NB för varm efter installation av ny kylare...

Permalänk
Medlem

NB för varm efter installation av ny kylare...

har fått ett gigantiskt problem... införskaffade mig igår en Scythe infinity och efter installationen av kylaren så började NB spöka för mig :S jag har inte en blekaste om vad det kan vara vet bara att NB blir extremt varm och jag får panik då jag måste ha min e6320 på orginal inställningar för att så fort jag över clockar så börjar datorn cpa... snälla ngn som vet vad som kan ha hänt ? och är jag tvungen att köpa en ny NB kylare nu ? bara för att den blir så snuskigt varm (innan Scythen så va det inga problem alls)

och jag undrar även vilka program det finns som man kan se NB temp på ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte ha råkat knuffa NB-kylaren ur plats när du monterade Infinityn? Om du tankar speedfan så borde den kunna visa NB-temp, den heter "System" i speedfan.

Permalänk
Medlem

blir nbflänsen varm?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Ja precis blir flänsen ens varm? Den som sitter på nordbryggan? Blir den inte det så får du montera om den då du har råkat flytta den.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

asså om jag säger såhär... jag har fått bränmärken av flänsen som sitter på NB... men nu när jag kollar så ligger den bara på 33c kan dock bero på att jag har allt på stock nu men ska prova å klocka lite senare idag å kolla hur mkt den stiger

Visa signatur

here we go!

Permalänk

En snubbe ja hjälpte med vattenkylning klagar över precis samma problem. Han har P5B och kunde köra originalkylning @3.2ghz utan problem men så fort han monterade på vattenblock så började allt spöka sig. NB blev tokvarm och de gick knappt att klocka nånting. Ja sa åt honom att sätta dit en 40mm fläkt och problemet var ur världen och gissningsvis så har fläkten blåst in på inte bara cpuflänsen utan också NB. På schythen så sitter ju 120 fläkten/fläktarna så högt upp så ja antar att NB får noll kylning på sig. Dock hade ja ingen anning om att den blev sådär varm.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

joo men det är de att jag har en 40mm fläkt men den sitter på SB som också blir skit varm å sätter jag den fläkten på NB så blir SB varm istället å då funkar datorn sämre än när NB blir kok het :S

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Skumt de där. Hur kan SB och NB fungera bra när original cpukylaren sitter på, och dåligt när du kör med schythen?

Antar att du får montera fläkt på SB då också Fast de räcker ju med att koppla SB och NB fläkten tillsammans @~ 5v så bör ljud inte vara några problem.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Din gammla CPU kylare har antagligen kylt din NB.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

hehe hur mkt ljud det kmr från datorn spelar ingen roll då datorn redan låter som ett kraftvärk... men ska införskadda en 40mm fläkt till lr en ny NB kylare å sen hoppas på det bästa

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Orginalkylarna är konstruerade så att dom blåser nedåt och sprider luften runt omkring cpu sockeln. Infinity gör det inte.

Visa signatur

ASUS P5K Deluxe WiFi AP, e6850@3.9ghz, 2x1gb Mushkin 6400@ 1060mhz 5-5-5-10. 8800gts 320mb 2x80gb Raid. 2x 500gb

Laptop: Hp Pavillion 2222. Intel Core2 Duo 1.73ghz, 2gb ddr2, geforce 7200, 120gb HDD

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så med en varm NB +Scythe Infinity så får man försöka hitta på ett sätt att kyla NB. Jag har iaf satt en 40mm fläkt på NB'n.. kan inte klocka annars pga Scythe Infinity som inte ger någon luftcirkulation vid NB'n.

Permalänk
Medlem

hehe synd bara att jag har för stor fläns på min NB så får typ inte in en 40mm fläkt under Infinity och flänsen har för stort mellanrum mellan "flensarna" lr vad man ska kalla det så kan inte skruva fast fläckten =( så måste modda dit med koppar tråd

Visa signatur

here we go!