Permalänk
Medlem

Beställa vattenkitt, en sista kontroll...

Jag vill ha ett system som är ljudlöst@1m.
Det jag har i datorn är:
Asus M2N-e
AM2 3800+
7600 GS passivt kylt
PSU Nexus 500 med nervoltad fläkt.
Alla fläktar är Nexus 120mm och är nedvoltade.
Och jag skall inhandla 2 av det tystaste 500GB HDD
man kan få tag på, vilka sen skall isoleras.

Vattenkittet:
1 ThermoChill PA120.3 749,00
1 Thermochill PS120.3 shroud 149,00
1 Alphacool NexXxoS XP AMD64/AM2 309,00
1 HD-Dual Core køler 449,00
1 Alphacool Laing DDC Pro/Ultra top 199,00
1 Velcro til montering af pumpe el. reservoir 15,00
1 Laing DDC-PRO Watercool 579,00
4 Masterkleer 7/16 128,00
3 Blæsergitter 120mm Krom 30,00
1 SILENTstar DDC-PROBOX 279,00
1 NB-FrameSlics PSU 24,00
1 Arctic Silver 5 49,00
6 3/8 BSPT 12mm Messingstuds 150,00
1 T - stykke 12mm Plast 15,00
1 Asetek Anti-Alga Fluid 35,00

3.159,00 DKK
3 953,80 SEK

Kan man få detta billigare på något vis?
Finns det bättre alternativ?
Har även funderat på Swiftechs MCW60+MC14 Ramsinks,
för att få ner tempen på GPU:n.
Ska nog även inhandla en semi-passiv Phantom 500 PSU.
Vill överklocka grejorna så därför behöver jag bra kylning om det skall vara nogorlunda tyst.

Permalänk
Medlem

lägg pängarna på ny processor och tyst HSF (Zalman 9700 NT) tycker jag!!!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Jo, fast jag vill gärna ha en tyst dator och jag spelar inte spel.. overclockar gör jag endast för att det är roligt...

Jag kör passiv kylning nu med zalman reserator men pga. mina HDD låter för mkt vill jag gå över till en bättre vattenkylning så jag kan isolera dem. Jag är fullt medveten om att jag inte behöver detta vattenkittet men vill bygga det eftersom jag tycker det verkar roligt.

Såå... tillbaka till ett bra vattenkitt som blir typ ljudlöst och skall kyla CPU, HDD samt GPU & PSU (i framtiden). Det skall även vara så pass bra att det håller till nästa uppgradering om något år eller två.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
lägg pängarna på ny processor och tyst HSF (Zalman 9700 NT) tycker jag!!!

Nu förvirrade du mig, tyst hsf och du nämner en zalman 9700? Det funkar inte alltså.

Permalänk

ja, det var synnerligen paradoxalt.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Mmmm... jag blev också förvånad, kan någon hjälpa mig med matnyttiga tips.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weedow

6 3/8 BSPT 12mm Messingstuds 150,00

Endast din radiator kör med 3/8", blocken och pumpen är 1/4" bspp.

Som cpu-block är ett dtek fuzion[eller ett swifttech gtx] antagligen mer framtidssäkert, iaf om ihs trenden som intel har startat fortsätter, men ett nexxxos xp är då en bra och billig lösning för ditt nuvarande bygge.

Enda alternativet till pumpen om du vill hålla samma ljudnivå är en eheim 1048, dock sämre specs, lite större, men den har en något lägre ljudnivå.

En laing d5 skulle säkert också funka, men den d5:an som jag äger har ett elektroniskt ljud som stör oavsett vilket läge man kör pumpen(finns 5 olika lägen som minskar/ökar ljudnivån samt prestandan), alla verkar inte uppfatta det ljudet.

Om du vill ha ett tyst, aktivt kylt system nu så är en pa 120.3 det överlägst bästa alternativet, är trots allt den radiatorn som har bäst prestanda med fläktar i låg rpm,.

Och den har lite mindre "wooosh"-ljud från fläktarna när de flyttar luft genom den då avståndet mellan "fenorna" är lite högre än konkurrenternas.

Angående slang, om du anser att det är mer praktiskt att köra med 3/8" slang istället för 1/2"/7/16", så är det bara tuta och köra, skillnaden i prestanda är minimal.

Och mcw60 är bäst om du endast ska kyla kärnan på grafikkortet, vill man ha ett riktigt tyst system kan ett fullcover block vara bra, då man eliminerar behovet av luftflöde i området då blocket kyler allt, men med ett 7600gt är det nog inte så vist att investera i ett sådant, då kortet helt enkelt inte kostar nog mycket för att rättfärdiga priset på ett sådant block.

På ett 7600 kan du säkert snåla och köra med zalmans billigare minneskylflänsar istället för swiftechs mc14, är ju trots allt ett midrange kort som inte genererar överdrivet mycket värme.

Vattenkylning av psu är nog just nu inte ett vettigt alternativ, finns ju nästan inga "bra" vattenkylda nätagg, och dem som är bra är standalone och kostar multum.

Och ett nätagg skulle dumpa ganska mycket värme i loopen.