Alla OpenGL spel funkar i Linux?

Permalänk
Medlem

Alla OpenGL spel funkar i Linux?

Sitter och läser forum där det snackas om dx10, win vista/xp, opengl vs. dx10 etc då jag började fundera över linux och opengl. För så vitt jag förstått så använder sig Linux av opengl.

Spel som UT2003 osv använder sig av opengl när de gör spel och om jag minns rätt så ska UT finnas native till Linux. Kan alla spel som kodas med opengl köras i Linux?

Permalänk
Medlem

Ja och nej.

Ja: Dem skulle lätt kunna portas till Linux.

Nej: Ett spel är så mycket mer än bara Grafik, Ljud och närverk skall också med.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

UT2003 och UT2004 använder sig av Direct3D som standard (i windows). Men det är en bra motor och den har såklart stöd för OpenGL och lite software. På icke-windows så är det väl självklart att den inte kör direc3d.
Epic är roliga för de har (hittills iaf, får se med UT3) sett till att det funnits binärer för det på linux och även 64-bitars.

Som Smygis säger, mycket mer än bara grafikrenderingen beror på. DirectX är ju ett helt paket med massa stödsaker (ljud, input, grafik etc.). Sen är det ju olika binärer i windows och linux så windowsspel fungerar inte i linux om de inte råkar fungera genom wine/cedege/... (som kan klara av directX spel också).

Men som smygis skrev. Lite mindre jobb för utvecklaren att porta spelet om de redan skrivit grafiken m.h.a. OpenGL istället för Direct3D.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows-spel som använder antingen OpenGL, Direct3D eller 3Dfx Glide i Linux.

De flesta spel jag testat som kör med OpenGL fungerar klockrent, liksom de med Glide-stöd (t.ex. Need For Speed 3 och 4) genom en OpenGL-wrapper medan de med Direct3D ibland fungerar perfekt, ibland inte alls och sen allt däremellan.

I takt med att Wine närmar sig 1.0 (när det nu blir, 2013? ) och får tonvis med fixar för just DirectX-stödet så fungerar allt fler spel. Wine's Direct3D är helt feature complete upp till 7.0 men det finns stöd upp till 9.0c och arbete pågår för fullt samtidigt som stöd för version 10 har påbörjats i ett parallellt projekt.

Det är bara att läsa på WineHQ's AppDb och se aktuell status på specifika spel (med specifik Wine-version, så inte alltid helt up to date) eller registrera ett konto och fylla på med mer info om något fattas.

Permalänk
Avstängd

Bara o fixa Wine/Cedega

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo