Att köpa beg bil, 50k klassen sämsta köpet ?

Permalänk
Medlem

Att köpa beg bil, 50k klassen sämsta köpet ?

Min gamla bil i 10k klassen är förvisso i bra skick och har många billiga mil framför sig, men att ligga o köra i en 20år gammal bil utan servo och acc kan vara lite tufft, särskillt för frugan min som inte är lika stark. ( och ja, en audi 100 från 1987 är tungstyrd utan servo när man parkerar.. )

Så jag har börjat kolla på nya bilar i 50k klassen, intalade mig själv att man borde kunna hitta någon fin bil med den nödvändiga utrustningen ( ac/acc, farthållare (borde vara lagstadgat på bilar efter 1990 ) och servo).
Men ju fler bilar jag kollar på, desto mer får jag för mig att bilar i den klassen stämmer in på något av detta:

*det är en tidigare ganska fin bil som gått ner i pris, blivit 10år gammal och har en hel del service att se fram emot

*det kan vara en bra bil i fint skick, utåt sett, men är i själva verket ett riktigt ras med lite polerad lack (detta efter att jag kollat på en A4 hos en bilhandlare, var totalt kass), kanske även skruvad mätare med 10k mil.

*det är en rätt bra bil i ett bra skick, men modellen är sådan att den kommer sjunka mycket i värde inom ett par år och därför vara ett dåligt köp.

kan nämna att det är totalt ointressant att köpa en "ny" årsmodell (efter 2000 eller framåt) av en ny "billig" bil då dessa tycks rackla ihop rätt bra efter 15-20k mil, och jag kör rätt mycket.

Vad tror ni, ska jag satsa på att hitta en bil i 20-30k klassen och acceptera att den måste få endel kärlek för att vara pålitlig, eller ska man hosta upp 100k och få en bil som borde vara problemfri i några år till (kanske en passat eller något i den stilen ?)

Grejen är att bilen jag har nu är betalt för länge sen, har en mätarställning på 12k mil och går fint, dock behövs lite åldersrelaterade åtgärder som byte av motorkuddar och lite ventiltätningar osv som torkat sönder av ålder..
När ska man sluta lägga pengar på en bil ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nog kan du få en bra bil som håller några år med kanske mindre justeringar för 20-30k i alla fall, 50k är ju mkt för en bil ändå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Att köpa beg bil, 50k klassen sämsta köpet ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Min gamla bil i 10k klassen är förvisso i bra skick och har många billiga mil framför sig, men att ligga o köra i en 20år gammal bil utan servo och acc kan vara lite tufft, särskillt för frugan min som inte är lika stark. ( och ja, en audi 100 från 1987 är tungstyrd utan servo när man parkerar.. )

Så jag har börjat kolla på nya bilar i 50k klassen, intalade mig själv att man borde kunna hitta någon fin bil med den nödvändiga utrustningen ( ac/acc, farthållare (borde vara lagstadgat på bilar efter 1990 ) och servo).
Men ju fler bilar jag kollar på, desto mer får jag för mig att bilar i den klassen stämmer in på något av detta:

*det är en tidigare ganska fin bil som gått ner i pris, blivit 10år gammal och har en hel del service att se fram emot

*det kan vara en bra bil i fint skick, utåt sett, men är i själva verket ett riktigt ras med lite polerad lack (detta efter att jag kollat på en A4 hos en bilhandlare, var totalt kass), kanske även skruvad mätare med 10k mil.

*det är en rätt bra bil i ett bra skick, men modellen är sådan att den kommer sjunka mycket i värde inom ett par år och därför vara ett dåligt köp.

kan nämna att det är totalt ointressant att köpa en "ny" årsmodell (efter 2000 eller framåt) av en ny "billig" bil då dessa tycks rackla ihop rätt bra efter 15-20k mil, och jag kör rätt mycket.

Vad tror ni, ska jag satsa på att hitta en bil i 20-30k klassen och acceptera att den måste få endel kärlek för att vara pålitlig, eller ska man hosta upp 100k och få en bil som borde vara problemfri i några år till (kanske en passat eller något i den stilen ?)

Grejen är att bilen jag har nu är betalt för länge sen, har en mätarställning på 12k mil och går fint, dock behövs lite åldersrelaterade åtgärder som byte av motorkuddar och lite ventiltätningar osv som torkat sönder av ålder..
När ska man sluta lägga pengar på en bil ?

Lite knepig fråga ;).

Bästa affären är troligen om du behåller din Audi. Det verkar som om det är mycket kvar på den, 12k mil är verkligen ingenting. Byte av ventiltätningar och motorkuddar behöver inte kosta skjortan heller.

En modernare bil i 50k-klassen, behöver också repareras, vilket kan vara dyrare än reparationerna på audin.

Så jag tror att rent ekonomiskt kan man inte "räkna hem" ett bilbyte, du måste tänka värdeminskning också. Det ända är väl bränsleekonomi, som i vissa fall kan vara en modernare bil till fördel. Detta spelar nog ingen roll i ditt fall, Audin, även om det är den 5-cylindriga (2,3 liter), är rätt så bränslesnåla.

Men det är klart, det handlar ju om ni kan leva med "muskelservon" och bristen på A.C.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nog kan du få en bra bil som håller några år med kanske mindre justeringar för 20-30k i alla fall, 50k är ju mkt för en bil ändå.

Nja, 50k är lite i underkant egentligen. Vid 100k börjar man få fina hyffsat nya bilar, om du inte väljer BMW/Audi osv, då vill du upp mot 140-150 000 innan du får nyare modeller. Jag skulle hosta upp 100 000 och köpa en relativt ny bil

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nja, 50k är lite i underkant egentligen. Vid 100k börjar man få fina hyffsat nya bilar, om du inte väljer BMW/Audi osv, då vill du upp mot 140-150 000 innan du får nyare modeller. Jag skulle hosta upp 100 000 och köpa en relativt ny bil

Ja om man pratar om en helt ny bil. Jag antog att han menade en nyare bil men ändå begagnad.

Alltså ska man ha en helt ny bil då ska man nog spendera lite över 50k också , men det känns ju väldigt onödigt då man kan få en bra bruksbil för 20-30k som håller flera år utan några större reparationer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Om du letar efter en fin bra säker och bekväm bil i 50k klassen rekommenderar jag Mazda Xedos 9. Min far hade en innan sin A6 som hade mer än 30k mil på sig och den var hur bra som helst. Oerhört tyst, motorn hade fortfarande mycket att ge, krånglade aldrig trots att den hade kört +30k mil. Verkligen bra bilar faktist. Men tyvärr så verkar det så att det inte finns så många av de i Sverige. Bäst vore kanske att importera från Tyskland?

En sajt att rekommendera isf. vore www.mobile.de

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja om man pratar om en helt ny bil. Jag antog att han menade en nyare bil men ändå begagnad.

Alltså ska man ha en helt ny bil då ska man nog spendera lite över 50k också , men det känns ju väldigt onödigt då man kan få en bra bruksbil för 20-30k som håller flera år utan några större reparationer.

Han menar nog också det, för man får ingen ny Audi eller BMW för 150k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Han menar nog också det, för man får ingen ny Audi eller BMW för 150k.

Måste man fundera på priset så är nog inte audi eller bmw den rätta bilen

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag köpte min Saab 9-5 kombi -00 för 65 000:-.
det är ju en relativt "ny" bil, 14000 mil med fullstämplad servicebok. Bilen är nästan i nyskick. Det är ju bara lite över din prisgräns och då får du en fin bil med den mesta utrustningen + att du åker lite säkert också

Permalänk
Medlem

För 50k kan du hitta en skoda octavia som gått under 10000 mil. Du får AC, airbags och lite vettiga saker som standard. typ denna: http://www.blocket.se/vi/12282441.htm?ca=23_11_s

Jag är toknöjd med min.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jollen
Jag köpte min Saab 9-5 kombi -00 för 65 000:-.
det är ju en relativt "ny" bil, 14000 mil med fullstämplad servicebok. Bilen är nästan i nyskick. Det är ju bara lite över din prisgräns och då får du en fin bil med den mesta utrustningen + att du åker lite säkert också

Jag har en WV golf variant -98 med ACC och lite annat trevligt, fick den för 15 000 mkt bra skick osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
För 50k kan du hitta en skoda octavia som gått under 10000 mil. Du får AC, airbags och lite vettiga saker som standard. typ denna: http://www.blocket.se/vi/12282441.htm?ca=23_11_s

Jag är toknöjd med min.

Förutom att det dåliga är när man köper en sån bil är att man får typ 10 kr för den när man säljer den. Sen att den ser ut som nått från helvetet är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Nya bilar är bara skräp, det går knappt själv att byta ut lamporna i den, de blir lätt mkt dyrare när man inte själv ens har möjlighet till de lättaste av reparationer.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nya bilar är bara skräp, det går knappt själv att byta ut lamporna i den, de blir lätt mkt dyrare när man inte själv ens har möjlighet till de lättaste av reparationer.

Åh, ja. Nu ska vi inte överdriva:) Du låter som aftonbladets bil bilaga:D Det är fortfrande rätt smidigt att byta alla vanliga sker som man gjorde för men oftast är där 500 andra sakr på måste flytta på. Sen behöver du oftast speciall verktyg för varje bilmodel.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en SAAB 9-3 '00 med 210hk (aero-motorn) för 45 000:-.
Hade gått 13 600 mil, full servicebok, nya sommardäck och vinterdäck som gått en säsong. Går som ett skott, 0-100 på typ 7 sekunder. Kul, skön att köra, gott om plats både fram och bak, stort bagageutrymme. Känns som ett rätt bra kp.
Då hade jag kollat blocket flera ggr dagligen i typ 2 veckors tid, ringde ett par timmar efter annonsen kom ut, drog o kolla&provkörde, köpte på en gång. Säker bil också. Man får extremt mycket bli för pengarna med SAAB, jag är nöjd som fan. AC har den också såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Åh, ja. Nu ska vi inte överdriva:) Du låter som aftonbladets bil bilaga:D Det är fortfrande rätt smidigt att byta alla vanliga sker som man gjorde för men oftast är där 500 andra sakr på måste flytta på. Sen behöver du oftast speciall verktyg för varje bilmodel.

Det är det jag menade... Och jag låter aldrig som aftonbladets bilbilaga det är inte bara specialdelar och flytta på saker som behövs , många ggr behöver du även en dator till och med.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Köp en Volvo S40/V40 då får du en 99 eller något för de pengarna. Många bilar att välja på. Oftast bra skötta. Och billiga att laga.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är det jag menade... Och jag låter aldrig som aftonbladets bilbilaga det är inte bara specialdelar och flytta på saker som behövs , många ggr behöver du även en dator till och med.

Jo visserligen, jag räkna in det i specialdelar, olika sorters idiot verktyg och givigtviss en dator som är väldigt dyr och inte fungerar till mer än ett 5 tal bilar.

Permalänk
Medlem

Precis som många skriver så finns det otaliga exempel på billiga bilar i prisklassen 50.000 kronor som har all nödvändig utrustning du önskar dig.

Några har också påpekat att du inte kan åka billigare än vad du gör nu och det är förmodligen helt riktigt.

Bilens pris är ju inte hela kostnaden utan förmodligen bara en liten del om du planerar att ha den under flera år framöver. Servicekostnader och bränslekostnader kommer förmodligen att vara de största utgifterna.

Om du kör väldigt mycket tycker jag att du skall fundera över en dieselbil även om skatten är högre på ett äldre fordon. Låg förbrukning och många miltal kan löna sig.

Angående servicekostnader så är rådet att köpa en vanlig bil som det är lätt att hitta reservdelar till. Om du har en vän eller själv kan meka med ett visst bilmärke är det ju lättare att välja ett sådant. Saab 9-5, Volvo 850 och S70 V70 samt passat är märken som jag fått mig rekommenderade av en bilmekaniker i ungefär samma fråga. Det känns dumt att köpa en udda bil (Mazda Xedos 9 ??) eftersom de borde finnas färre som kan meka med den och du kan bli hänvisad till en märkesverkstad då det händer någonting.

Hur stor skall bilen vara? Någon föreslog Golf och det finns andra alternativ också. Den lilla bilen blir ofta billigare och har gått kortare sträcka. Om det sitter ungefär samma delar i en liten som en stor bil borde den lilla bilen då ha fler mil kvar att köras innan den är slut.

Nu fick du lite mer att fundera på.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag aldrig känt något för alla de saabar och volvos jag åkt i är dessa bilar något jag ogärna äger..

I nuläget lutar det åt att jag behåller min nuvarande bil (har lagat det förbannad e bromsoket på ena sidan idag - jobbigt men sparade 600 spänn "¤%"¤% )
och kör billiga mil ett år till iaf, har ändå sommardäck som räcker året ut och mycket bra vinterdäck i förrådet.
Isf så blir det kanske en betydligt mycket nyare bil än i 50k klassen om ett år eller två.

Sen pratade någon om att man inte kör Audi eller BMW om priset spelar roll, håller inte med riktigt där, köpte min Audi för 9000kr, bytte växellåda för 2400 spänn, sen har jag kört över 30 000km på 9mån, nu har jag behövt byta bromsar fram (bilens orginal från 1987) och en länkarm har gett sig, detta efter att ha använts i Göteborgstrafik 10mil om dagen ca.
Inte farligt med akuta fel utöver de normala, oljebyten och tändstift osv.
Kan jämföra med farsans andrabil, en skoda felicia, funderade på att köpa en sån billigt.. men de tycks rackla sönder totalt bara det står på parkeringen, hade garanterat blivit dyrare iaf.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Eftersom jag aldrig känt något för alla de saabar och volvos jag åkt i är dessa bilar något jag ogärna äger..

I nuläget lutar det åt att jag behåller min nuvarande bil (har lagat det förbannad e bromsoket på ena sidan idag - jobbigt men sparade 600 spänn "¤%"¤% )
och kör billiga mil ett år till iaf, har ändå sommardäck som räcker året ut och mycket bra vinterdäck i förrådet.
Isf så blir det kanske en betydligt mycket nyare bil än i 50k klassen om ett år eller två.

Sen pratade någon om att man inte kör Audi eller BMW om priset spelar roll, håller inte med riktigt där, köpte min Audi för 9000kr, bytte växellåda för 2400 spänn, sen har jag kört över 30 000km på 9mån, nu har jag behövt byta bromsar fram (bilens orginal från 1987) och en länkarm har gett sig, detta efter att ha använts i Göteborgstrafik 10mil om dagen ca.
Inte farligt med akuta fel utöver de normala, oljebyten och tändstift osv.
Kan jämföra med farsans andrabil, en skoda felicia, funderade på att köpa en sån billigt.. men de tycks rackla sönder totalt bara det står på parkeringen, hade garanterat blivit dyrare iaf.

Kan tillägga att min mor köpte en 320 coupé -02 i år, hade rullat 5000 mil. Kostade 160 000 kr hos en handlare. Går att få billigare privat och speciellt om man tillåter lite fler mil, samma handlare hade en -01a som gått 7000 mil för 115 000 kr om jag inte minns fel. Så det finns ju helt klart mycket bra i de prisklasserna.

Sen det där att man inte kör Audi eller BMW om priset spelar roll är ju bara bull. De är riktigt prisvärda om du köper begagnat, nya är de dock rätt högt prissatta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy

Angående servicekostnader så är rådet att köpa en vanlig bil som det är lätt att hitta reservdelar till. Om du har en vän eller själv kan meka med ett visst bilmärke är det ju lättare att välja ett sådant. Saab 9-5, Volvo 850 och S70 V70 samt passat är märken som jag fått mig rekommenderade av en bilmekaniker i ungefär samma fråga. Det känns dumt att köpa en udda bil (Mazda Xedos 9 ??) eftersom de borde finnas färre som kan meka med den och du kan bli hänvisad till en märkesverkstad då det händer någonting.

Hur stor skall bilen vara? Någon föreslog Golf och det finns andra alternativ också. Den lilla bilen blir ofta billigare och har gått kortare sträcka. Om det sitter ungefär samma delar i en liten som en stor bil borde den lilla bilen då ha fler mil kvar att köras innan den är slut.

Nu fick du lite mer att fundera på.

Själv har jag bara hört dåliga saker om SAAB. Att det ska vara mycket små-krångel osv. Har en jobbarkompis som reklamerade sin efter ett år efter ett antal fel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Måste man fundera på priset så är nog inte audi eller bmw den rätta bilen

Som nån sa, en 10 år gammal BMW är mycket bil för pengarna. Men då gäller det att hitta ett fint exemplar, finns många skrothögar också (därav det låga andrahandsvärdet).

Permalänk
Avstängd

Dodge RAM Nomad, fan bätre slitvarg hittar man inte, finns för under 10.000kr (som min) som har precis allt man önskar sig... dock servon var för lätt när man kan parkera med lillfingret, AC:n var lite för kall, plats med ungarna och grannens ungar med.
Drar runt 1-1.2L milen OM man är försiktig med gasen.

Men tyvärr kostar det mer i skatt och försäkring än vad bilen är värd, 5000kr i trafik och 3000kr i skatt... och 6000kr på dom absolut billigaste(som dög) däcken, per år.
Totala kostnaden för bilen per år när jag pendlade till jobbet var lite över 40.000kr och det var bara 3mil per dag... så det blev en Volvo 360GLT efter lilla uträkningen (8.000kr per år nu)

Finns en massa skitförtisar(740) som duger ett par år om man ska snåla

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.