Permalänk
Medlem

Har man lite självkritik så ser man ju ganska snabbt hur mycket skitsnack sånt här igentligen är. Jag fick också runt 120-130 och är tillräckligt smart för att fatta att jag inte är så smart....;)

Permalänk
Medlem

Sluta skryta!
Tvååring medlem i Mensa, IQ på 152!
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article312238.ece

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle
Sluta skryta!
Tvååring medlem i Mensa, IQ på 152!
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article312238.ece

Mja jo, men för mig är det inte ett dugg mer imponerande än de som ligger absolut högst i föreningar såsom high iq society :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
Mja jo, men för mig är det inte ett dugg mer imponerande än de som ligger absolut högst i föreningar såsom high iq society :).

Eftersom de nog inte har standardiserat testet för två-åringar utan iaf 5+ eller kanske t.o.m. vuxen är det ganska imponerande. Om så är fallet lär hon få högre poäng senare i livet.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Varför tycker jag att underbarn m.m ofta tappar/har tappat i sociala kunskaper som åtminstone jag värdesätter minst lika högt? Är det något jag bara fått för mig?

Det kanske delvis beror på att dessa barn hanteras annorlunda i samhället (inte sagt att det inte är med rätta), och för att då stimulera deras hjärnor flyttar man upp dem ett flertal årskurser i skolan?

Var det inte på TV ganska nyligen då det var en tjej på 10-11 år som var så pass intelligent (extremt lätt för matte et.c) att hon fick gå i en klass med 3-4 år äldre ungdomar, ja, tonåringar? Där skildrar det sig utmärkt, rent språkmässigt också. Tycker det känns lite hmm.. I den perioden spelar ålder bra mycket större roll.. och 3-4 år är en stor skillnad.

Fått för mig att dessa människor ofta blivit tvungen att offra, mist, förlorat, tappat, missat (kalla det vad ni vill) något annat i alla fall. Åtminstone haft det svårare i den bemärkelsen. Jag har väl inga direkt belägg för det men..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle
Sluta skryta!
Tvååring medlem i Mensa, IQ på 152!
http://ekstrabladet.dk/vrangen/article312238.ece

Hoppas hon har glädje av att vara medlem i Mensa. Vilken tvååring skulle inte göra vad som helst för att få vara med i en förening med en tidning som ges ut 8 gånger under året. Övriga aktiviteter som ordnas av föreningen som brännboll, chokladprovning och pubaftnar, djuplodande diskussioner inom politik och olika vetenskaper är så mycket roligare än att umgås med sina föräldrar eller jämnåriga barn.

Det finns en anledning till att Guinness inte längre listar rekord som tex yngsta pilot. Låt barn vara barn och tvinga dem inte att lära sig sånger eller rita nästan perfekta cirklar.

Till trådskaparen: Om jag var arbetsgivare och en sökande nämnde att han var med i Mensa skulle jag med nyfikenhet fråga vad han känner att han får ut av medlemskapet. Bara ett papper på att man enligt Mensa har fått en högre poäng än vad 98% av befolkning kan få på ett test/prov skulle inte jag se som något biljett till nytt arbete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Enligt en mycket kritiserad bok har befolkning på Nya Guinea ungefär 60 IQ i snitt.

Även om det kanske inte helt stämmer så är det nog lite åt det hållet.

Övriga länders snitt finns att läsa Här. http://sv.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations. Kom dock ihåg att detta som sagt är mycket kritiserat och bör tas med en rejäl nypa salt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Eftersom de nog inte har standardiserat testet för två-åringar utan iaf 5+ eller kanske t.o.m. vuxen är det ganska imponerande. Om så är fallet lär hon få högre poäng senare i livet.

Mjo, jag antog och utgick efter att systemet fungerade som det var designat att göra. Dock är väl det mer ett undantag än en regel inom det mesta ;). However, låt oss säga att systemet skulle fungera som det är tänkt så är 150 på en treåring inte speciellt coolare än en 40-åring som har 160 av självklara skäl :P.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin

Hoppas hon har glädje av att vara medlem i Mensa. Vilken tvååring skulle inte göra vad som helst för att få vara med i en förening med en tidning som ges ut 8 gånger under året. Övriga aktiviteter som ordnas av föreningen som brännboll, chokladprovning och pubaftnar, djuplodande diskussioner inom politik och olika vetenskaper är så mycket roligare än att umgås med sina föräldrar eller jämnåriga barn.

Det finns en anledning till att Guinness inte längre listar rekord som tex yngsta pilot. Låt barn vara barn och tvinga dem inte att lära sig sånger eller rita nästan perfekta cirklar.

Att humorn klarade av att smita förbi dig i hans inlägg är imponerande :P. Dessutom så har du fått en del om bakfoten om du tror att medlemmarna i mensa äter choklad, spelar scrabble och diskuterar politik och vetenskap som huvudämne under deras träffar :). Dock vet jag inte om att gå ut och dricka öl och snacka skit skulle passa en 2-åring så mycket bättre, så spelar nog ingen roll.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldarion
Varför tycker jag att underbarn m.m ofta tappar/har tappat i sociala kunskaper som åtminstone jag värdesätter minst lika högt? Är det något jag bara fått för mig?

Det kanske delvis beror på att dessa barn hanteras annorlunda i samhället (inte sagt att det inte är med rätta), och för att då stimulera deras hjärnor flyttar man upp dem ett flertal årskurser i skolan?

Var det inte på TV ganska nyligen då det var en tjej på 10-11 år som var så pass intelligent (extremt lätt för matte et.c) att hon fick gå i en klass med 3-4 år äldre ungdomar, ja, tonåringar? Där skildrar det sig utmärkt, rent språkmässigt också. Tycker det känns lite hmm.. I den perioden spelar ålder bra mycket större roll.. och 3-4 år är en stor skillnad.

Fått för mig att dessa människor ofta blivit tvungen att offra, mist, förlorat, tappat, missat (kalla det vad ni vill) något annat i alla fall. Åtminstone haft det svårare i den bemärkelsen. Jag har väl inga direkt belägg för det men..

Citat:

I stället för att bli inspirerade i skolmiljön, blir särbegåvade barn ofta rastlösa, ouppmärksamma och dagdrömmande. De undviker uppmärksamhet, och sluter sig i stället inom sig själva, blir tysta och ovilliga att dela sina kunskaper med andra.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rbeg%C3%A5vat_barn

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Där ser man, okej, resultatet är tyvärr detsamma dock.

Permalänk
Medlem

Att alla här har fått 126-135 eller liknande säger inte så mycket. Om ni hade fått <115 som är det lägsta som går att få som erhålls om man som jag medvetet svarar fel på alla frågor, så skulle varken ni eller jag skriva det. Jag fick för övrigt 131-135 på test A men väntar med test B tills imorrn när jag fått lite kaffe i mig

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
För lite frågor i testet, jag är halvt dyng å ser knappt min skärm, ändå klev jag in på 135. Höll även på att somna första gången jag gjorde det, så jag gick över 4 minuter, tror jag missade 3 frågor å fick 130 eller nått sånt.

Träna upp sitt IQ är inget man gör, smarthet är något man har. Sen anser jag inte at dessa test ens är i närhetens av att visa ens rätta IQ.

Många förknippar allmänbildning med smarthet, oh han kan det och det, för att han har läst 100 böcker, men när man sätts i en situation med ett pussel eller ett nytt problem märker man att böckerna inte hjälper så mycket.

Du låter så otroligt bitter.

Tog någon välutbildad människa tjejerna i klassen då de inte var intresserade av din förmåga att lösa pussel?

Förövrigt så fick även jag ≥135 på båda, och jag är säker på alla lösningar på båda förutom en på B.

