Permalänk
Medlem

6-6-6-18 Vad är detta för nummer?

Jag har inte riktigt greppat vad det är för några nummer det häringa asså.

Det har att göra med hur snabbt minnena går i gemförelse med hur fort processorn går? Jag vet inte och eftersom jag snart ska klocka min 6320 dual core som ligger på 1,87GHz och hade tänkt ta den upp till 3.0 iaf måste jag veta så att jag inte förstör något, köpt fin kylning och allt (Zalman 9700 Cu)

Det stod ett T2 ist för T1 efter sjävla slingan 6-6-6-18 som tydligen var väldigt viktigt.

"5-5-5-12 2T or 4-4-4-12 2T the rest auto and make sure the Command per Clock is not in 1T unless you know what your doing"

Vad står femmorna för och vad står 12an för? och vart ställer jag in själva förhållandet?

Jag har även varit inne i BIOS (vet att det finns en jäkla massa versioner men jag har original till ett P5N32-sli Premium MOBO) och kollat efter just dessa nummer men det verkar vara ett förhållande mellan minne och processor kanske? Är det FSB'n eller något?

Stämmer det också att 1.55 v är max att lägga på som spänning på Intels processorer?

MVH Christian

p.s vänligen berätta lite om hur jag ska göra för att inte förstöra minnena som är på 667 Mhz när jag ska klocka processorn. Tror inte mina minnen kommer palla med särskilt höga spänningar / hastingheter.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

6-6-6-18 har med timings på minnena att göra, då du kan ställa in lägre timings för att få snabbare respons tid i superpi mm när du klockar din processor

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Så när jag klockar är det bara att höja volten till 1.4 säger vi? och sedan höja FSB'n tills det går ostabilt.

Är det något att tänka på när det gäller minneshastighet?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Jo, sätt den på 1.4 låter bra...och höj fsb tills det inte går mer/stabilt i windows.

667 på minnet är en fsb på 333 så om du inte har "bra" minnen så bör du inte gå så värst mycket över detta!

kräma inte på mer än vad minnet är specat för..brukar vara 2v-2.2

6320 har en multipel på 7 vilket leder till en fsb på 430..om du ska ha upp den i 3ghz tänk på att minnena måste palla detta... det blir 860mhz ...har man ett bra minne så kan du klara det med 667mhz stickor, men tänk på att det kanske inte går för dig

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Kan jag inte fixa så att minnena går långsammare och processorn går i 3 GHz då, typ 3:2 eller liknande? Eller tappar jag den extra processorkraften eftersom minnena blir en flaskhals?

Krämar jag på mer till minnet så säger det poff?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Du kan använda dividers för att få minenna att gå långsammare. 1:1 borde vara det långsammaste du kan köra.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Kibbey

Du behöver inte vara orolig att minnena brinner bara för du råkar höja på med spänning till dom mer än vad dom är gjorda för, jag har själv matat nästan 3,5v på mina minnen och dom lever än så dra på du lite

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jo men tyvärr så dör dom efter ett tag om du matar dom med över 2.3 24/7 ...beror förstås på om du har micron minnen... DS.

och du kan inte få minnet att gå långsammare än 1:1 vilket är 860mhz! om du ska köra 430fsb osv!! såå ..500FSB är 1000mhz på minnet...inte långsammare.

så enkelt är det, bli inte lurad av att du kan det.

Endast om du har ett moderkort med Nvidia krets går detta.

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Jag har prövat runt lite nu, och datorn går i 333.3 fsb och 666.7 ram hastighet.

Problemet är att jag INTE KOMMER IN I BIOS!
Jag körde på samma förut och blev lite orolig när jag inte kom in i bios så jag drog den rackarns lilla magneten och installerade om.

Men nu hände samma sak igen och jag har en 100% stabil burt, processorn går inte över 48grader och allt är stabilt dock bara på 2.3GHz.

Hur ska jag komma in i bios igen?

Problem:

När jag trycker delete så loadar bioset men precis när den ska visas så blir det kolsvart på skärmen och jag kan inte göra någe. Bara till o reboota

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!