Permalänk
Medlem

Bygga den ultimata Gaming datorn.

Hej!
Nu är det så att jag har under en längre tid tänkt bygga en dator själv, och få den exakt som jag vill ha. Allt började med att jag besökte en detaljhandelskedja för att titta på datorer. Av deras enorma utbud av billiga datorer ~8,000:- Killen som kommer fram till mig när jag står inne i datorhörnan av butiken, börjar vräka ur sig. "Jaha, ska det vara en ny dator?" Jag svarar att jag behöver en ny speldator, som klarar av de nya spelen som finns på spelmarknaden. ” Då ska du ha en sådan här,” Säger han muntert och pekar mot en svart låda. "Köp värstingdator med 500 GB hårddisk för bara 9,000 kr" Står det på en skylt. Då ställer jag frågan om vad det är för grafikkort. Tro det eller ej men han säger bara ” Detta är den perfekta speldatorn med den kraftiga Duo core processorn.” Jag försöker läsa mig till vad som finns innanför den svarta lådan på den lilla lappen som sitter fastklistrad på en skylten framför. Det står ingen detaljerad beskrivning av datorn, bara att det är deras värstingdator. Jag säger att jag ska tänka på saken och beger mig hem. Sitter och surfar ett tag och hittar en butik på nätet där man kan köpa del för del och bygga en dator själv.
Jag ska vara helt ärlig. Jag vill ha en bra gaming dator, och nu har jag bestämt mig. Varför inte bygga en själv ? Men eftersom att jag inte är helt hundra på att mina komponenter kommer att passa när jag väl betald dem och de ligger här hemma, så undrar jag om någon har tid att hjälpa mig.
Jag undrar om dessa komponenter fungerar ihop. Ska jag tänka på något speciellt?

Minnen : Corsair 2048MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (7-7-7-21) (2x1GB) (TWIN3X2048-1066C7 G)

Moderkort: Asus - Socket 775 - ATX Intel P35 (P5K3 DELUXE/WIFI-AP) DDR3 / PCI-E / SATA II

[Edit] Grafikkort: XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz / 4MB (Boxed)

Hårddisk: Seagate 400GB SATA II Barracuda 7200.10 (16MB Cache / SATA II)

PSU: Silverstone PowerSupply (PSU) 850W ST85ZF SLI-Ready

Chassi: NZXT Zero Fulltower Aluminum

Tack på förhand
Jesper
Ps. Jag har en skärm sedan tidigare .DS

Permalänk
Medlem

Innan du köper minnen så kan man kolla hos tillverkaren vilka minnen som funkar om man vill vara helt säker på att det ska funka. Nu brukar det funka iaf för det mesta och om det inte gör det så kan en biosuppdatering på moderkortet göra det men då måste man ju låna ett minne av en kompis tills det är fixat.

Kolla även recensioner på nätet och vad dom använder sig av för grejer så kan man få en aning om vilka minnen som funkar bra och t o m är överklockningsbara med det moderkort du tänker köpa.

Grafikkort är lika där med att oftast funkar det bra men om inte så kan en uppdatering av moderkortets bios lösa det och du märker om det inte funkar bra innan för då kan du bara starta datorn i felsäkert läge men flasha bios går bra iaf.

Processor är det likadant med då en del är väldigt prisvärda och överklockningsvänliga medan andra inte är lika bra gällandes prisvärdhet men sen beror det på om du vill överklocka eller inte?

Hårddisken är inget speciellt med då det vad jag vet idag inte finns nått större kompatibilitetsproblem men skulle iaf råda dig att köpa en Samsung då dom är tysta och snabba även om det där inte är så stor skillnad men tystare än Seagate är dom iaf och det pga en patentstrid som gjorde att Seagate inte får använda sig av den teknik man tidigare använde sig av för att tysta hd.

PSU är nog i dagsläget lite överdriven men visst tänker du köra SLI, vattenkylning och en massa hd och optiska enheter så blir den ett bra val men om inte så räcker det gott och väl med 5-600W som ger 25-35A på 12V.

Så kortfattat så kan m,an väl säga att det är nätagget jag tycker är lite överdriven men det vet bara du hur du tänker använda dig av datorn i framtiden och om du tänker expandera med mer grejer i lådan så har du definitivt utrymme för att fylla lådan med "grejer".

Permalänk

Jag håller med olirc.. 600w räcker långt.. Jag kommer att köra på 750w men då kommer jag troligtvis köra crossfire och vattenkylning.. Jag skulle säga så här, köp ett kvalitativt 600w nät agg, köp ett par pc7200 2Gb.. Nu har du sparat in typ 2500.. Skulle jag vara du så skulle jag lägga dom på ett gtx, för det är ju en "Speldator" du bygger.. Graffas kortet är ju faktist huvudattraktionen med en speldator

[Tilläg] Skall bara tilläga att ddr3 har dålig tajming... Inte så bra att överklcka med, än...

Permalänk
Medlem

Spara en hacka och köp DDR2 istället. Lägg hellre pengarna på ett bättre grafikkort, som slaktareOlsson föreslog.

Du har inte lust att tala om vilken kedja det var du besökte? Jag skulle gärna vilja veta vilken av dem jag ska rikta lite extra avsky mot i fortsättningen. Visst vore det grymt skönt om man kunde veta att säljare som misskött sig läser sånahär inlägg och bara skäms?

Permalänk
Medlem

Okej, men jag köper nog ett 850W, så är man på den säkra sidan. Tänkte byta ut grafikkortet till ett :

XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Det kostar lite mer, men jag såg att andra komponenter var billigare på DB än på webbhallen. Så det blir till att beställa från DB om allt fungerar ihop...

Men jag har inte hittat något moderkort på DB som stödjer ddr3 minnen och sli. om man nu vill ha sli i framtiden.

Tack på förhand.

2.Didonk . (Spara en hacka och köp DDR2 istället. Lägg hellre pengarna på ett bättre grafikkort, som slaktareOlsson föreslog.)

Hur mycket bättre är DDR3 jämfört med DDR2 ? .

Tack för alla förslag

Permalänk
Medlem

jesper06, ett höjt finger om webhallen.com vid köp av datordelar.

Köp inget som inte finns i lager!
(gäller de flesta butiker/webshoppar, men känns det gäller webhallen.com lite extra mycket)

Permalänk
Medlem

www.komplett.se mycket bra/billigt

Permalänk

Webhallen kan gå o lägga sej! Det ända som är bra med dom är att dom har en sketa stor butik i sthlm... typ ända vettiga BUTIK i sthlm med data grejjer.. annars är dom bara jätte dyra i allmänhet...

Men frågan är, ska du överklocka sytemet? Jag har ingen erfarenhet av ddr3 ALLS men jag har läst att det är dålig tajming, kass att överklocka med.. Ska också tillägga att om du planerar sli i framtiden kan det vara bra med 750w ++ men 850w på ett grafikkort och en o klockad processor... Skulle bara säga att man har för mycket pengar o är svag för overkill...

Permalänk
Medlem

Köp ddr2 PC6400 minnen i stället, kostar inte mycket och är tillräcklig prestanda i dom om du nu inte ska klocka men ser inte ut i behövas me ditt system du plockat ihop.

Sen kanske ta ett lite klenare nätagg, 850W är lite overkill.

Och ska du ha en bra hårddisk så välj samsung eller western digital.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Spara nån tusenlapp på att köpa DDR2-minnen istället. Enda DDr3-minnena på marknaden idag med bra timings är kingstons HyperX, men de kostar runt 4000:- för 2Gb också. Ett par DDr2 6400-minnen i 800Mhz är billigare och ger inte direkt dålig prestanda.

Istället för att ta ett 850W-agg kan du satsa på ett Corsair HX620 istället som ger dig 620W - stabilt agg också.

Sen skulle jag tagit ett annat chassi, mest för att det är jäkligt tungt att ha ett Fulltower (ur tex lansynpunkt eller om något skulle behöva bytas innuti chassiet och det ska lyftas upp på ett arbetsbord). Ett välkylt miditower känns som ett vettigt val.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Something like this..?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Aha okej, Då köper jag ett par ddr2 minnen. Men saken är att jag inte vill tumma på kvaliten/prestandarn. Jag vill alltså ha ett system som är så bra som möjligt. Vill inte känna att: "Jag borde ha köpt annorlunda"

Fulltower. Behöver kjag då jag vill ha lite mer utrymme i burken än vad jag har nu.

PSU. Vill inte ha ett för svagt. Men skall tänka på saken.

Grafikkort. Har ett XFX kort och tycker att det är bra och tyst, litar på att det är ett bra märke, vågar inte övergå till något nytt märke som nyss börjat producera grafikkort.

Ni får gärna komma med kommentarer eller förslag.
Tack på förhand, och tack till alla som gett mig synpunkter och förslag hittills

Permalänk
Medlem

DDR2 är minst lika bra i dagsläget, du tjänar snarare prestanda på att ta dom jämfört med DDR3...

Fulltower är jag tveksam till så länge du inte tänkt ha något i stil med 6-7 hårddiskar?

Corsair 620W är INTE svagt överhuvudtaget...

PNY har tillverkat grafikkort läääänge, det är ingen ny tillverkare på scenen...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
DDR2 är minst lika bra i dagsläget, du tjänar snarare prestanda på att ta dom jämfört med DDR3...

Fulltower är jag tveksam till så länge du inte tänkt ha något i stil med 6-7 hårddiskar?

Corsair 620W är INTE svagt överhuvudtaget...

PNY har tillverkat grafikkort läääänge, det är ingen ny tillverkare på scenen...

Okej, tack ! Väldigt bra att veta Som sagt jag är inte 100% insatt, det är därför jag frågar er om råd.

Tackar fortfarande för alla tips och råd
Mvh. /Jesper

Permalänk
Avstängd

Re: Bygga den ultimata Gaming datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesper06
Hej!
Nu är det så att jag har under en längre tid tänkt bygga en dator själv, och få den exakt som jag vill ha. Allt började med att jag besökte en detaljhandelskedja för att titta på datorer. Av deras enorma utbud av billiga datorer ~8,000:- Killen som kommer fram till mig när jag står inne i datorhörnan av butiken, börjar vräka ur sig. "Jaha, ska det vara en ny dator?" Jag svarar att jag behöver en ny speldator, som klarar av de nya spelen som finns på spelmarknaden. ” Då ska du ha en sådan här,” Säger han muntert och pekar mot en svart låda. "Köp värstingdator med 500 GB hårddisk för bara 9,000 kr" Står det på en skylt. Då ställer jag frågan om vad det är för grafikkort. Tro det eller ej men han säger bara ” Detta är den perfekta speldatorn med den kraftiga Duo core processorn.” Jag försöker läsa mig till vad som finns innanför den svarta lådan på den lilla lappen som sitter fastklistrad på en skylten framför. Det står ingen detaljerad beskrivning av datorn, bara att det är deras värstingdator. Jag säger att jag ska tänka på saken och beger mig hem. Sitter och surfar ett tag och hittar en butik på nätet där man kan köpa del för del och bygga en dator själv.
Jag ska vara helt ärlig. Jag vill ha en bra gaming dator, och nu har jag bestämt mig. Varför inte bygga en själv ? Men eftersom att jag inte är helt hundra på att mina komponenter kommer att passa när jag väl betald dem och de ligger här hemma, så undrar jag om någon har tid att hjälpa mig.
Jag undrar om dessa komponenter fungerar ihop. Ska jag tänka på något speciellt?

Minnen : Corsair 2048MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (7-7-7-21) (2x1GB) (TWIN3X2048-1066C7 G)

Moderkort: Asus - Socket 775 - ATX Intel P35 (P5K3 DELUXE/WIFI-AP) DDR3 / PCI-E / SATA II

[Edit] Grafikkort: XFX GeForce 8800GTX XXX 630MHz GPU 768MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Processor: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz / 4MB (Boxed)

Hårddisk: Seagate 400GB SATA II Barracuda 7200.10 (16MB Cache / SATA II)

PSU: Silverstone PowerSupply (PSU) 850W ST85ZF SLI-Ready

Chassi: NZXT Zero Fulltower Aluminum

Tack på förhand
Jesper
Ps. Jag har en skärm sedan tidigare .DS

KYLNING!!!!! bränn inte sönder processorn

Visa signatur

Amd Athlon 4800+,2GB 667 MHz kingston,Western Digital 320 gb,Asus M2N-X,Club 3D 8600GT,Zalman Cpu Cooler,

Permalänk
Medlem

Köp en raptor gaming 150gb, 4gb minne, och ett physX kort ;D och glöm inte ultra kort med sli :>

Visa signatur

Gigabyte Triton -- Cooler Master 430W -- Asus P5Q Deluxe -- Intel Core2Duo E6850 -- Corsair Dominator PC8500 2x2GB -- Gainward 8800GTS 320MB -- WD Raptor 74GB (system) -- WD Caviar XL 500GB -- WD MyBook 1TB --

Permalänk

Raptor låter en djävla. men om du fixar i ordning chassit med, vad kallas det, bildämpningsmattor typ. Fungerar skit bra, så är det helt okey att använda raptor. Blir väldig stor skillnad i spel. (vid laddningstiderna speciellt,) de alstrar även en massa värme så ha en bra ventilation i rummet.

Och om du ska ha mer än 3gb i ram så är det smart att använda windows 64 bitars för att kunna få användning av resten / vista 64bit.