Nytt DX10 test hos Anandtech - R600 vs G80 -

Permalänk

Nytt DX10 test hos Anandtech - R600 vs G80 -

För er som inte har sett testet en. Väldigt nytt test med nya drivrutiner:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3029&p=1

Citat:

UPPDATERAD:

Ljudvolym som kan vara intressant för de som funderar på att köpa ett G80GTS/GTX elle R600XT kort:

Fyra gånger så högt som ett GTS/GTX @ 100%:
http://www.xbitlabs.com/images/video/xfx-gf8800ultra-extreme/...

Nästan tre gånger så högt som ett GTS/GTX @ 100%:
http://www.xbitlabs.com/images/video/xfx-gf8800ultra-extreme/...

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/xfx-gf8800ultr...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mm, verkar som att det är bättre att lägga pengarna på ett 8800GTS.

Jag tycker det är ganska dåligt av amd/ati att 2900XT inte slår GTS, kortet lanserades ju ca ett halvår efter G80.

Blir nog ett 8800GTS 640mb till den nya datorn efter sommarn.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Det får bli ett GTX för mig!
Som det ser ut nu så är det bara GTX och Ultra som kommer kunna kör DX10 på någon mänsklig FPS.
De där tabellerna utesluter effektivt både 2900XT och 8800GTS som rimliga alternativ.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Intressant test!

Shit, Lost Planet 1600X1200, 4xAA, DX10 - 36,4 FPS med 8800ULTRA! There is something rotten in the state of Denmark!

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_tonga
Intressant test!

Shit, Lost Planet 1600X1200, 4xAA, DX10 - 36,4 FPS med 8800ULTRA! There is something rotten in the state of Denmark!

Vet inte om jag litar på det testet så mycket... när jag spelar Lost Planet DX 10 i 1680x1050, 4xAA så ligger jag på 45fps> med ETT 8800GTX

Permalänk
Medlem

Men ati kortet slår ju 8800gts i de flesta testerna på sidan. Skiljer visserligen inte speciellt mycke emellan dom 2 korten. nån fps hit o dit. Man får nog vänta till ett riktigt dx10 spel kommer osv. Se när crysis kommer ut vilket som presterar bäst.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Vet inte om jag litar på det testet så mycket... när jag spelar Lost Planet DX 10 i 1680x1050, 4xAA så ligger jag på 45fps> med ETT 8800GTX

Anandtech är bland de mest troliga och mest utförliga prestandasajterna på nätet. Dom har hängt med extremt länge och gör sina tester väldigt bra oftast. Det Anandtech kommer fram till brukar stämma överens med snittet av 10 andra sajter.

Bjorn3d, Anandtech, XbitLabs, Hexus, Sweclockers(för oss) är vad jag kommer på just nu bland de bästa prestandasajterna. Du ska nog se att det skiljer något från deras test mot ditt test. Processor klock? Minnes klock? Drivrutiner? Uppdateringar? Tja det finns massor med faktorer som spelar in. Jag antar att du inte räknar in din AVG som de flesta inte brukar göra. Fraps är ett underbart verktyg för det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vill gärna se test på nått riktigt DX10 spel innan man ska se vilket som är bäst.

Tror knappast dom har optimerat dom där patcharna för dx10 så värst bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Vill gärna se test på nått riktigt DX10 spel innan man ska se vilket som är bäst.

Tror knappast dom har optimerat dom där patcharna för dx10 så värst bra.

Det är förmodligen väldigt sant men Lost Planet är ett renodlat DX10 spel med bakåtkompabilitet av DX9 om jag har förstått det rätt? Så Lost Planet har dock inga patchar till DX10 då det är ett DX10 spel från början till PC.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Anandtech är bland de mest troliga och mest utförliga prestandasajterna på nätet. Dom har hängt med extremt länge och gör sina tester väldigt bra oftast. Det Anandtech kommer fram till brukar stämma överens med snittet av 10 andra sajter.

Bjorn3d, Anandtech, XbitLabs, Hexus, Sweclockers(för oss) är vad jag kommer på just nu bland de bästa prestandasajterna. Du ska nog se att det skiljer något från deras test mot ditt test. Processor klock? Minnes klock? Drivrutiner? Uppdateringar? Tja det finns massor med faktorer som spelar in. Jag antar att du inte räknar in din AVG som de flesta inte brukar göra. Fraps är ett underbart verktyg för det.

Jag vet att de är troliga med sina tester och jag vet vad jag får för FPS (average). Med FRAPS har jag testat. Och fps'n ligger vanligtvist runt 45-50 då (ett kort). Min processor är 400MHz snabbare än den de använde i testet och en sån klock kan inte ge 10fps mer än vad de fick. Så jag litar nog mer på vad jag ser än det jag läser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Jag vet att de är troliga med sina tester och jag vet vad jag får för FPS (average). Med FRAPS har jag testat. Och fps'n ligger vanligtvist runt 45-50 då (ett kort). Min processor är 400MHz snabbare än den de använde i testet och en sån klock kan inte ge 10fps mer än vad de fick. Så jag litar nog mer på vad jag ser än det jag läser.

Vad grundar du på att du inte kan få 10FPS högre AVG i spelet än vad dom får med deras hårdvara?

Har du sett detta någon gång? Titta på upplösningen:

http://firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_amd_cpu_...

Så jag kan med garanti säga att din AVG fps kan mycket väl ha att göra med din processor som är klockad 400Mhz högre än deras. Sedan kan det ha med andra faktorer att göra. Men med ditt kort i deras system så hade dom förmodligen fått likvärdig fps som dom fick med sitt GTX.

EDIT: Dina minnen är ju betydligt mycket bättre och snabbare än deras minnen för den delen och minnen kan också göra större skillnad tillsammans med din CPU&FSB klock.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vad grundar du på att du inte kan få 10FPS högre AVG i spelet än vad dom får med deras hårdvara?

Har du sett detta någon gång? Titta på upplösningen:
http://firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_amd_cpu_...

http://firingsquad.com/hardware/geforce_8800_gtx_gts_amd_cpu_...

Så jag kan med garanti säga att din AVG fps kan göra mycket med att din processor är klockad 400Mhz högre än deras. Sedan kan det ha med andra faktorer att göra. Men med ditt kort i deras system så hade dom förmodligen fått likvärdig fps som dom fick med sitt GTX.

EDIT: Dina minnen är ju betydligt mycket bättre och snabbare än deras minnen för den delen och minnen kan också göra större skillnad.

Okej.. det kan ju mycket väl stämma eftersom jag också hade grafikkortet klockat vilket dom antagligen inte hade

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Okej.. det kan ju mycket väl stämma eftersom jag också hade grafikkortet klockat vilket dom antagligen inte hade

Ojsan, där kom det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

28-30 fps i call of juarez med GTX/Ultra? Kan man sluta längta efter den dx10 patchen, gått tillbaka till xp ändå efter tröttnad på alla buggar och "programet svarar inte" avslutningar i spel med vista.

Hade man sett en fps på 70-100 så hade det varit som det borde.

Edit: Jösses va GTX äger x2900xt i lost planet och copany of heroes i högre upplösningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
28-30 fps i call of juarez med GTX/Ultra? Kan man sluta längta efter den dx10 patchen, gått tillbaka till xp ändå efter tröttnad på alla buggar och "programet svarar inte" avslutningar i spel med vista.

Hade man sett en fps på 70-100 så hade det varit som det borde.

28-30 är uselt precis som du skriver. Jag förstår inte riktigt meningen att visa upp någonting som inte är optimerad eller bra skriven från början. Det är helt meningslöst och folk tappar suget att överhuvudtaget titta åt DX10 håller när man inte kan koda ordentligt. Visst jag kan själv inte så jag ska inte säga något men vet man om att det inte är lyckat så släpper man inget heller (rättare sagt visar upp). Hoppas att Patchen är betydligt bättre.

Crysis är det enda spelet jag har sett som är riktigt bra optimerat i både DX9 och 10 läge. Det fungerar riktigt bra med ett 8800GTS(X) och flyter som smör i högre inställningar, klockers!

Vista?
Hm, antingen har du haft otur eller jag som har haft tur. Jag har faktiskt inte stött på några problem i Vista förutom i endel spel som till exempel Cs där det existerar lite fps drops och i Colin Macrae - DiRT som hackar till lite då och då vilket det inte gör i Xp. Även Vampire TM - Bloodlines hackade till då och då i Vista men ej i Xp. Annars har jag kunnat spela bra med övriga spel och har inte haft något krångel i Vista generellt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är förmodligen väldigt sant men Lost Planet är ett renodlat DX10 spel med bakåtkompabilitet av DX9 om jag har förstått det rätt? Så Lost Planet har dock inga patchar till DX10 då det är ett DX10 spel från början till PC.

Jag hade fått intrycket att LP var en porting av XBox360:s version? 360s GPU må ha unified shaders men någon DX10 krets är det ju inte.

---Edit---

Från testen:

Citat:

Lost Planet: Extreme Condition is a port of an Xbox 360 game.

Kan ju alltså inte varit utvecklat för DX10 från grunden utan bara på patchat DX10 stöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Crysis är det enda spelet jag har sett som är riktigt bra optimerat i både DX9 och 10 läge. Det fungerar riktigt bra med ett 8800GTS(X) och flyter som smör i högre inställningar, klockers!

Vista?
Hm, antingen har du haft otur eller jag som har haft tur. Jag har faktiskt inte stött på några problem i Vista förutom i endel spel som till exempel Cs där det existerar lite fps drops och i Colin Macrae - DiRT som hackar till lite då och då vilket det inte gör i Xp. Även Vampire TM - Bloodlines hackade till då och då i Vista men ej i Xp. Annars har jag kunnat spela bra med övriga spel och har inte haft något krångel i Vista generellt.

ja, crysis är det spel som enligt mig är det snyggaste inom pc spel genom tiderna och efter mansett flertal videos så ser det ut att flytta på riktigt bra.

Angående vista. Tog upp fable: the lost chapter häromdagen. Senast ja spelade det var det med mitt 780GT med lite småhack m.m. Tänkte ge det en till chans med mitt GTX. Det gick hackigt, och segt som fan på många ställen. Sen när man kom till ett nytt område blev det offta "programet svarar inte" eller vad det nu står, minns inte. Blev förbannat. Formaterade om datorn och installerade Xp och testade spelet igen. Gudomlig FPS och flyt, inte ett enda avbrott i spelet efter 17 timmars pelande i sträck. Det bli inget mer vista för min del förens SP2 släppts eller att ja ser en stor anledning till att spela med DX10 i Bioshock eller crysis.

Edit: i hitman blood money upstår det där avbrottet med lite då och då, aldrig i xp.

Permalänk
Medlem

2900XT rullar ju på bra med senaste drivern! Ligger efter 8800GTX med bara 10% i Call of Juares. Men det är uppenbart att de inte hunnit optimera klart för DX10 i Company of Heroes (men i DX9 ligger ju prestandan som väntat mittemellan GTS & GTX).

Lost planet-benchen bör man ignorera totalt då Nvidia ju hade optimerat sin driver extremt för just den demon, den var sen länge planerad att funka som en ren Nvidia DX10-uppvisning.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Är det någon som ser skillnad på dx9 och dx10 i dessa spel?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Jag hade fått intrycket att LP var en porting av XBox360:s version? 360s GPU må ha unified shaders men någon DX10 krets är det ju inte.

---Edit---

Från testen:
Kan ju alltså inte varit utvecklat för DX10 från grunden utan bara på patchat DX10 stöd.

Det är sant som du skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
ja, crysis är det spel som enligt mig är det snyggaste inom pc spel genom tiderna och efter mansett flertal videos så ser det ut att flytta på riktigt bra.

Oja, när Crysis släpps har det blivit julafton för mig. Pallar inte mitt GTX det så köper jag ett till, så är det bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Lost planet-benchen bör man ignorera totalt då Nvidia ju hade optimerat sin driver extremt för just den demon, den var sen länge planerad att funka som en ren Nvidia DX10-uppvisning.

Det är ju visserligen sant nu när du skriver det men 100% bättre än R600XT?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Är det någon som ser skillnad på dx9 och dx10 i dessa spel?

Inte så mycket på bilderna förutom distance och ljus/gamma. Ingame så skiljer det endel men inte markant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag ser då ingen större skillnad på lost planet i alla fall, fast är ju ingen större grej på dom andra spelen heller. Absolut inte värt o skaffa vista för o få dom små effekterna.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Jag ser då ingen större skillnad på lost planet i alla fall, fast är ju ingen större grej på dom andra spelen heller. Absolut inte värt o skaffa vista för o få dom små effekterna.

