Permalänk
Medlem

Billigaste möjliga studiedatorn

Hej!

Nu till hösten skall jag börja studera till civilingenjör och jag behöver därför en bärbar studiedator.

Jag har tänkt att köpa en ny stationär dator för att spela och se på film och tv med så den bärbara kommer bara vara till för skolarbete och möjligtvis att se på film under resor.

Jag kan tänka mig vilken dator som helst bara den har rimlig batteritid på ca 3 h vid till exempel uppspelning av filmer (DVD/DivX etc). Ett lågt pris är dock högsta prioritet. Skärmen bör vara så liten så möjligt och det är viktigt att den verkligen är bärbar och inte "släpbar".

Jag är mycket tacksam för tips på bra datorer som uppfyller mina krav.

Permalänk
Medlem

hmm vet inte hur det är med batteriet på denna men kika på zeptoexperten.se på 2425w, kostar typ 3000 med moms om man kör snikversionen.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte 2425w på zeptoexperten.

Permalänk
Inaktiv

borttagen igen.

Permalänk
Medlem

Om priset har hög prioritet kommer du nog inte få en dator med mindre skärm än 15,4, vilket jag tycker börjar bli på gränsen till släpbar. Tyvär är datorer som har 12-14" skärmar rackarens dyra. Vilken prisklass hade du tänkt dig ungefär?

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Kolla begagnat, vet flera äldre datorer som har mycket längre batteritid än dessa nya snabba saker, speciellt äldre företagsmodeller.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Kolla begagnat, vet flera äldre datorer som har mycket längre batteritid än dessa nya snabba saker, speciellt äldre företagsmodeller.

Samtidigt som begagnade modeller kan ha ett utslitet batteri som måste bytas ut och då blir det genast dyrt.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk

Liten storlek och lång batteritid brukar tyvärr rimma illa med lågt pris.

Annars tycker jag MacBooken är väldigt prisvärd, 9000:- kostar den med studentrabatt. 13,3" och lite över fyra timmars batteritid vid vanligt användande med WLAN på, borde med andra ord klara av att spela XviD i tre timmar på batteriet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"