Permalänk
Medlem

P5K Deluxe + BIOS 0311 = VARNING

Hej!
Tänkte bara slänga in en varning om BIOS 0311 till nya ASUS P5K Deluxe. Jag och många andra har fått sina moderkort pajade efter uppgradering. LED på kortet lyser och fläktarna går igång, men inget mer. Ingen bild alls. Ingen möjlighet att backa till tidigare BIOS.
Vad jag kan se har de flesta använt ASUS Update i windows för att flasha, detta kan jag också döma ut. Använd EZ Flash eller liknande istället.

Så om du sitter på ett 01xx-BIOS och funderar på att uppgradera, slå det ur hågen tills ett nytt BIOS kommit upp.

Bah, bah, och tre gånger bah. Jag köpte dessutom dumt nog moderkortet i tyskland för att spara pengar... det ångrar jag lite nu då jag lär få vänta bra mycket längre på ett utbyte.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Asus moderkort brukar ha någon sorts backup eller "återställnings mekanism", brukar även gå att sätta in moderkortsskivan och på den ligger ett original bios som den återställer till.

Kolla i manualen.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag skrev "Ingen möjlighet att backa till tidigare BIOS" - det inkluderar naturligtvis sådana åtgärder. BIOSet kraschar så tidigt att man inte ens kan komma åt dessa funktioner.
"Crash Free BIOS" som Asus hävdar känns som en förolämpning just nu.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Jag skrev "Ingen möjlighet att backa till tidigare BIOS" - det inkluderar naturligtvis sådana åtgärder. BIOSet kraschar så tidigt att man inte ens kan komma åt dessa funktioner.
"Crash Free BIOS" som Asus hävdar känns som en förolämpning just nu.

pröva med en annan cpu . på p5n32 sli dlx fungerade inte intel pentium d 805 på ett bios när det var det nysate förra året

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

detta hände även mig precis! synd man inte läste detta innan =/ någon som har en bra idè? Bara att skicka tillbaka eller?

/Andreas

Permalänk
Medlem

Mitt är på väg tillbaka till tyskland med post på RMA iaf.
Woofes: Det kan vara värt att testa att göra proceduren för att rensa bios-inställningarna: Stäng av nätagget/dra ur sladden, ta bort batteriet som sitter till höger om översta pcie 16x-slotten (dvs, under ditt grafikkort i de flesta fall), flytta jumpern precis under batteriet från 1-2 till 2-3, låt sitta över natten, flytta tillbaka jumpern och batteriet och se om du får igång den. Isf bör du snarast flasha tillbaka bioset från cd-skivan du fick med moderkortet, eller 01xx från annan källa via floppy eller usb-minne.
Palme_570: Då det har hänt för så många andra tror jag man kan utesluta cpun som felkälla. Och det är för mig inte vettigt att lägga ut pengar motsvarande ett halvt moderkort på en ny cpu bara för att testa.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Clear CMOS?

Permalänk
Medlem

faaaaaan... nu sitter jag i samma skit som trådskaparen. ASUS....jag tycker inte om er längre! Köpte moderkortet idag!
Spelar ingen roll vilken bios man försöker lägga in om man använder Vista tydligen. Asus Updater slaktar alla bios.

Permalänk
Medlem

Jag lade in Bios Vers. 0404 igår med Ez Flash och det funkar fin fint. Finns vä'l även vers. 0511 ute nu.

Permalänk
Medlem

har haft problem med asus update alltid, ända upp till hallsen, orka det, använd EZ flash

Permalänk

Jag har just råkat ut för samma sak på mitt nya Asus P5N-E SLI.

Eftersom jag inte har någon floppydrive använde jag Asus Update i windows. Datorn krashade mitt under proceduren och nu får jag bara en svart skärm, ingen POST eller något användbart. Vart tvungen att återuppliva den gamla burken för infosökning på nätet.

Jag har just fyllt i en felrapport på Asus websida, men jag förväntar mig ingen konkret hjälp därifrån

Permalänk
Medlem

bikeboy du måste köpa en ny BIOS chip. EZ FLASH 2 kan användas med USB minne som jag gör. usb minne för 50kr funkkar Tyvärr så är din bios chip korrupt o du behöver en ny.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig köpa Asus-moderkort, vartenda klagomål på felande moderkort som jag läst hittils har varit Asus

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
bikeboy du måste köpa en ny BIOS chip. EZ FLASH 2 kan användas med USB minne som jag gör. usb minne för 50kr funkkar Tyvärr så är din bios chip korrupt o du behöver en ny.

Tack för svaret DarKzY, Jag förväntar mig att ASUS kommer att reparera detta på garantin då jag bara haft kortet lite över en vecka och det är deras program för biosuppdatering jag använt, om inte kommer jag att skrika mig hes på varenda forum och recensionssajt jag kan hitta.

Dessvärre ser det ut som bioschipset är direktlödat på moderkortet, ingen sockel som det var "förr i tiden", det utesluter att jag byter chipset själv.

Fortsättning följer....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bikeboy500
Jag har just råkat ut för samma sak på mitt nya Asus P5N-E SLI.

Eftersom jag inte har någon floppydrive använde jag Asus Update i windows. Datorn krashade mitt under proceduren och nu får jag bara en svart skärm, ingen POST eller något användbart. Vart tvungen att återuppliva den gamla burken för infosökning på nätet.

Jag har just fyllt i en felrapport på Asus websida, men jag förväntar mig ingen konkret hjälp därifrån

hihihi =D jag har precis skaffat ett P5N-E SLI OCH har skaffat det nyaste bioset med asus update funkade skitbra!! killen med skillzen

Visa signatur

c2d Quad Q6600 2,4 ghz | Kingston Hyperx 2x1024 PC9600 | Asus 8800Ultra 768 DDR3 | 2x250gb SATA Samsung | Western digital Raptor X 150gb Sata 16mb 10000rpm

Permalänk

Grattis, jag måste ha tryckt på OK-knappen på fel sätt

om jag övar ofta kanske jag får lite skillz också...

Har talat med komplett.se och dom tar tillbaka kortet för diagnos/reparation/byte.