Självklart går förmågor som dessa att träna upp förmågor som att lösa problem som dessa.
Hurvida "riktiga IQ-test" går att träna upp nämnvärt låter jag vara osagt dock, men denna form går definitivt.

Permalänk
Medlem

Klippt från mensas sida:

"Jag har hört att man kan träna upp sin förmåga att lösa IQ-tester. Om det stämmer borde det vara en lätt match att bli medlem för alla, det är ju bara att träna, eller?

SVAR: Det stämmer att vissa kan träna upp förmågan att lösa framförallt verbala IQ-tester, men bara med några procent. Det kan med andra ord löna sig att träna, men det betyder inte att alla kan bli så bra att de får en IQ på 131 eller mer. Man vet från olika studier att det går att förbättra sin prestation mellan första och andra gången, men knappast mer. Det handlar inte om att man blivit mer begåvad utan att man vänjer sig något vid testsituationen och kan fokusera mer på själva uppgifterna och mindre på testsituationen. Stora amerikanska studier, sk. Head Start-programmet, har visat att det genomsnittligt sett inte går att höja sin begåvning nämnvärt."

Jag fick samma score som dom flesta 126-135. Men det handlar om ett test där sjuka människor(enligt samhället) som tex savanter eller personer med Aspergers syndrom kan totaläga. Människor som är helt obrukbara i tex arbetslivet och som saknar social kompetens. Det finns många olika sorters intelligens, själv tar jag ett sånt här test med en klackspark.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Jag har faktiskt gjort ett IQ-test hos en psykolog.

Ett riktigt IQ-test tar ca en till två timmar. Detta resultat ska sedan bedömmas av fler än en person för att ge ett mer korrekt svar.

Jag vill minnas att jag snittade runt 115 i IQ och det var för ca 7 år sedan. Dvs när jag var 10.
Men jag skulle inte vilja påstå att jag är mycket smartare bara för att jag har ett högre snitt än vad de flesta har.

Men IQ-testet som de flesta här inne har gjort är säkerligen grymt patetiskt och väldigt väldigt felvisande.

Vill ni verkligen veta eran IQ, gå till en psykolog och kolla upp det.

Citat:

Jag fick samma score som dom flesta 126-135. Men det handlar om ett test där sjuka människor(enligt samhället) som tex savanter eller personer med Aspergers syndrom kan totaläga. Människor som är helt obrukbara i tex arbetslivet och som saknar social kompetens. Det finns många olika sorters intelligens, själv tar jag ett sånt här test med en klackspark.

Du bör tänka över vad du har skrivit JÄVLIGT mycket.
Jag har inga som helst problem med det sociala.
Jag fungerar utmärkt i arbetslivet.
Jag HAR Aspergergs syndrom. (Dock, ska antagligen skrivas av.)

Men jag vet att du snackar ganska mycket skit.
Folk som har Aspergers syndrom kan fungera alldels utmärkt.
Det är faktiskt så att Aspergers syndrom kan ALLA diagnostikeras med. Vilket bevisar att det är väldigt patetiska tester för att kolla om någon har det.
Döm inte efter något som står på ett papper.
Och, ta reda på lite mer nästan gång du uttalar dig om något sådant.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Jag har faktiskt gjort ett IQ-test hos en psykiatriker.

...Vill ni verkligen veta eran IQ, gå till en psykiatriker och kolla upp det.

Du menar väl ändå psykolog?

Permalänk
Medlem

De där 2% med störst IQ återfinns på sweclockers verkar det som..

Själv fick jag 115. Problemet för min del är inte att jag inte klarar uppgifterna, utan att det blir stressande när det är på tid. (Sedan vet jag inte om det är just det IQ-testerna bygger på, snabbhet i kombination med smarthet?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Du menar väl ändå psykolog?

Ja, det var vad jag menade, sorry.

Permalänk
Medlem

Gör mensa.dks test då? Verkar lite seriösare i varje fall.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Du låter så otroligt bitter.

Tog någon välutbildad människa tjejerna i klassen då de inte var intresserade av din förmåga att lösa pussel?

Förövrigt så fick även jag ≥135 på båda, och jag är säker på alla lösningar på båda förutom en på B.

Självklart går förmågor som dessa att träna upp förmågor som att lösa problem som dessa.
Hurvida "riktiga IQ-test" går att träna upp nämnvärt låter jag vara osagt dock, men denna form går definitivt.

Klockan var tre, hade hållit igång sen halv 6, suttit och väntat i 2 timmar på en viss person, som kom kom kl 5 tillslut Så lite bitter var jag nog allt, men det slutade bra givetvis. Tjejerna i ung ålder är ytlig, dvs att det inte spelar så stor roll om du är smart, bara du ser bra ut å har lite innanför pannbenet kommer dom springandes, dock 4 timmar försent ibland

Denna form går att träna ja, men detta är inte vad jag ser som IQ, isåfall är det en väldig skillnad på IQ å min defenition av att vara smart.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rbeg%C3%A5vat_barn

Shit, det där lät som mig faktiskt. Inte för att jag vill påstå att jag är överbegåvad eller nåt. Men jag hade noll koncentration hela skolan för lärarna var så förbannat slöa, repetiva, tråkiga och allt sånt. Liksom hände ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore

Du bör tänka över vad du har skrivit JÄVLIGT mycket.
Jag har inga som helst problem med det sociala.
Jag fungerar utmärkt i arbetslivet.
Jag HAR Aspergergs syndrom. (Dock, ska antagligen skrivas av.)

Men jag vet att du snackar ganska mycket skit.
Folk som har Aspergers syndrom kan fungera alldels utmärkt.
Det är faktiskt så att Aspergers syndrom kan ALLA diagnostikeras med. Vilket bevisar att det är väldigt patetiska tester för att kolla om någon har det.
Döm inte efter något som står på ett papper.
Och, ta reda på lite mer nästan gång du uttalar dig om något sådant.

Jag är ledsen om du tar illa vid dig, såg nu att jag kanske inte skrev på det bästa sättet. Jag menar givetvis inte att alla med aspergers har sociala problem. Men jag hoppas du förstår att bara för att du kan funka i samhället så gör inte alla andra med samma diagnos det. Om du nu har Aspergers, verkar lite luddigt. Många experter menar ju att syndromet överdiagnosdiserats under flertalet år då testmetoderna precis som du skriver är mycket luddiga.

Och sen är jag inte helt väck när det gäller Aspergers, mina föräldrar(och givetvis jag eftersom jag bodde i samma hus under flertalet år) har agerat stödföräldrar åt en kille(farsan död, morsan in och ut på rehab) med syndromet under flera års tid. Så du har dina erfarenheter och jag har mina. Snackar jag fortfarande skit?

Vad jag menade med mitt förra inlägg är att det finns folk med skyhög IQ som inte kan konsten att konversera vare sig det gäller text, tal eller kroppsspråk vilket kan göra att dom får enorma svårigheter att klara sig på tex en arbetsplats. Vilket i min bok iaf betyder att hög IQ inte behöver betyda att man är smart.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Första testet fick jag under 115 och han inte göra klart provet andra provet fick jag 121-131 hann inte göra klart det heller. Alltid tyckt att IQ test är en jävla massa BS har ju dock bara testat test på internet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
De där 2% med störst IQ återfinns på sweclockers verkar det som..

Själv fick jag 115. Problemet för min del är inte att jag inte klarar uppgifterna, utan att det blir stressande när det är på tid. (Sedan vet jag inte om det är just det IQ-testerna bygger på, snabbhet i kombination med smarthet?)

IQ-testerna bygger både på snabbhet och olika former av tankemässig förmåga. Ens IQ baseras på hur man presterar på det specifika testet på den tiden man har på sig och jämförs med hur många rätt andra hade på samma test. För att test ska kunna visa på att man har en IQ tillräckligt hög för att vara en på miljonen så måste testet ha gjorts på så många människor för att kunna visa det, annars vet jag inte riktigt hur det ska gå till. Jag är ganska säker på att de här online testerna inte är så fruktansvärt träffsäkra. Skulle man samla ihop ett gäng personer där alla har en IQ på 100 så skulle man troligtvis märka väldigt stora skillnader i förmågor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Denna form går att träna ja, men detta är inte vad jag ser som IQ, isåfall är det en väldig skillnad på IQ å min defenition av att vara smart.

Du blandar ihop begreppet IQ med intelligens. Ett vanligt misstag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sugrövmanövern
Du blandar ihop begreppet IQ med intelligens. Ett vanligt misstag.

Någon får gärna reda ut begreppen, för oss som inte har full koll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Jag är ledsen om du tar illa vid dig, såg nu att jag kanske inte skrev på det bästa sättet. Jag menar givetvis inte att alla med aspergers har sociala problem. Men jag hoppas du förstår att bara för att du kan funka i samhället så gör inte alla andra med samma diagnos det. Om du nu har Aspergers, verkar lite luddigt. Många experter menar ju att syndromet överdiagnosdiserats under flertalet år då testmetoderna precis som du skriver är mycket luddiga.

Och sen är jag inte helt väck när det gäller Aspergers, mina föräldrar(och givetvis jag eftersom jag bodde i samma hus under flertalet år) har agerat stödföräldrar åt en kille(farsan död, morsan in och ut på rehab) med syndromet under flera års tid. Så du har dina erfarenheter och jag har mina. Snackar jag fortfarande skit?

Vad jag menade med mitt förra inlägg är att det finns folk med skyhög IQ som inte kan konsten att konversera vare sig det gäller text, tal eller kroppsspråk vilket kan göra att dom får enorma svårigheter att klara sig på tex en arbetsplats. Vilket i min bok iaf betyder att hög IQ inte behöver betyda att man är smart.

Sant sant, jag ville mest bara belysa att bara för att en person får en diagnos av något betyder det inte att han är 100% precis som det står i böckerna... och ett syndrom är inte alltid av ondo. Dock är jag sjukt osäker på om jag har det, därav att jag ska göra en omdiagnos då det förstör mitt liv då många har den åsikten att folk med handikapp == puckade.

Permalänk
Medlem

jag satte typ 121-135 eller vad det stod och vill nämna att jag alltid har varit ganska dålig på att känna igen mönster. Jag klarade ca hälften av frågorna innan tiden gick ut.

Jag är nog medelsmart, inget märkvärdigt.

edit: Gjorde testen ett par gånger till och det gick lite bättre sen, men det är ju fusk.

Permalänk
Medlem

Är det inga som har lust att göra mensa.dk testet då? Skulle vara intressant och se hur pålitligt det är. Om snittet ligger på 130 eller 100 skulle väl säga hyffsat mycket.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Är det inga som har lust att göra mensa.dk testet då? Skulle vara intressant och se hur pålitligt det är. Om snittet ligger på 130 eller 100 skulle väl säga hyffsat mycket.

Samma snitt där, skulle tro att 30% av alla här inne sätter 135 :P.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

någon som vet på hur man kan träna intellektuell simultanförmåga ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
De där 2% med störst IQ återfinns på sweclockers verkar det som..

Själv fick jag 115. Problemet för min del är inte att jag inte klarar uppgifterna, utan att det blir stressande när det är på tid. (Sedan vet jag inte om det är just det IQ-testerna bygger på, snabbhet i kombination med smarthet?)

Det går hyffsat för mig när det inte är en massa småfrågor som jag måste svara på. Jag har ett jobbigt tvångsbeteende där jag kollar om jag kryssat i rätt ruta ca 5-10ggr innan jag går vidare till nästa fråga. Skitjobbigt. Det värsta är att jag tenderar att kolla fler ggr när jag är som mest säker på att jag svarat rätt eftersom jag då inte vill bli av med den poängen

Visa signatur