Precis. Ser heller knappt någon skillad. Dessutom sjönk FPS:en från ca 60 i average till 40 i average, och då fick jag ÄNDÅ dra ner shadows och HDR till medium. Men det är ändå för tidigt att rata DX10, det behöver en jäkla tid på sig att mogna.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Inaktiv

men WOW kolla på CoH, första RTS-spelet med self-shadowing tillsammans med mjuka skuggor! woot, sen så har det ju en av de bästa partikelsystemen någonsin! har ju grafik i klass med en top fps-spel ju.
hmm att coh blir mer krävande är nog bara för det nya skuggsystemet. det är ju tex därför doom 3 är mycket mer krävande än half-life 2.
fast de flesta testerna visar bara besvikelser på dx10 dock.

tycker dock pixelgrafik/rasterisering är tråkig renderingsväg, hoppas openRT-projektet lyckas med ray-tracing snart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Det är ju visserligen sant nu när du skriver det men 100% bättre än R600XT?

Ja, jag vill minnas att ATI tom var sura på Capcom som gör Lost Planet för att de gett Nvidia tillgång att optimera för PC-demon redan under utvecklingen.

Och 100% boosts har vi ju sett tidigare med drivers. Minns STALKER, där Nvidida trimmade sin driver som höjde prestandan för spelet med ca 35%, en driver som kom ut just före släppet av HD 2900XT. Sedan dess ska ATIs driver i sin tur också vara optimerat för STALKER, se tex den info som Gambit_2K vaskade fram från det här forumet:
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2250937&po...

Enligt de bilderna ska spelet ha boostats med 300% mellan 8.36 och 8.38 - vilket dock ska tas med en liten nypa salt då det kanske är testat med ovanliga AA-settings eller nåt - men en rejäl boost lär det i alla fall vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Oja, när Crysis släpps har det blivit julafton för mig. Pallar inte mitt GTX det så köper jag ett till, så är det bara.

Ahh... så talar en äkta gamer!

Fan vad jag oxå längtar efter Crysis.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd

Men jag måste nog iallafall vara ensam om att tycka att lost planet är fulare i dx10 än dx9

Permalänk
Medlem

kommer man kunna ändra i spelet om man vill spela dx 9 eller 10? Har vista o snart dx10 kort men känns inte som ett 8800gts 640mb kommer palla dx10 på lost planet o andra krävande spel. Kommer de nya gkorten som kommer senare vara mer uppdaterade att klara dx10?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Ja, jag vill minnas att ATI tom var sura på Capcom som gör Lost Planet för att de gett Nvidia tillgång att optimera för PC-demon redan under utvecklingen.

Och 100% boosts har vi ju sett tidigare med drivers. Minns STALKER, där Nvidida trimmade sin driver som höjde prestandan för spelet med ca 35%, en driver som kom ut just före släppet av HD 2900XT. Sedan dess ska ATIs driver i sin tur också vara optimerat för STALKER, se tex den info som Gambit_2K vaskade fram från det här forumet:
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2250937&po...

Enligt de bilderna ska spelet ha boostats med 300% mellan 8.36 och 8.38 - vilket dock ska tas med en liten nypa salt då det kanske är testat med ovanliga AA-settings eller nåt - men en rejäl boost lär det i alla fall vara.

Det är förvisso sant men det jag tycker är skumt är fps på hans bilder. Inte ens Ultra i SLI får dom där resultaten i den upplösningen med allt på max ingame. Men förvisso så står det inte att han har allt på Max ingame heller.

[QUOTE]Ahh... så talar en äkta gamer!

Fan vad jag oxå längtar efter Crysis.

[/QUOTE]

Oja, jag längtar som fan också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Crysis blir första spelet som ger en bra bild hur dx10 presterar mellan korten.

Fan vad man längtar till det spelet.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Ja, jag vill minnas att ATI tom var sura på Capcom som gör Lost Planet för att de gett Nvidia tillgång att optimera för PC-demon redan under utvecklingen.

Och 100% boosts har vi ju sett tidigare med drivers. Minns STALKER, där Nvidida trimmade sin driver som höjde prestandan för spelet med ca 35%, en driver som kom ut just före släppet av HD 2900XT. Sedan dess ska ATIs driver i sin tur också vara optimerat för STALKER, se tex den info som Gambit_2K vaskade fram från det här forumet:
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=2250937&po...

Enligt de bilderna ska spelet ha boostats med 300% mellan 8.36 och 8.38 - vilket dock ska tas med en liten nypa salt då det kanske är testat med ovanliga AA-settings eller nåt - men en rejäl boost lär det i alla fall vara.

Ahh... så talar en äkta gamer!

Fan vad jag oxå längtar efter Crysis.

hm ser hyffsat bra prestanda ut på de där bilderna men han har nog inte tweakat user.itx-filen tro?

Permalänk

R600 dör direkt när man drar på AA :/

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640