Permalänk
Medlem

Mac - Virus?

Jag har hört att man inte behöver ha något virusprogram på mac och då menar jag att man itne kan få några virus men, jag undrar om ajag ska installera något virusprogram eller bara ha brandväggen som är standard ifrån mac.

Kanske en onöndig tråd, men jag vill veta.

Visa signatur

You'll never walk alone

Permalänk
Medlem

Nej, det behövs inte... OSX inbyggda brandvägg kan dock vara bra att ha igång.

Permalänk
Inaktiv

Sålänge du inte använder datorn helt oförsiktigt är det nog lungt med vilket OS du än väljer ;). Men jag det finns till Mac med (eller iaf fanns?).

Permalänk
Medlem

Klart de finns virus till mac os också. hade en mac för 7 år sedan då hade jag ett program som körde en scan varje start och när jag stängde av den. Den hittade 1 virus under 2 år. Så ja. De finns

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Klart de finns virus till mac os också. hade en mac för 7 år sedan då hade jag ett program som körde en scan varje start och när jag stängde av den. Den hittade 1 virus under 2 år. Så ja. De finns

Två saker har dock förändrats sen dess. Dels har vi internet som blivit betydligt större och mycket fler tjänster i datorn som använder internet. Internet har växt som virusspridare.

Den andra förändringen är operativsystemet som idag är ett helt annat än det nu använde. Till de äldre operativsystmen finns det virus, till OS X finns det än så länge inget. På sin höjd finns det några harmlösa proof of concept som saknar spridning.

Något antivirusprogram är inte nödvändigt, det kan dock vara vettigt att kolla igenom mail och sånt men då bara för att se ifall dina windowskompisar skickar infekterade filer. Brandvägg är dock alltid bra att ha, den inbyggda duger bra.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

ickx, det var de jag menade. Att du inte behöver ha en process som ligger å slöar i bakgrunden, Räker med när du stänger av exmpelvis. Jag bryr mig inte ifall de tar 10 sekunder eller 5minuter att stänga av min dator, man kan ju liksom gå och pissa.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

antalet virus till mac är väldigt få, men skadar ju inte att ha virusskydd ändå. men det är som sagt inte super nödvändigt. det är inte lika kritiskt som att inte ha det i windows

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Man kan säga att det inte finns till Mac idag. Skulle du mot förmodan hitta ett installerat och aktivt virus så vore det en världsnyhet.
Andra sidan kan du skicka virus vidare bla. genom Doc filer mm. Virus för windows kan finnas på din disk och dessa kan du sprida men själv går du säker.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

ja, de sprider sig dock inte själva i alla fall alltså skickar sig själv vidare som kan hända i windows

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uhm jag har faktiskt bara varit i fight med 1 virus på 10år, windows.. dock är väl bara kanske, 6 av dem med hög aktiv internet användning..

jag sitter bara bakom en router, skippar windowsbrandväggar osv, antivirus också. alltså drar en scan nångång då o då, men använder det inte aktivt och aldrig behövt det för att bekämpa ngt virus..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo

Säker på att det inte var ett Windows-virus då?
Är väl det enda sånna där antivirus program kan tänkas hitta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
uhm jag har faktiskt bara varit i fight med 1 virus på 10år, windows.. dock är väl bara kanske, 6 av dem med hög aktiv internet användning..

jag sitter bara bakom en router, skippar windowsbrandväggar osv, antivirus också. alltså drar en scan nångång då o då, men använder det inte aktivt och aldrig behövt det för att bekämpa ngt virus..

bara för att risken är högre, betyder det ju inte att man garanterat får virus. men som sagt, risken är större med windows då det finns fler virus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Men kan ni rekommendera något virusprogram till mac då?:)

Visa signatur

You'll never walk alone

Permalänk
Medlem

Det finns åtminstone två, Norton och Virex.

Jag har aldrig brytt mig om att installera nåt virusskydd på min mac, så jag kan inte ge någon rekommendation. Varför bry sig när det inte finns några virus?

Om du ofta installerar nya program på din mobiltelefon eller handdator kan det kanske vara bra, för antivirusprogram för skrivbordsdatorer brukar väl trigga på såna virus också. Dessutom lär den ju rensa makrovirus ur officefiler innan du skickar dem vidare till windowsanvändare.

Permalänk
Inaktiv

Kör brandvägg bara eller något. Räcker det i Windows MÅSTE det räcka till OsX

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi

Jag är så trött på det där påståendet, bara för att du inte vet att du har ett virus betyder det inte att det inte finns där. Det finns många som du och skickar spam och har annat skumt för sig utan att veta det. Nu vet ju inte jag om du är en av dem och det gör inte du heller.

Permalänk
Medlem

Finns också ett gratis antivirusprogram som heter ClamXav, baserat på ClamAV. Enda anledningen att använda det är väl så att man inte sprider vidare virus till Windowsanvändare. Personligen tycker jag mest det känns onödigt att använda. På ett företag med mycket e-posttrafik, ja. Men som privatanvändare... nej.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk

Efter att ha läst denna tråden och även varit inne på macworlds forum börjar det klarna. Mac-användare i allmänhet verkar tro att virus inte existerar. iaf inte att dom kan drabbas eller någon i deras omedelbara närhet. Bara för att mac os x inte idag har virus i omlopp så betyder inte det att man med mac inte kan sprida virus till andra.

Att enbart tänka som andra gjort här är helt enkelt otroligt egotrippat. Kan inte jag drabbas så skiter jag väl i att andra kan det...
När ska de mest elitistiska Mac-människorna börja ta upp huvudet ur sanden o kolla på världen utan skygglappar?

Macen inbyggda branvägg är idagsläget lika bra som windows xp:s inbyggda. Den stoppar inkommande, men inte utgående trafik. En bra brandvägg kan även stoppa utgående. En sådan till mac heter GlowWorm.

Att det inte finns så mycket virus till mac/unix/linux än beror till stor del på att det är en platform som är lite spridd, har få användare och är därav inte intressant ur ett ekonomiskt perspektiv att skapa viurs till. Ju flera som börjar använda mac ju flera virus kommer komma.

Man bör ha antivirus i de datorer som man tar emot mail med. Oavsätt om det är mac eller windows. Detta för att skydda både sig och de man skickar mail till från elak-kod som kan finnas i vilket mail som helst.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Citat:

Macen inbyggda branvägg är idagsläget lika bra som windows xp:s inbyggda. Den stoppar inkommande, men inte utgående trafik. En bra brandvägg kan även stoppa utgående. En sådan till mac heter GlowWorm.

Fast nu finns det ju fortfarande inget aktivt virus. Så varför blockera utgående trafik av den orsaken?

Citat:

Man bör ha antivirus i de datorer som man tar emot mail med. Oavsätt om det är mac eller windows. Detta för att skydda både sig och de man skickar mail till från elak-kod som kan finnas i vilket mail som helst.

Varför ska fler datorer än de som kan infekteras inneha antivirusprogram? Låter hyffsat onödigt.

Citat:

Att det inte finns så mycket virus till mac/unix/linux än beror till stor del på att det är en platform som är lite spridd, har få användare och är därav inte intressant ur ett ekonomiskt perspektiv att skapa viurs till. Ju flera som börjar använda mac ju flera virus kommer komma.

Kul hur du försöker framhäva dina antaganden som fakta.

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke_nkpg

Vem tjänar pengar på virus?

OS X stadigt fått fler användare, trots det har det inte kommit några virus. Dock finns det virus till Apples äldre operativsystem, trots färre användare.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Förklara gärna varför. Kör jag Mail.app (vilket jag gör) så kan ingen kod från mail som är skriven för windows (alla PIF-hacks, VBS, gud vet vad) exekveras på min dator! Hur ska jag då kunna sprida vidare viruset, om jag inte är så jäkla korkad att jag forwardar ett virus-mail till någon manuellt?
De enda virusen/maskarna som skulle kunna spridas från min dator är de som är skrivna enbart för Mac - och det är som tidigare sagt ingen vidare cirkulation på dem, faktum är att jag inte sett till ett, någonsin.

För övrigt, det här med att det kommer flera virus när Linux/Mac blir vanligare - javisst, men de i i grunden säkrare än Windows (har inte bra koll på Vista, men tidigare versioner) - virus kan inte få adminrättigheter utan någon slags lokalt root-exploit, till skillnad från Windows där så gott som alla "svenssons" är admin! Det är en enorm skillnad bara där.

Jag har för övrigt kört DOS/Windows sedan... 1992?, och OS X i snart ett år, om du tror att jag är någon ignorant insnöad fanboy eller liknande.
Om du ger mig någon slags bevis på att jag faktiskt kan, omedvetet, sprida vidare virus i mina mottagna mail så ska jag överväga att skaffa skydd...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Är ju bara att beklag ahur de 3 senaste kommentarerna visar på att macanvändare doppar huvudet i sanden, som om de skulle leva i en annan värld.

Bara för att virus in kan exekveras på en dator betyder inte det att duinte kan skicka det visare till en dator där det kan.

Alla datorer kan infekteras! är bara insnöade som påstår annat.

Att även vilja kunna blocka utgående trafik handlarom att användaren ska kunna bestämma och ha kontroll på all trafik som passerar datorn.

Visa signatur

//Mikael
imike.se

Permalänk
Hedersmedlem

Läs det sista jag skrev. Huvudet i sanden? Nej, knappast. Jag vill bara ha en förklaring på hur virusen ska kunna sprida sig själva utan att exekvera kod! Och NEJ, Microsoft VBScript kommer INTE köras på min dator, det känner jag mig rätt säker på.

Det enda sättet jag kan se är om jag, som jag skrev i förra inlägget, manuellt skickar vidare virusmail till någon. Så dum är jag inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Är ju bara att beklag ahur de 3 senaste kommentarerna visar på att macanvändare doppar huvudet i sanden, som om de skulle leva i en annan värld.

skrattretande...

Citat:

Bara för att virus in kan exekveras på en dator betyder inte det att duinte kan skicka det visare till en dator där det kan.

Du menar alltså att en macanvändare bör använda ett virusprogram för att de kan råka skicka ett virussmittat mail till en windows dator, annars är man en egoistisk mactaliban? Bara för att windows läcker som ett såll när det gäller säkerhet så betyder det inte att macanvändarna måste använda virusprogram för windowsvirus. Låt inte windows säkerhetsproblem gå ut över macfolket.

Visst, alla platformar har brister, men en har otroligt mycket och de andra har så lite att det knappt existerar.

Citat:

Att även vilja kunna blocka utgående trafik handlarom att användaren ska kunna bestämma och ha kontroll på all trafik som passerar datorn.

Varför skulle man behöva blocka utgående trafik? För den vanliga användaren räcker det med att blockera ingående trafik. Skulle man nu vara en mer avancerad användare som behöver av någon anledning blockera utgående trafik så finns det gott om brandväggar som klarar det.

Permalänk
Citat:

Det är inlägg som dessa som infekterar diskussioner om detta. Du kan tro att jag stoppar huvudet i sanden hur mycket du vill, men så länge min Mac inte kan användas som virusspridare av sig självt finns det ingen anledning för *mig* att skaffa mig AV-program.

Har du överhuvudtaget någon erfarenhet av Mac eller tror du bara?

Herrejävlar, tror verkligen vissa Windowsanvändare att den enda anledningen till avsaknad av virus till Mac har med användarantalet att göra? Vem är det som har huvudet nedtryckt i sanden? Det finns så många Apple-hatare och Mac-bashare där ute att det inte skulle förvåna mig det minsta om det är mängder som försökt men gått bet. Dessutom vore det inte helt förmätet att anta att eftersom Apple själva är ganska högljudda om avsaknaden av virus att någon enveten viruskodare skulle vilja täppa till truten på Jobs med följe. *Det* om något vore en trofé för idioterna som pysslar med virusframställning, att vara den som skapar det första viruset för MacOS X.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är inte mitt ansvar hurvida folk skyddar sig från virus eller inte. Att köra Windows utan 3 eller 4 olika program som bara är till för att datorn ska gå att använda är ren idioti i vilket fall som helst.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

dessutom, en brandväg för trafik utåt, en sådan skulle i så fall stoppa oavsedda försök att kontakta nätet eller skicka mail, så som en del virus gör i windows, skickar sig själv vidare eller kontaktar nån sida/server. MEN då det inte finns några sådanna virus till mac (speciellt inte som sen isig kan infektera windows, på samma sätt som att en windows virus inte kan infektera OS X), så innebär det att alla mail som skickas från OS X är i så fall avsiktligt vidarebefodrade o skulle därmed inte stoppas av nån brandvägg, då brandväggen isig inte känner igen virus, utan bara blockerar viss sorts trafik.

dessutom, tror inte många är så dumma att de medvetet skickar vidare virus, dessutom, varför ska det vara mitt problem. säger som vissa andra här, vem äre egentligen som stoppar huvudet i sanden.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

nu har den här tråden övergått lite i ett flamewar agående virus, vilket den även ska få. - själv så bryr jag mig inte så hårt om antivirus program på min mac.
frågan var även rörande behov av brandvägg, vilket jag tycker man kunde uppmerksama lite mer i tråden. vad jag har hört så är inte den inbyggda så jätte bra. har sätt flera källor på att tex UDP filtret skulle strula. det här var ett par år sedan, så en patch till det här kan säkerligen ha kommit. om så är fallet kan väl någon med mer kunskaper bekräfta det?

min allmäna åsikt annars är att man ska förska göra sitt system mer säkert, för sig själv. ni vet sånt som alla vet, inte ha igång tjänster som man inte använder och så vidare. - och självklart blockera trafik utått!

(obs min allmäna åsikt berör inte windows installationer, för det är som sakt som att försöka täta en såll, men å andra sidan är det här underforumet UNIX)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
dessutom, tror inte många är så dumma att de medvetet skickar vidare virus, dessutom, varför ska det vara mitt problem. säger som vissa andra här, vem äre egentligen som stoppar huvudet i sanden.

Hur vet du att du inte skickar virus vidare om du själv inte upptäcker dom? Vill man inte upptäcka dom och medvetet skiter i om det är virus du skickar vidare eller inte skulel det mycket väl kunna ses som uppsåt till virusspridning.

Visa signatur

//Mikael
imike.se