Mailprogram som kan tanka ner mail från MS Exchange

Permalänk
Medlem

Mailprogram som kan tanka ner mail från MS Exchange

Hej

Har ganska nyss bytt till Linux (så jag är grön på det) och håller numera på att byta jobb. På gamla jobbet har jag alla mina mail liggande på en Exchange-server som jag kör webmail mot. Eftersom jag kört webmail, så ligger mailen på servern, och eftersom jag ska byta jobb kommer jag snart inte åt servern.

Så... Jag behöver tips om något Linux-hack som kan tanka ner mail från en exchange-server (egentligen en Small Business Server, tror det är nån variant av Exchange 2003 som går på den. Den uppgraderades förra året.)

Jag har provat med två olika Exchange-plug-ins till Evolution, men de verkar inte funka mot Small Business Server. De får kontakt, men hoppar ur och gnäller för att de inte stödjer Exchange 5.5 (trots att det är minst Exch 2003).

Har även sneglat på Brutus, men kan inte köra det eftersom jag inte kan installera något på Exchange-servern.

Vad-ni-nu-tänker-föreslå som tankar ner mailen behöver inte vara en emailklient. Huvudsaken är att jag får ner mailen på något format som jag sedan kan konvertera till något annat som kan läsas av en emailklient eller en mailserver, som i sin tur kan kontaktas av en emailklient.

Tacksam för svar

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag hade för mig att Kontact hade stöd för detta. Googlade lite och det såg lite halvmörkt ut:

"Status: Support for Exchange is partly implemented in KDE Kontact. If you use it, please bear in mind that it is not supported. If you want to help, please contact the KDE PIM team."

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Kör just nu FC7 med Gnome, och hittar inte kontact i package managern, endast 'basket-kontact'. Antar att jag måste installera KDE och därefter dra ner kontact med 'yum install kontact' eller vad det blir (det löser sig nog).

Finns det nåt sätt att enkelt får tillbaka systemet till ursprungligt skick sen, eller är det bara att försöka minnas allt man pillat på?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Inaktiv

tror kontact ligger i kdebase...

om du kör yum install kdebase.. så kan du ju bara skriva ner vilka paket den installerar och ta bort dem sen.

Permalänk
Medlem

getmail eller fetchmail är två alternativ.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Går det inte att köra Exchange via Wine (eller crossover)?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har försökt få det hela att funka med Thunderbird, men det gick mindre bra. Är litet osäker på setuppen på Exchange-sidan - det är fullt möjligt att vi inte kör med standardportar. Ska höra med sysadm på måndag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hegobald
getmail eller fetchmail är två alternativ.

Fetchmail och Getmail verkar ju vara precis vad jag är ute efter. Tack!

@nosnahoj: Tack för infon. Jag försöker med det om jag inte får getmail eller fetchmail att funka.

@Ulayo: Jag tror du missuppfattade frågan litet.

EDIT: Saken är xbiff!

getmail och SimpleIMAPSSLRetriever ordnade skivan. Enda kruxet var att komma underfund med att username för IMAP skulle skrivas <namn>@<domän>.local

Tack till alla som svarade, och speciellt till hegobald som föreslog getmail.

/EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig