kan ej komma åt router (di-604) via www el ping

Permalänk

kan ej komma åt router (di-604) via www el ping

Hej,

Jag har en D-Link 604 som fungerat klockrent tills idag.

Först kom jag åt den men den återställde sig själv typ tre gånger och nu kommer jag inte åt den alls. När jag kör http://192.168.0.1 så kommer "the connection has timed out" och när jag "pingar" så blir det timeout. Alla lampor lyser som de ska på routern.

Har testat fabriksåterställning men det verkar inte som at det händer något alls.

hjälp mig om ni kan.

/Mattias

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem

Låter som den gick sönder. Om du vill kan du köra wireshark, en paketsniffer som lyssnar på trafiken som sänds och tas emot. Försök sedan pinga eller surfa till routern och se om du får något som helst svar från den.

http://www.wireshark.org/

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

nu kan jag helt plötsligt "pinga" 192.168.0.1, fast jag kommer inte åt webbgränssnittet ... idéer?

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem

Kolla så att du har satt kablarna i rätt portar. En gång när jag meckat med routern så råkade jag sätta Internetkabeln i en av switchportarna. Internet funkade men jag kom inte in på routern, höll på att bli galen innan jag fattade vad som var fel.

Permalänk

jag har kopplat ur WAN, för att det verkligen bara ska vara dator->router.
Har testat alla portar samt två olika nätverkskablar med samma resultat:

ping fungerar, åtkomst av webgränssnittet fungerar ej.

(surfar på min andra dator direkt mot modemet om någon skulle undra)

Visa signatur

/Mattias

Permalänk

Det är D-Link self destruct som har aktiverats.

Permalänk

tack... kreativt svar ... någon annan?

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem

D-Link är kända (ökända) för sina värmeproblem.
Värmen tar död på routern som ger just detta problem som följd.

Har haft tre 604;or med samma problem.
Den har helt enkelt gått sönder p.g.a värme.

Det var detta som alexandersson menade med D-Link selt destruct
Det är alltså värmen som dödar dom .

Köp en ny router är väl en lösning.
Köp en 3Com eller liknanade.

Permalänk

då skulle jag behöva tips på en bra router i bra prisklass ...

3Com säger du? vilken modell?

Visa signatur

/Mattias

Permalänk

Haft ett antal olika D-link 604:or, för att vara helt ärlig så är dem rent ut sagt skit. Hade 4st olika som gick sönder på olika sätt, sen fick till och med dem på K&C nog och gav mig pengarna tillbaka.

Köp en 3com eller Netgear, har bara bra erfarenhet av dem. Har haft min 3com nu i 3 år och har aldrig haft några problem. Vilken modell beror helt på om du ska ha trådlöst eller icke, snacka med dem i affären... brukar har rätt bra koll på vilka som har fått minst klagomål.

Permalänk
Medlem

Skulle säga 3Com Officeconnect .. En Prisvärd modell .. Har en 3Com Officeconnect AP här hemma o den funkar perfa .. Dock ingen router , men en 3Com ..
Eller Netgear , men där kan jag inte ge nått förslag för jag har ingen mer erfarenhet av dem än att en kompis har en router från dem och är nöjd.

Permalänk

är de andra d-link mdellerna lika kassa? samma gränssnitt som 604:an?

Visa signatur

/Mattias