Permalänk
Medlem

1 bredbandsuttag - 2 datorer? :S

Hej.. Har ett problem som jag vill ha lösning på. Är själv inte duktig på nätverk så.

Bor i en studentlägenhet med stadsnät till bredband. Man kopplar bara in en nätverkssladd i ett uttag i väggen så är det igång, inga problem där.
Imorgon ska jag dock åka o hämta min nya bärbara så då kommer jag ha 2 datorer. Hur gör jag då för att få bredband på båda? Köra med switch? Isf, vad behövs för sladdar och kan man lana med datorerna?

Jag kan inget om detta så ni får gärna skriva vad som behövs och vilka sladdar med, för jag kommer ihåg att det fanns olika typer av nätverksslddar (korsade/okorsade). Hur många sladdar?

Jag har dynamisk IP (alltså ingen fast) om ni behöver veta det.

Tusen tack på förhand

EDIT: Jag har 10Mbits bredband och det behöver inte gå snabbare mellan datorerna om det blir dyrare. Att det är billigt är det viktigaste!

EDIT 2: Mäkte felplaceringen nu, har bett om flytt. Ber om ursäkt.

Permalänk

om du har fler än ett ip levererat så går det med en switch. annars är det en router som gäller.

köp raka kablar. men lite mer finaprodukter kan koppla omsignalen till korsat eller rakt så det spelar mindre roll;)
standad är 10/100mbit idag

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
om du har fler än ett ip levererat så går det med en switch. annars är det en router som gäller.

köp raka kablar. men lite mer finaprodukter kan koppla omsignalen till korsat eller rakt så det spelar mindre roll;)
standad är 10/100mbit idag

exakto. Levererar din internet leverantör mer än 1 ip-adress så behöver du en switch annars så behöver du en router.

Det du behöver är en nätverkskabel från bredbandsuttaget till switchen/ routen.

Där ifrån behöver du en nätverkskabel till respektive datorer.

Permalänk
Medlem

tack för svaren, det blir till att införskaffa en switch då, fast det får vänta lite.

Permalänk
Medlem

Köp en router med inbyggd switch i vilket fall. Den ger ett absolut grundläggande skydd mot all skit ute på nätet. Bara en switch skyddar dig inte alls. Du kommer få problem med seg uppkoppling och strulande dator. Studentnätverk är sällan skyddade över huvud taget.

Typ denna: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099927

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature