Permalänk
Medlem

Dist. till laptop

Tjenare,

Jag har letat ett tag efter en bra distrubution eller unix variant som har bra fungerande GUI till min laptop.

grejen är denna att dom flesta jag har provat inte supportar mitt Intel Wireless kort.
Och sällan fungerar min intel 945GM graphics chipset bra heller!

grymt frustrerande eftersom jag inte orkar skriva egna drivisar till sånt...

Är det någon där ute som också har en ACER som har lyckats bra. eller någon med ett förslag??

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem

Ubuntu

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
Ubuntu

Kubuntu

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

alla ur Ubuntu serien är väl att rekomendera
jag föredarar Kubuntu, men skillnaden är enbart visuell och till en laptop ska man nog köra Ubuntu eller Xubuntu då dom drar mindre ram om jag har förstått rätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
alla ur Ubuntu serien är väl att rekomendera
jag föredarar Kubuntu, men skillnaden är enbart visuell och till en laptop ska man nog köra Ubuntu eller Xubuntu då dom drar mindre ram om jag har förstått rätt

Med risk för KDE-fanboy stämpling så tycker jag nog att KDE drar ungefär lika mycket som Gnome när det gäller Ubuntu iallafall. Program jag har igång: Skype, KTorrent, Kopete, Konversation, SKIM, Amarok (XINE), Kontact, Kiten, Swiftfox, Konsole, Krusader, Kaffeine (XINE). Funkar kanon. Sitter på en cirka 1.5 år gammal laptop btw.

Men smaken är som baken. Jag kör Kubuntu över Ubuntu any day och jag vet dom som gör motsatsen.

EDIT:
Har du trådlöst så stäng av Network managern i Kubuntu och installera wlassistant, 100x bättre imo.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Det är ingen stor skillnad på minnesåtgången för KDE och Gnome. När KDE byter till Qt 4 kommer alla KDE-applikationers minnesåtgång minska ganska mycket dock.

Permalänk
Medlem

För att inte nämna att KDE får ett par avsevärda förbättringar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Egentligen borde du inte få problem med Intelhårdvara med någon dist, för det finns utmärkta drivrutiner.

Permalänk
Medlem

vilken dist som helst typ, men riktigt folk använder slackware och glöm aldrig det.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
vilken dist som helst typ, men riktigt folk använder slackware och glöm aldrig det.

Jag skulle nog påstå tvärtom... Slackware i all ära, men jag kan inte direkt se några fördelar framför andra distar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför inte ta en titt på OpenBSD.
De har stöd för en hel del trådlösa.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.

Permalänk
Medlem

Jag kan sannerligen rekomendera dig Ubuntu.
Mor min köpte en laptop med windows vista home basic a.k.a skjut mig själv i foten och dö hårt och långsamt + moms.
Körde in Ubuntu så sent som idag på den (version 7.04)
Allt, och då menar jag ALLT flyter på som en dröm.

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Intel har OSS-drivrutiner.
Lägger min röst på Ubuntu jag med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Gentoo är en helt underbar dist. Alla på det här forumet verkar dock frälsta på Ubuntu, som inte heller är någon dålig dist. Slackware har stöd för "intel 945GM graphics chipset" och troligtvis går det att använda ditt Intel Wireless också.

Hur pass advancerad linuxanvändare är du? Gentoo är bättre om du är mer advancerad och Slack om du är "nybörjare".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swb
Gentoo är en helt underbar dist. Alla på det här forumet verkar dock frälsta på Ubuntu, som inte heller är någon dålig dist. Slackware har stöd för "intel 945GM graphics chipset" och troligtvis går det att använda ditt Intel Wireless också.

Hur pass advancerad linuxanvändare är du? Gentoo är bättre om du är mer advancerad och Slack om du är "nybörjare".

Det beror lite på behov också. Gentoo blir drastiskt mycket svårare ju större behov man har (har jag hört från Gentoo användare). Hörde från en kompis att det var ett rent helvete att få japanskt input i terminalen exempelvis, medans en engelskspråkig användare med trådat nätverk som bara vill spela film mer eller mindre utan problem kan få igång sin dist på första försöket.

Så att säga att Gentoo är lätt eller att Gentoo är för mer avancerade användare är ren bullshit, det beror helt på vilka behov man har.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Vi drog in SuSE 10 på en HP här på jobbet och det fungerade bra iaf, nu e d ju inte samma komponenter å så, men det e ju en stor dist så den har nog rätt bra stöd för hårdvara.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Låter som min laptop, fick den fungera kanon med ArchLinux, men alla andra lär fungera, hade dock lite problem med widescreen läge, men det var nån fuckhack man fick använda sig av vid uppstart för att få rätt upplösning.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem