Permalänk
Melding Plague

OCZ PC2-8500 Reaper

Fortfarande är det ddr2-minnen som gäller för de allra flesta när de skall bygga nya datorsystem. OCZ PC2-8500 Reaper som vi nu skall se närmare på är ett mycket annorlunda minneskit då det har värmeledningsrör (heatpipe). Tanken är att värmeutstrålningen skall ske över en större yta och på så sätt ge bättre kylförmåga, samtidigt som man inte behöver använda högljudda fläktar. Om detta även innebär förbättrade överklockningsegenskaper återstår att se.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Har man gott om pengar kan man ju köpa dem för att de är snygga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Dom var inte speciellt dyra i alla fall.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hrm, mina Crucial Ballistix PC5300 presterar bättre med 4-4-4-4, och dom gav jag 1200:- för.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
4-4-4-4

hur fick du tRAS så tajt? vad är default? normalt är ju tRAS åtminstone tRPx2.

hmm, lite offtopic, sorry.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Ingenting märkvärdigt. Jag har Crucial Ballistix 2x1Gb 8000, presic samma som i testern och de slår OCZ PC2-8500 Reaper. Och sen kostade mina 1500kr.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

sexiga, men inte de bästa :=)

Permalänk
Medlem

Skaffa just dessa OCZ PC-8500 Reaper för några veckor sen när dessa låg som aldra lägst i pris, ca 1750:-
Har inte kört igång dom ännu men nästa vecka så....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst som vanligt att jaga dyra "bättre" minnen då de knappt ger någon bättre prestanda. Det enda som för mig räknas är alltid om de orkar hänga med FSBn vid överklockning bara och det gör ju vilket PC6400 valueminne som helst. Man lägger hellre pengarna på något vettigt. Är minnet i sig stabilt och bra finns ingen anledning att köpa dyrare minnen.

Spelar man, köp då hellre bättre grafikkort, bättre cpu, bättre kylning eller varför inte mer minne. Det är kanske några lyckliga få som har någon användning av den marginella prestandavinsten som man eventuellt kan urvinna av mer påkostade minnen. Precis samma visa som med SDR- och DDR-minnen. Valueminnena är lika bra som vilket dyrare minne som helst, nästan.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
hur fick du tRAS så tajt? vad är default? normalt är ju tRAS åtminstone tRPx2.

hmm, lite offtopic, sorry.

Jag ställer tRAS till 4 i BIOS. Det verkar dock bugga på min Gigabyte-bräda, så när jag kollar i CPU-Z står det 4-4-4-5. Men jag kan sänka ner den till 4 i Memset. Det klockar liiite sämre mer 4-4-4-4 istället för 4-4-4-12, men det är ganska försumbart. Har för mig att jag har haft uppe minnena i ~570 MHz 4-4-4-4 SuperPI 32m-stabilt. Max SuperPI 1m är ~590 MHz 4-4-4-4.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Design for dummies?
Vad är vitsen med att välja heatpipes för att transportera bort överskottsvärmen i detta fall?

"kylflänsen" är för liten för att ha annat än marginell effekt.
Avståndet till "kylflänsen" är så kort att en bit kopparplåt säkert hade
varit bättre på att leda bort värmen.
Men varför ett avstånd mellan minne och fläns överhuvudtaget? det kan
knappast vara markant bättre luftflöde 2cm ovanför minnet.

Koppar är snyggt och ger mig vällustiga ångmaskinsvibbar, men i det här
fallet är det ju bara löjligt.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

annars är det ju ett fint handtag när man tar ut dom ur datorn

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
annars är det ju ett fint handtag när man tar ut dom ur datorn

hahaha ;D

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag ställer tRAS till 4 i BIOS. Det verkar dock bugga på min Gigabyte-bräda, så när jag kollar i CPU-Z står det 4-4-4-5. Men jag kan sänka ner den till 4 i Memset. Det klockar liiite sämre mer 4-4-4-4 istället för 4-4-4-12, men det är ganska försumbart. Har för mig att jag har haft uppe minnena i ~570 MHz 4-4-4-4 SuperPI 32m-stabilt. Max SuperPI 1m är ~590 MHz 4-4-4-4.

jaha ja. det borde ju inte funka. men trevligt att det gör det.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Design for dummies?
Vad är vitsen med att välja heatpipes för att transportera bort överskottsvärmen i detta fall?

