Permalänk
Medlem

BOOTMRG is missing

Hej!
såhär ligger det till:

Föräldrars dator hade problem, Xp krånglade som fan, så bestämde jag att formatera om hd:n och installera Xp igen. (OBS! Jag har formaterat och installerat om många ggr, så jag vet hur man gör).

Jag tog hd:n och koppplade hd:n til min egen dator och formaterade den.
Kopplade tillbaks hd:n till deras datorn, ändrade i bios att det ska rebootas från CD:n.

Satte in Xp Pro utan SP1(Original CD, inga pirat här), men datorn vägrade reboota från CDn:

Jag får detta medd.

"BOOTMGR is missing
Press CTRL+ALT+DELETE to restart"

Testade att reboota med "ULtimate Boot CD" men fick samma medd.

Snälla, Finns det nån som vet vad det bror på??
Tusen tack om nån kan hjälpa denna gubbe som försöker hjälpa sina gamla mor och far.

Permalänk
Medlem

Kan Du inte installera xp på deras hårddisk i Din dator då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morgan
Kan Du inte installera xp på deras hårddisk i Din dator då?

jag kör vista, OEM, och desstuom deras dator är ett Nforce2 kort med AMD XP 3200, jag har Intel Core

Permalänk
Medlem

Det låter som det är nån felinställning i biosen iaf.
Jag vet inte exakt vad bootmanagern gör för nytta, men på mina två senaste datorbyggen har jag haft det som en fast del av biosen (eller möjligtvis moderkortet). Jag har alltid fått stänga av den för det ställer till problem med installationer och bootsekvenser.

Du bör ha med bootmanagern i bios där du ändrar bootsekvensen, sätt den då sist i listan, efter både cd/dvd och hdd så borde det funka.
Gör det inte det så kan du ju prova att sätta den först eftersom ditt system tycks sakna det.

Det är kanske även möjligt att deaktivera bootmanagern helt och hållet i din bios vem vet.