Fastbrända bilder på tft skärm.

Permalänk
Medlem

Fastbrända bilder på tft skärm.

Hej!
Jag har en SONY SDM-HS75P 17"tft skärm.
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010078555

Jag har ett litet "problem" eller vad man ska kalla det.
När jag har vit bakgrundsfärg så ser man lite konturer häroch var på skärmen efter skrivbordsikoner bland annat. Det är alltså ikoner som brännt fast på bildytan eller nånting.

Kan man få bort detta på nåt sätt?
Det är inte så att skärmen ståt på hela dagarna. Detärdärför jag tycker att det är skummt.
Har kört med energisparsfunktioner som stänger av skärmen efter 5 minuters inaktivitet.

vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

de var ju inte bra. Har du garanti kvar på den? Finns det folk som har liknade problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
de var ju inte bra. Har du garanti kvar på den? Finns det folk som har liknade problem?

Jo jag har garanti på den, men jag hittar inte kvittot.
Borde det inte gå iallafall? Den är köptpå siba iallafall. Tänkte på serienummer och sånt som står på skärmen, borde vara registrerat nånstans i deras datorer.

Permalänk
Medlem

de får du nog ringa till siba och fråga. men jag är ganska säker på att dom registrerar nummret, eller om du åt minstone kan uppge så nogrann information som går så ska de funka. försök minnas datum o var osvosv.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Sorry för jag drar upp tråden, men tänkte istället för o dra igång en ny kunde jag posta här.

De går alltså inte o få bort brända bilder?

Typ om man kör en färg på skärmen ett tag, sen en annan färg eller så?

För, eeh. Jag spelar mycket Wow, och.. mitt userinterface ligger ju på samma ställe hela tiden, och jag kör windowed så mitt aktivitetsfält är framme hela tiden..

Jag brukar försöka flytta runt på mina bars och sånt när jag spelar för de inte ska bränna fast, men jag tycker de går så fort. Jag minns när jag skaffa rent nytt ui, och efter två veckor så såg jag vissa streck.. de var första gången någonsin jag såg detta med, inte sett de förut..

Alltså, det är inte färg som brännt fast, utan mer konturerna. ser lite vit/grå aktigt ut typ..
Jag tror ju inte att man kan köra in på Elgiganten o säga "tjoo, jag har en skärm här, jag har spelat wow på den sen jag köpte den, typ 3-5h om dagen.. och nu har min bild brännt fast, kan jag få en ny?" -_-

Jag behöver inte få bort allt så skärmen ser sprillans ny ut.. utan jag nöjer mig mycket gärna med och typ.. få bort en del, så de inte är lika synligt.

*EDIT*

De konstiga är, nu ser jag inga spår av de.. de kanske inte har brännt fast utan bara att pixlarna blev vana vid och visa en färg och sen tar liten stund och vänja sig igen vid en ny färg?
nä, jag vet inte... Det är därför jag frågar här, tror ni vet mycket bättre än vad jag gör.

Permalänk
Medlem

Det är inte pixlarna som "vänjer" sig vid en viss färg osv, utan ytbehandlingen på skärmen som kan missfärgas.
TFT skärmar har olika ytbehandlingar, typ för att ge bättre kontrast/svärta osv. Vid långvarig användning, av WoW tex, kan ljusa menyer osv missfärga ytbehandlingen. Det är väldigt sällsynt, men det förekommer. Speciellt om man har väldigt hög kontrast/brightness inställt och en ny TFT skärm.
Ytbehandlingen sitter på insidan av "glaset", på utsidan är det antireflexbehandling.

Dessa brukar försvinna av sig själv efter man använt skärmen lite och ytbehandlingen "missfärgas" mer ljämt över ytan så att säga. På en CRT brukar det vara kört, för där bränns skuggbilden in, men inte på en TFT.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Det är inte pixlarna som "vänjer" sig vid en viss färg osv, utan ytbehandlingen på skärmen som kan missfärgas.
TFT skärmar har olika ytbehandlingar, typ för att ge bättre kontrast/svärta osv. Vid långvarig användning, av WoW tex, kan ljusa menyer osv missfärga ytbehandlingen. Det är väldigt sällsynt, men det förekommer. Speciellt om man har väldigt hög kontrast/brightness inställt.
Ytbehandlingen sitter på insidan av "glaset", på utsidan är det antireflexbehandling.

Dessa brukar försvinna av sig själv efter man använt skärmen lite och ytbehandlingen "missfärgas" mer ljämt över ytan så att säga. På en CRT brukar det vara kört, för där bränns skuggbilden in, men inte på en TFT.

aah, gött. tack så mycket.

Inte konstigt att bilden "försvinner" då på morgonen..

Permalänk
Medlem

Varit med om samma sak, var bara att stänga av skärmen i ett dygn. Försvann helt och hållet.

Visa signatur

hehu