Permalänk
Medlem

Få bort klistermärke på bil

Köpte mig en beg. bil idag. Det enda som stör mig nu är ett klistermärke som sitter på bakluckan som jag hemskt gärna vill få bort.

Det tar ju evigheter att sitta där å pilla, bit efter bit.
Någon som har nå bra tips på hur man kan få bort det snabbt eller är mm för mm det enda sättet?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag använde t-röd när jag jobbade på en rekondfirma en sommar. Fast det var nog bara på glas. Tror dock inte att t-röd kommer att förstöra din lack.

Någon annan som vet kanske kan bekräfta.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

det va just t-röd alt. lacknafta jag hade tänkt använda. Men ja vill höra lite egna erfarenheter.

Nån mer som kan komma med tips?

Permalänk
Medlem

t-röd ska fungera bara du tvättar de med vatten efteråt, annars kan lacken bli matt

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz + Arctic Cooling Freezer 7 l ABIT AW9D-MAX l OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB l XFX GeForce 7600GT 256MB + Zalman VF700-Cu | 1780Gb Hdd l NEC ND-4570 | Tagan Easy Con 430W l Zalman ZM-MFC1 | Antec P180 SPCR Special Edition | Samsung SyncMaster 940BW | Logitech Z-2300

Permalänk

t-röd och sedan fönsterputs.

tvätta sedan bilen väl och eventuelt polera upp

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det finns en spray på biltema som heter "Label off". Testa den annars.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=78092

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPirate
t-röd ska fungera bara du tvättar de med vatten efteråt, annars kan lacken bli matt

Det kommer nog skilja sig i lacken ändå då ytan där klistermärket suttit inte blivit utsatt för någon sol... så en polering är nog att räkna med

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som bilrekondare förra sommaren tog vi bort alla typer av dekaler och klistermärken med högtryckstvätten. Funkade finfint.

Permalänk
Medlem

Avfettningsmedel tar bort allt utom lacken.
Glöm inte att vaxa lite efteråt bara, eftersom lacken inte mår bra av att vara naken.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hm.. på jobbet läste jag en omlackeringsinstruktion och där stog det att man kunde ta bort dekaler med t-röd blandat med något annat. Tyvärr minns jag inte vad man skulle blanda det med. Jag kan kolla upp det i morgon om du är intresserad...

Detta var en professionell beskrivning från en stor lastbilstillverkare.

Permalänk
Testpilot

Är den i papper går det bra med vanlig matolja, bara att dränka in den rejält så går det rätt lätt att ta bort den sen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Märket har inte suttit där en längre tid, då jag köpte bilen av en bilfirma som sätter på dessa fula märken.

Ska ge mig på detta imorgon

Permalänk
Avstängd

Inte lacknafta eller förtunning, jag lyckades med att gnugga bort lacken med det.

Högtryckstvätt är en bra sak som fungerar, men inte om bilen är fusk rostlagad.. spackel flyger rätt så bra plus att det var hål i taket, tänk er hur en innertak ser ut efter 150Bar.

Så min 740 fick heta skitförti efter det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Värm märket med en hårtork eller nått och dra bara bort märket sedan, tvätta sedan bort klisterrester med t.ex T-röd.. Och som någon skrev, skölj av med vatten sedan..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

När ett klistermärke sedan en reparation besudlade min vackra iBook så drog jag bort det och tog bord det överflödiga klistret med ett suddgummi.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Andvänd inte T-Röd för fan det är inte bra för lacken. Nått som fungerar bra för lim och skit är spolarvätska, helst rent.
Man blir förvånad hur effektivt det är varje gång.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Andvänd inte T-Röd för fan det är inte bra för lacken. Nått som fungerar bra för lim och skit är spolarvätska, helst rent.
Man blir förvånad hur effektivt det är varje gång.

T-Röd och spolarvätska har väldigt liknande egenskaper. Skillnaden är att spolarvätska även innehåller isopropyl alkohol.

Permalänk

fick bort klistermärken på farsans bil med värmepistol. hur effektivt som helst faktiskt..och en tvätt där efter också är nödvändigt

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
fick bort klistermärken på farsans bil med värmepistol. hur effektivt som helst faktiskt..och en tvätt där efter också är nödvändigt

Tänkte precis säga detsamma. Funkar alltid, men man bör vara försiktig. Kan bli riktigt nasty annars.

Visa signatur

What isn't remembered, never happened. Memory is merely a record... you just need to rewrite that record.
Var vänlig citera så jag hittar tillbaks.

Permalänk
Medlem

Mm värmepistol kör vi med när vi tar bort dekaler. Värm lite i kanten bara.

Permalänk
Medlem

Det bäst att ta bort med är CRC 5-56 eller liknande tunn olja. Nästan löjligt lätt, bara att torka bort limmet och behövs inte ens att gnugga.
Helt otroligt faktiskt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|