64 eller 32 bitar Vista Ultimate

Permalänk

64 eller 32 bitar Vista Ultimate

Hej

Jag undrar om det är stor skillad mellan 32 å 64 rent prestanda mässingt?

Har adobe CS3 programmen och undrar om dom stöder 64bit?

Är det stor skilllnad på OEM och RTM? ´Minder Buggar??

Permalänk
Medlem

Jag kör för tillfället Windows XP x64 och jag märker ingen markant skillnad mellan 32 och 64-bit. Det är troligen så att man först märker det när man går över 4 GB gränsen, för då måste man dras med PAE och skit på 32bit.

Det finns dock goda skäl att ändå välja 64 bitars versionen, Patchguard finns inte i 32bit versionen och det är förstås inte bra, RAM är idag ganska billigt och det dröjer nog inte länge innan 4GB är standard.

När det gäller OEM/Retail-licenserna så är operativsystemet detsamma, alltså det är lika många buggar i båda. Det som skiljer är på vilken hårdvara man får installera det på.
Enligt microsoft så får man installera OEM-versionerna på en (1) dator, byter du vital hårdvara måste du köpa en ny licens. Retail därimot får man installera på en (1) dator men man får byta hårdvara hur mycket man vill.

Tack för mig

Permalänk

Hej

Tack för det! Mycket bra svarat!
Bara för att kolla RTM=Retail-licens´?

Permalänk
Medlem

RTM har jag för mig står för Release To Manufacturing, vilket betyder att produkten är färdig och klar för massproduktion.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

ska du ändå köpa och har ett 64bits system så köp 64bits efter 2009 eller vad det va så ska vell allt börja gå över till 64bits. så varför inte 32bits program funkar ju på 64 också

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Köper du OEM får du välja om du ska ha 32- eller 64-bitar. Köper du retail så får du båda två.

Permalänk
Avstängd

Re: 64 eller 32 bitar Vista Ultimate

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Hej

Jag undrar om det är stor skillad mellan 32 å 64 rent prestanda mässingt?

Har adobe CS3 programmen och undrar om dom stöder 64bit?

Är det stor skilllnad på OEM och RTM? ´Minder Buggar??

enligt adobe´s hemsida så ska CS3 stödja vista men 32 bit är den dom rekomenderar men det kanske kommer en 64 bit patch!

testa CS3 i mitt 64 bit vista men det hängde sig kan vara att CS3 var en semester version!

annars så har jag inte fått en enda blå skärm med 64 bit men har fått det med 32 bit versionen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

CS 3 funkar på Vista x64 här men det är nog det enda som funkar som det ska.

I början tyckte jag att vista funkade bra men jag börjar verkligen överväga att skita ui de och ta XP istället. Eller kanske prova Vista 32bit.

Alla media program hänger sig (VLC, Windows Media Player (både musik och film), Media Player Classic, Foobar2k) Man kan spela ett par låtar sen dör det, samma gäller med filmer, håller en skiva sen i bytet krashar de.

För övrigt hänger sig program lite till höger och vänster, inte blåskärmar, bara ett fel meddelande om att det har slutat funka och så kan man välja att den ska kolla om den kan lösa problemet vilket jag fortfarande inte har varit med om att den har lyckats med.

Så om jag ska ge dig ett råd så är det att skita i Vista ett bra tag till tills alla buggar är borta, samt att företag har fixat drivrutiner till sina produkter. I alla fall tycker jag att du kan vänta med 64 bitar. Företagens första prioritering lär ju vara att få nåt att funka i Vista, sen tar de 64bitar.

Personligen ska jag lägga in 32bitar när jag får tid och se om det funkar bättre.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk

... och i kontrast till Nuttys problem med 64-bitsversionen av Vista så har jag inte upplevt ett enda av dem, och inte heller några andra problem som jag inte kunde lösa enkelt med eller utan Googles hjälp.
Om man har problem med Vista eller ej skiljer sig nog ganska mycket från person (dator) till person. Mitt råd är helt enkelt att testa

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk

Samma här, kör vista 64 sen lanseringen och är särklass det bästa m$ operativet hittills. Allt funkar klockrent. Stabilt och mycket snabbare än XP. Mycket ram är nyckeln. Rekar 4Gb.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpolanen
Hej

Tack för det! Mycket bra svarat!
Bara för att kolla RTM=Retail-licens´?

RTM betyder det som angivets tidigare upp. Man brukar säga RTM-version för att hänvisa till den versionsnummer (buildnumber) som Microsoft skickade till tryckpressarna (för produktion av CD/DVD av slutgiltiga versionen). Tidigare har man beta-versioner och release candidates.

Var det inte Adobe som gnällde förut och sa att de inte skulle göra CS3 i 64-bitars?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Snusfri

Kör Ultimate 64bits och det mesta funkar utan problem, riktigt stabilit också.
Har 4gb ram och bla CS3 startar toksnabbt och är riktigt stabilt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

lånar tråden liten, behöver man dona me nåt om man installar vista ultimate 64bitars/32 å trycker i 4gb ram (ska köpa ny dator helt)

hittar vista dom 4gb å använder dom eller måste man fixa me nåt för att alla 4gb ska användas

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |