Problem med uppkoppling (Telia + 3com trådlöst)

Permalänk
Medlem

Problem med uppkoppling (Telia + 3com trådlöst)

Hej.

Jag har Telia ADSL 8/1 och kör med detta Telias digital-TV.
Fick nytt modem när jag skaffade Digital-TV men problemet jag har fanns även tidigare med det gamla modemet med, så modemet är i stort sett uteslutet.

Problemet är att när jag tankar torrenter så tappar jag anslutningen emellanåt.. Flera gånger i timman..
Oftast får jag gå och starta om modemet och routern och vänta på synk innan jag kan fortsätta.
Detta är fruktansvärt irriterande då jag för tillfället har mitt boende i ett annat hus brevid det som modemet och routern står i.

Modemet är av märket "Zyxel P-660H-D1 Triple play modem" med inbyggd router och routern är en trådlös 3com 3crwer 100-75. Anledningen till att jag måste ha routern är för att den är trådlös så jag kan ha min laptop i min lya.
Det finns 1 dator inkopplad till 3com routern med nätverkskabel i huset, och den används knappt alls.. Sen går det en kabel till mitt hus för digitalTV:n för att det inte funkar via trådlöst. Skulle kunna köra en nätverkskabel till min laptop med för att slippa 3com routern men då tappar jag själva mobiliteten med att ha en bärbar.

När den tappar anslutningen är det precis som att det blir för många anslutningar för att routern ska kunna hantera det eller nåt.. Kanske har det med portar att göra, men de portar jag kör (55940 - 55950) på uTorrent är öppnade och kommunicerar genom brandvägg och router enligt tester på nätet.

Vad kan det vara som är fel egentligen, detta är fruktansvärt irriterande som sagt!
Någon inställning i routern man kan göra?
Nu är den i följande lägen om det spelar någon roll:

Wireless mode: Mixed
Channel: 11
Encryption: Off (För att jag inte fick det att lira med min lappy)
Samt en herrans massa andra inställningar som jag knappt vågar titta på..

Är detta till nån hjälp?
Ser även att mjukvaran i den inte är uppdaterad, det finns en nyare, men vågar man uppdatera den, eller kommer alla mina inställningar försvinna då?

Mvh: @ndy

Permalänk
Medlem

Att uppdatera firmware och drivrutiner är alltid bra att testa med. Förmodligen så kommer dina inställningar att försvinna om du uppdaterar firmwaren. Är det den trådlösa anslutningen emellan laptopen och routern som dör eller något annat ?
Du kan också testat att byta kanal för att eventuellt undvika andra trådlösa nätverk som ligger i närheten. Se till så att routern är placerad på ett svalt ställe så att risken för överhettning minskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Att uppdatera firmware och drivrutiner är alltid bra att testa med. Förmodligen så kommer dina inställningar att försvinna om du uppdaterar firmwaren. Är det den trådlösa anslutningen emellan laptopen och routern som dör eller något annat ?
Du kan också testat att byta kanal för att eventuellt undvika andra trådlösa nätverk som ligger i närheten. Se till så att routern är placerad på ett svalt ställe så att risken för överhettning minskar.

Hej!

Tack för snabbt svar,
Ok, jag kommer prova att uppdatera routern och se om det blir bättre, om inte så lär jag väl inte skriva här på ett tag hehe..
Ja det är den trådlösa anslutningen som går ner hela tiden, för DigitalTV:n funkar hela tiden.
Det finns inga andra trådlösa nätverk där jag befinner mig enligt nätverkslistan.
Routern står relativt svalt på en liten pedistal med mycket luft runt sig.

Permalänk
Medlem

En sak till är att trådlösa nätverk har en tendens att lägga av ifall det blir förhårt belastade. Så eventuellt kan du testa att inte köra på för fullt när du kör med torrent. Testa också att minska antalet samtidiga anslutning. Det kan vara så att routern inte pallar att hantera så många.

Permalänk
Medlem

Nu är allt uppdaterat till det senaste, så nu återstår det bara att vänta och se hur det blir..
Ska försöka dra ner lite torrents och se om det händer nåt.
Har du någon rekommenderad siffra jag kan skriva in som max anslutningar i uTorrent?
Nu är Total maxgräns för antal anslutningar satt på 400
Anslutna klienter per torrent: 100
Antal uppladdningsslots per torrent: 6

Inte en aning egentligen vad den sista är..
Allt i DHT är som sagt på med..