Permalänk
Avstängd

Min processorkylare lossnade

Okej idag lossnade min ac freezer pro från min processor, plastsaken som satt på moderkortet gick av, så nu kör jag med en ttbt som jag inte satt fast eller något, den ligger alltså bara på, har datorn liggande, tänkte bara undra om nån tror de är farligt för processorn, datorn funkar bra och den idlar nu på 40grader, förrut med freezern låg den runt 33, antar att de inte är någon fara, vill inte pröva i load, känns onödigt, men någon som tror de kan gå åt helvete?

Permalänk

Jag hoppas du har beställt en ny processorfläkt?

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk
Medlem

hans fäste på moderkortet har ju gått av så vad ska han med en ny kylare till? eller har jag läst fel?

Permalänk
Medlem

ramlar den så kan den ju skada andra komponenter... vilken sockel har du?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
hans fäste på moderkortet har ju gått av så vad ska han med en ny kylare till? eller har jag läst fel?

Haha, jaha. Då ber jag om ursäkt att jag läst fel.

Visa signatur

Alldeles för många datorer.. :>

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen fara på taket direkt, kontakta tillverkaren och säg som det är (eller ljug om det behövs ) och med lite tur får du en ny liten plastbit

Annars har jag en plastbit med tillhörande backplate om det är socket AM2

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Det är väl ingen fara på taket direkt, kontakta tillverkaren och säg som det är (eller ljug om det behövs ) och med lite tur får du en ny liten plastbit

Annars har jag en plastbit med tillhörande backplate om det är socket AM2

Jupp am2 är det!
En sak som är rätt skum som ja märkt nu är att min processor stiger bara 5c när den loadar för fullt med min TTBT på som inte ens sitter fast, den blir alltså ungefär 45grader i load, min freezer gick upp i ungefär samma fast den idlade 5 grader lägre också, man kanske har underskattat ttbt?

Permalänk
Medlem

nyss lossnade min freezer 64 pro av samma anledning.
så hur ska man göra nu?
jag har bara en plastplupp per sida så de är väll därför de går sönder, kylaren har ju 3 hål per sida
så om jag köper nytt fäste så kommer väll samma sak hända igen? eller finns de andra fästen med 3 pluppar per sida som fästet till socket 939 har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wix
nyss lossnade min freezer 64 pro av samma anledning.
så hur ska man göra nu?
jag har bara en plastplupp per sida så de är väll därför de går sönder, kylaren har ju 3 hål per sida
så om jag köper nytt fäste så kommer väll samma sak hända igen? eller finns de andra fästen med 3 pluppar per sida som fästet till socket 939 har?

I alla tider har det funnits kylare som har sådana fästjärn, det beror helt enkelt på att den ska kunna användas till flera olika socklar och inte på att något fattas

AMDs orginalkylning till t.ex 6000+ (tillverkas av foxconn) använder bara en hake per sida.

Verkar vara mer än få (:P) som har problem med det här, våldar ni sönder kylarsockeln (använder överdrivet våld) eller är det helt enkelt bara något som är felkonstruerat någonstans ??

Köp en Noctua istället (om ni behöver bra kylning), dom har nog en ganska idiotsäker fästanordning skulle jag vilja påstå dom har en egen backplate (istortsett identisk med orginalet iofs ) och använder inte den där plastbiten ändå

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

köp en zalman fläkt eller nån annan som man får monteringssatser till, så ska det inte vara nått problem okej det blir en liten extra kostnad men du får i allafall bättre kylning

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

jag vet att de bara ska vara en hake per sida men menade mera att om de skulle varit 3 per sida så skulle de nog hålla.
jag har inte våldat alls, har inte ens flyttat datorn eller petat på grejerna o den har suttit där i kanske 3 månader.
men när jag skulle montera kylaren så gjorde jag om de några ggr för jag trode nått va fel när man fick spänna fast den så satans hårt, trode att haken skulle paja direkt vid montering

jag funderar på att köpa en Gemin II för då får jag med nya fästen och så kan jag nog köra den passivt för jag har en 250mm fläkt på sidan av chassiet

en Noctua är nog lite för dyr o så behövs inte så bra kylning till min x2 3600+

Permalänk
Avstängd

ursäkta har en liten fråga ,hur kan Eskepola snacka o göra inlägg då han är avstängd

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
ursäkta har en liten fråga ,hur kan Eskepola snacka o göra inlägg då han är avstängd

Han blev förmodligen avstängd efter han startade tråden.

Visa signatur

Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz | Gigabyte EP45-DS3 | XFX 8800GT 512MB | Corsair XMS2 2x2GB | 1210 GB HDD | Antec P182 + Corsair HX520 | Viewsonic VX2025WM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wix
jag funderar på att köpa en Gemin II för då får jag med nya fästen och så kan jag nog köra den passivt för jag har en 250mm fläkt på sidan av chassiet

en Noctua är nog lite för dyr o så behövs inte så bra kylning till min x2 3600+

En noctua kan du med köra passivt, det går alldeles utmärkt

Jag körde min 6000+ passivt med en Noctua NH-U12F innan men eftersom det kan bli en bit över 30°C i mitt rum efter ett par timmar så slängde jag på en Noctua 120mm 1200rpm fläkt på den för att få lite drag mellan flänsarna

Och ja, mitt rum är ganska litet och fullproppat med datorer och diverse annat skit, därför blir det lätt lite bastu-liknande här inne

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Jag HATAR dom där jevla fästena. Man slinter hela tiden när man ska sätta fast en prolle. Köp en kylare som använder hålen istället imo.

ps. Någon som vet någon bra Zalman eller motsv högkvalitets kylare som passar på socket A?