Brus och oljud, dåligt ljudkort?

Permalänk
Medlem

Brus och oljud, dåligt ljudkort?

Hej!

Nu har jag precis köpt en ny dator och allting verkar fungera smidigt än så länge. Men jag har ett litet jobbigt problem.
När jag kopplar in mina hörlurar till audioporten på framsidan så brusar det jobbigt och när jag rör musen så piper/tjuter det, men kopplar jag in den på baksidan så är det inga oljud alls. Vad beror detta på och går det att göra någonting åt det?
Det var samma sak på min gamla dator men då inte lika högt. Det är ett integrerat ljudkort, inget höjdarkort direkt men antagligen bättre än mitt förra.

Permalänk
Medlem

Alla intergrerade är dåliga och de brusar och tjuter olika mycket.

Permalänk
Medlem

Det är troligen inte ljudkortets prestanda som det hänger på! Snarare att det ligger en hund begraven i den främre porten alternativt ett mer centralt problem i din dator. Hade liknande problem innan men det försvann i samband med en formattering!
Lycka till!

Visa signatur

Intel 2700K @4,3GHz , STRIX 970 ,

Permalänk

Haft samma problem med mitt så jag gick ner till en expert och han sa att det var "Oströmningar i modekortet"
Jag köpte ett externt ljudkort och då försvann allt oljud .....såklart

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite grann...

Har också samma problem, men det är inte det jag tänker fråga om;

Om jag startar min webcam, så kan jag inte spela musik, och vice versa!

Om jag har cam'en igång, o sen startar t.e.x winamp, o trycker play, så kommer siffrorna fram med hur lång låten är osv, men det händer inte ett smack, regeln som talar om hur långt in i låten man är står still!

Och lyssnar jag på musik får jag ett meddelande om att cam'en inte är tillgänglig när jag försöker starta den...!

Vad kan detta bero på?

Visa signatur

Bättre grejer men mindre tid...