"kylflänsen" är för liten för att ha annat än marginell effekt.
Avståndet till "kylflänsen" är så kort att en bit kopparplåt säkert hade
varit bättre på att leda bort värmen.
Men varför ett avstånd mellan minne och fläns överhuvudtaget? det kan
knappast vara markant bättre luftflöde 2cm ovanför minnet.

Koppar är snyggt och ger mig vällustiga ångmaskinsvibbar, men i det här
fallet är det ju bara löjligt.

Lite onödigt JA, men dom är ju snygga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur ofta är det egentligen temperaturen på minnena som sätter gränsen?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Den dagen jag lägger ut över 2000 kr på 2 GB minne för att de har heatpipes så ringer ni män i vita rockar, ok?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Skulle gladligen ge det dom där minnena kostar. Då jag kör allting i datorn vattenkylt till en reserator 2 och får processorn att gå 20 (E6600) grader och grafik (8800gtx) detsamma. Ju mer "onödiga" heatpipes o skit desto bättre kyla i chassit.

En dator måste gå max 2decibel för att kunna användas.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är mycket bra att diagrammen går hela vägen från noll, hade diagrammen varit skurna hade poängen inte varit lika tydlig att frekvensen och timingsen inte spelar så stor roll.

Det skulle vara intressant att se hur överklockningen påverkas av att man tar bort kylflänsarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag tycker att det är mycket bra att diagrammen går hela vägen från noll, hade diagrammen varit skurna hade poängen inte varit lika tydlig att frekvensen och timingsen inte spelar så stor roll.

Det skulle vara intressant att se hur överklockningen påverkas av att man tar bort kylflänsarna.

Förmodligen inte ett dugg.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrValle
Skulle gladligen ge det dom där minnena kostar. Då jag kör allting i datorn vattenkylt till en reserator 2 och får processorn att gå 20 (E6600) grader och grafik (8800gtx) detsamma. Ju mer "onödiga" heatpipes o skit desto bättre kyla i chassit.

En dator måste gå max 2decibel för att kunna användas.

Jag skulle jävligt gärna veta var du köper dina diskar som låter under 2 decibel.

Permalänk

Hade hellre valt dessa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329419

Kan ni inte recensera dem nångång?
D9GKX mums

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Jag skulle jävligt gärna veta var du köper dina diskar som låter under 2 decibel.

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=SAMSSD...

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja klart de går att köpa, men det är väl lite väl overkill? Skulle inte tänka mig att MrValle har dem, men å andra sidan är det väl inte omöjligt om man har sådana krav.

Permalänk

MrValle har kanske någon skada som gjort honom überkänslig för ljud. för påstår man att allt över 2 dB är omöjligt att använda måste det vara något fel, särskilt med tanke på att bakgrundsljudet i en inspelningsstudio brukar ligga kring 15 dB.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

En stor miss vad avser kylningen på minnena, en blunder!

Permalänk
Citat:

Köper du en 32gig disk för 4400 efter swec medlemskap i 6 år så har Swec misslyckats totalt

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Köper du en 32gig disk för 4400 efter swec medlemskap i 6 år så har Swec misslyckats totalt

Förstår inte vart du läste att jag skulle få för mig att köpa en sådan disk, eller att någon över huvudtaget skulle köpa den.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Hade hellre valt dessa
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329419

Kan ni inte recensera dem nångång?
D9GKX mums

Eller ännu hellre 2GB prestandaminne som ovan mot 4GB billigare minne, som http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028.
Även om det inte ger den dubbal mängden minne tillgängligt i 32-bitars så kan det nog göra skillnad i en del program.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara