Behöver ha EXTREM SNABB HJÄLP!! NU!! TACK

Permalänk

Behöver ha EXTREM SNABB HJÄLP!! NU!! TACK

hejsan tänker berätta detta från början..

Min familj har nu åkt på semester i en vecka och kommer hem på fredag.
Så jag bjöd hit lite polare för lan
Mina föräldrar vet inget om detta dom tror att jag e ensamm hemma..

Nu har vi fått ett problem med FARSANS Monster maskin...
Hans dator bara dog, han köpte den för ca: 24 000:-
datorn går ej starta vad kan felet vara?

Den har startat om innan bara så där utan att någon har gjort något, men nu e den helt död, vad kan detta bero på?

somsagt behöver ha snabb hjälp då mina föräldrar kommer hem på fredag och då måste datorn vara fixad!!!

Vi fick igentligen inte röra hans dator, så han kommer nog kanske bli lite arg, så den måste fixas!..

Mvh

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

hmm.. du borde lyssna på dina föräldrar
men ja ska försöka hjälpa dej:)
Låter som nätagget har lagt av.
lyser någon lampa på moderkortet när du slår på strömen?

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk

har inte skruvat isär den vet ej om jag vågar de... :(:(:(

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

okej.
är du helt säker på att inte fläktarna startar eller något?(de är ju bara känna efter med handen)
Bara så man får reda på om den har ström eller inte.

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk

ingenting startat, den e alltså helt död..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

hmm..
de blir väldigt svårt att hjälpa dej när du inte vill/vågar öppna datorn.
men ja skulle gissa på att nätagregatet har lagt av :/ så du får nog ta smällen när din pappa kommer hem.
Med lite tur så kanske någon annan kan hjälpa dej.
Lycka till

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, du sa att den var ny vilket betyder att det måste vara 1års garanti iaf.

Permalänk
Medlem

exxoritas: Betala tåg-biljett tur och retur till mig så kommer jag och hjälper dig

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Precis som folket innan har sagt, så låter det som att nätagget har bestämt sig för att strejka.
Om datorn är köpt efter 26 (?) april, så har ni enligt konsument. lagen 3års garanti.

Om innan 26 april, så har ni 2 års garanti.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Basic:

Sladden i?

Nätaggregatet på?

Permalänk

kolla även om strömbrytaren på sladden är på

http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/...

givetvis den röda knappen jag menar

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

hejsan, jag tror jag vet vad felet är nu..
det är nog där man kopplar in start kablen typ där bakom datorn där den får ström i från...
hur byter man denna? o pris?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Är det inte bättre att vänta på far din än att försöka byta ut delar i panik.

Även om du lyckas byta ut den strulande delen så kan ju eventuella framtida garantiärenden påverkas i och med att du själv bytt delar.

Bit i det sura äpplet och erkänn tycker jag, jobbigt för stunden men bättre i längden.

Lycka till

Visa signatur

MacBook Pro

Permalänk

säger jag saningen då kommer det garanterat vara att jag aldrig få ha någon polare här som sover och aldrig något mer lan.. :/

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga, la datorn av efter att dina päron hade åkt? Satt ni o spelade på den o så lade den av? I vilket fall kan väl knappast du få skit för att den inte funkar.. jag menar om nätagget nu är trasigt så hade den slutat fungera ändå..

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuXOD
Basic:

Sladden i?

Nätaggregatet på?

Min första tanke med

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

jag ska nog säga sanningen till far min, men han kommer nog inte förstå han kommer säkert tro att vi har gjort sönder den..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Finns ju en hel del kedjor med på platsen garanti nu för tiden, är det en Dell eller någon annan av de som har det är det bara att ringa dem.

Permalänk

Hmm, bra timing eller inte. Precis när de åker och du har ett LAN.

Ökad belastning i elnätet kan göra så att en PROPP går. Lan med flera datorer, popcorn, micra snabbmat och allt vad innebär samtidigt.

Funkar något annat i samma uttag som farsan dator ?

Permalänk
Medlem

Är det inte säkringen till nätagget som har gått då?
Om den inte startar är det ju bara att dra ur ström sladden ur datorn i ca 40 sekunder eller så, och sen ska den funka.

Permalänk
Medlem

Ännu har du inte berättat om det är bärbar ellet stationär, och "det är nog där man kopplar in start kablen typ där bakom datorn där den får ström i från..." är inte en beskrivning som ger någon ledtråd

Lämnade farsan datorn med sladdarna inkopplade?
Då kan det vara åskan som orsakat det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

hejsan..
ja det är en stationär datorn.
Vi har testat och dragit ut sladden o väntat i flera timmar och sen startat i gen men inget händer.

Ja de fins andra grejer som funkar i samma uttag som högtalare o skärmen dom funkar, och en lampa

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Pinigt värre.. min farsa hade dödat mig då han är extra försiktig om sin dator.

Låter som det är nätagget som gått eller sladden som sagt.
Har ni någon annan dator så kan ni ju bara testa och byta elsladden och se om det funkar.

Är det inte så är det nätagget som gått.. ligger ju på garantin men men.

Permalänk

vi har bytt sladd, och det funkar inte, är det lätt och byta nätagget ? isf kan jag åka in o köpa ett sånt nu

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

Näe det borde inte vara jobbigt att byta nätagg, eller kanske beror ju på om det är trångt i chassit, då det kan vara jobbigt att dra sladdar osv. Men normalt borde det nog inte vara något problem.

Visa signatur

Knice.

Permalänk
Medlem

Kolla upp om ni har nån garanti osv. först. Annars lär den ryka om du byter några nätagg själv, och DÅ tror jag inte din fader blir så jätteglad om han skulle få reda på det.

Han behöver väl inte få veta att ni har haft ett LAN? Bara att den gick sönder när du satt och spelade vid den helt ensam en kväll...

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk

Som flera andra sagt rekomenderar jag inte att försöka byta delarna själv. Det bästa du kan göra ÄR att säga som det är, kanske rent av ringa din pappa på en gång.

Eftersom datorn var väldigt dyr, och din pappa är rädd om den, så gissar jag att den även är ny. Om så är fallet så bör garantin fortfarande gälla, vilket den inte kommer göra om du själv försöker byta delar.

Ring din pappa, säg att du trotts att han inte ville, provade hans dator för att "se grafiken i något nytt spel". Sedan när du som bäst spelade, bara lade den av. Du gjorde inget vårdslöst, utan nätagget var antagligen dåligt och började strejka.

Jag vet inte hur din pappa reagerar, men jag vet själv att jag skulle blivit arg om jag haft en son som försöker ljuga för mig. Och för att inte tala om att försöka dölja något sådant här genom att helt förbruka garantin genom att sätta in ett annat nätag.

Bit i det sura äpplet, du kommer tjäna stort på det i längden! Och för övrigt, nämn inte något om något LAN, vissa detaljer kan förbli onämnda

Permalänk
Avstängd

Är väl bara säga att Du snabbt skulle leta upp något på det dära häftiga INTERNEJT och datorn inte gick igång?

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Ja du, det finns tyvärr inte mycket att göra i ditt fall.
Det bästa är att försöka resonera med din far om vad som hände när datorn inte ville gå igång och att helt enkelt säga sanningen, om en propp har gått säger du det helt enkelt. Tror han kan ha förståelse för det.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

tack alla för erat snälla stöd.
Ja jag kommer nog säga sanningen men tror inte att jag kommer få ha lan mer här..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|