Western Digital släpper ny RE2-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Western Digital släpper ny RE2-hårddisk

Western Digitals "Raid Edition"-hårddiskar har fått mycket bra kritik av media världen över samt entusiaster trots att det är en hårddiskserie som riktar sig till servrar som skall köras dygnet runt. Idag har Western Digital släppt en ny modell.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nice, jag var iväg och skulle köpa mig en 500GB, vilket jag tror jag fortsätter med.

Permalänk
Medlem

Är det bättre att lägga pengarna på dessa "server" diskar om datorn står och tuffar på 24/7, eller är det bara prat?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Beror på vad man köper.. Alla maxtor (4st) och wd(3st) dog efter 2-8månader på servern som körs 24/7 på en 30/30mbit lina. Just nu har jag enbart seagate(10st) där den äldsta är nu 8-9år (5gb modellen).

Kanske jag som har lite tur/otur men jag har sagt till mig själv att jag inte köper nåt annat tills min första seagate dör

Permalänk
Medlem

Det är ju nått speciellt med dessa RAID-edition, har bara glömt vad..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har 2st RE2 400GB. Mycket bra diskar som rekommenderas starkt! Jag kör dom just nu i RAID 0. Jag har bara gott att säga om dom

Permalänk
Medlem

"Western Digital har inte släppt någon information hur många plattor denna hårddisk innehåller."

Bara att zooma in på bilden

Har länge väntat på nya 750GB diskar. Har nåt emot Hitachi, känns inte stabilt. Och Seagates 7200.11 har bara 1TB än så länge. Samsungs nya F1 har jag inte sett röken av i Sverige.
Men nu kanske jag äntligen kan uppgradera min servers fulla raid5.

Och 1700kr... mums

Permalänk
Medlem

Tja, det tog ju inte mer än 3-4 månader från att jag satte upp en hemmaserver tills det blev "klick of death".

Inte orkat fixa än eftersom moderkortet på huvuddatorn dog ungefär samtidigt, men nu är iaf den uppe.

Hursomhelst, det borde helt klart finnas en marknad även för vissa hemmapulare, inte bara för riktiga serverhallar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Men MÅSTE man ha dessa diskar i raid fortfarande??

Eller vet inte om jag läste att det gick ok i normalt läge.. det borde väl vara ok att använda disken hur man vill???

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
Beror på vad man köper.. Alla maxtor (4st) och wd(3st) dog efter 2-8månader på servern som körs 24/7 på en 30/30mbit lina. Just nu har jag enbart seagate(10st) där den äldsta är nu 8-9år (5gb modellen).

Kanske jag som har lite tur/otur men jag har sagt till mig själv att jag inte köper nåt annat tills min första seagate dör

Maxtor och Seagate kör jag på, de har funkat utmärkt i alla år här... förr va det bara adsl lina, men nu har jag en 100/100 som brummar på och mörbultar diskarna med några TB i månaden :). Köper jag diskar blir det dessa... (dock tog jag 2 samsung? tror jag det va nu senast... får se om det va bra eller dåligt )

Permalänk
Avstängd

seagate och hirachi kör jag på då!...och en samsung...fast den är sämst :P...följde med datorn så d va inte så mkt å gör a åt! :S:D

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 5 års garanti.

Men det kör väl Seagate med på alla sina diskar?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

ON-T:
Undrar när det börjar komma ut 1TB hårddiskar kring 1500 kr i sverige.

OFF-T:
Detta med raid är jag väldigt dålig på. Jag har två sata diskar som är kopplade på sataport 3 och 4. Innebär det raid eller måste man göra något speciellt? Någon får gärna skriva ett PM med en förklaring evventuellt tips. Vore jätte snällt.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ON-T:
Undrar när det börjar komma ut 1TB hårddiskar kring 1500 kr i sverige.

OFF-T:
Detta med raid är jag väldigt dålig på. Jag har två sata diskar som är kopplade på sataport 3 och 4. Innebär det raid eller måste man göra något speciellt? Någon får gärna skriva ett PM med en förklaring evventuellt tips. Vore jätte snällt.

Mvh Albin

TB diskar för 1500 kommer dröja ett tag ... samsungs TB disk F1 med 3 plattor kostar ~230 € från tyskland. Mycket bättre pris än i sverige iaf ...

men räkna med ett minst år innan priserna har halverats.

http://arstechnica.com/articles/paedia/hardware/raid.ars

läs där angående raid!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Men MÅSTE man ha dessa diskar i raid fortfarande??

Eller vet inte om jag läste att det gick ok i normalt läge.. det borde väl vara ok att använda disken hur man vill???

Ja jag skulle vara väldigt förvånad annars.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Re: Western Digital släpper ny RE2-hårddisk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Western Digitals "Raid Edition"-hårddiskar har fått mycket bra kritik av media världen över samt entusiaster trots att det är en hårddiskserie som riktar sig till servrar som skall köras dygnet runt. Idag har Western Digital släppt en ny modell.

Läs nyheten

Löjligt. jag har kört med seagate sedan tidigt 90tal och har 3st i lådan nu och jag stänger aldrig av min dator.. de är konstant under belastning då jag "lånar" ut 750GB till folk på nätet.

Enda undantag vid avstängning är när man ska städa burken ... lite jobbigt att damma av när fläcktarna är igång.. detta sker dock högst 4-5gånger per år.....

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

ska nog köpa sen

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det är ju nått speciellt med dessa RAID-edition, har bara glömt vad..

Här kan man få sig en läsare http://www.techreport.com/reviews/2006q3/wd-500s/index.x?pg=1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Men MÅSTE man ha dessa diskar i raid fortfarande??

Eller vet inte om jag läste att det gick ok i normalt läge.. det borde väl vara ok att använda disken hur man vill???

Ja det är INTE rekommenderat att köra dessa standalone pga felhanteringen som skiljer dessa diskar från en vanlig.

Det finns att läsa på den länk som MooDHooDs presenterade ovanför.

RAID-versionen låter RAID-kontrollern sköta felhantering av data istället för varje enskild hårddisk (vilket resulterar i bättre prestanda). Har man då denna inte inkopplad i en RAID-array så har man ingenting som rättar till fel på hårddisken, och resulterar i korrupt eller förlorad data.

(Kass rencesion i övrigt eftersom dom inte har med RAID-prestanda...)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux