Permalänk

Dell M1330:s grafikkort.

Har kommit till den fas i livet då man vill komma bort från sin stationära dator till att primärt använda en laptop. Har kikat runt lite och hittat Dells nya läckerbit M1330. Statsen verkar fina med 2.0 dualcore, 2048 minne etc men jag är lite konfunderad över grafikkortet (något som jag för övrigt har noll koll på) som är ett:

"NVIDIA GeForceTM Go 8400M GS med 128 MB dedikerat DDR3-grafikminne"

Är detta ett ok grafikkort för spelande? För min del gäller det spel upp i nivån med tex Battlefield 2.

Hela speccen på datorn finns på länken:

http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.asp...

Ifall någon skulle kunna ge en kommentar på om denna kan fungera som en speldator med de "bästa grejerna" eller om man istället bör satsa på att uppgradera sin nuvarande stationära o ta en basic variant av laptopen i fråga bara för portabilitetens skull.

Blev kanske ett lite långt inlägg och så även mitt första här så ha överseende med eventuella brister. Alla kommentarer uppskattas.

Mvh
John J.

Permalänk
Medlem

Re: Dell M1330:s grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apangosta
Är detta ett ok grafikkort för spelande? F

Absolut inte, det är ett uselt kort.

Du får nog börja med att leta efter en annan typ av laptop då sk. ultraportabla kompromissar med en hel del för att bli så lätta. Och det absolut första som offras när man ska göra en dator mindre, strömsnålare och/eller billigare är grafiken.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Jahapp, så var de planerna grusade Hur illa är det grafikkortet egentligen, duger det inte till nåt?

Det är just den här ultraportabiliteten jag är sugen på annars, men då är det kanske en vettigare idé att kitta upp sin gamla stationära med mer minne och annat skoj och sedan helt sonika införskaffa basvarianten av M1330 till exempel. För om jag begränsar mitt användande av laptopen till skriva/internet grejen torde väl den funka finfint med det där gräsliga inbyggda Accelerator grafikkortet och 1024 ram tex? Eller är man så illa tvungen att ha 2048 nuförtiden om man vill köra ett OS högre än Vista Basic?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dell M1330:s grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Absolut inte, det är ett uselt kort.

...jag tycker vi inte skall överdriva det hela här. Det enda handlar om vilka krav du har.

Efter att mitt Nvidia 7600 XXX kort pajade fick jag lov att under tiden jag inhandlade min ATI HD29000XT, lov att använda ett ATI X300 kort som följt med min DELL 8400. På Battlefield 2kunde jag köra 50/50 låg/medel (1024x7689) med ok FRP och inte tyckte jag det var världends undergång för det! ...så allt handlar hur kräsen man är som person.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Dell M1330:s grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SEAR
...jag tycker vi inte skall överdriva det hela här. Det enda handlar om vilka krav du har.

Efter att mitt Nvidia 7600 XXX kort pajade fick jag lov att under tiden jag inhandlade min ATI HD29000XT, lov att använda ett ATI X300 kort som följt med min DELL 8400. På Battlefield 2kunde jag köra 50/50 låg/medel (1024x7689) med ok FRP och inte tyckte jag det var världends undergång för det! ...så allt handlar hur kräsen man är som person.

Jag kan hålla med om att jag tog i ganska rejält för om man säger "det är inte så bra" så tolkas det ofta som "det fungerar jättebra om man inte kör med höga inställningar". (inte riktat mot frågeställaren i denna tråd utan rent allmänt)

Som du sa "det fungerade 'ok' undertiden jag väntade på mitt riktiga kort". Köper man en dator för 10k så kanske man inte vill att det ska gå "ok" att spela ett eller ett par år gamla spel med låga inställningar vilket är det absolut bästa man kan hoppas på med ett 8400M. Sen handlar det om en laptop där det är omöjligt att byta ut grafikkortet om man skulle vara missnöjd med prestandan eller hitta ett nytt spel man gillar.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ska man spela spel så finns det inte så många intressanta bärbara datorer tyvärr. Kolla på Dells XPS masiner och se om du hittar nått där.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Okej, så summa kardemumma är nästan att man om man vill ha en ultraportabel dator så satsar man på att ha den mindre datorn som ett komplement till sin stationära?

Har ju en fin dell med ett gforce 6800 256mb, 1024 ram och en 3,0 ghz processor som går som en klocka, själva idén var bara att då jag inom kort flyttar till korridor (student, ja) så hade det varit skönt att ha all sin datorverksamhet samlad till en plats när utrymmet tryter.

Men man kanske skulle kitta upp sin stationära med en 4 gig ram minne istället och så köpa en M1330 basic variant istället? Vad tycks om den idén?

Förresten, en fråga till. Det snackas ibland om grafikkort som dels kan vara på 128 mb, men som även lånar från ram-minnet vid behov. Är sådana något att satsa på? Och jag förmodar GF 8400:an inte pysslar med nåt sånt