kylskåps/frys chassi, hur många peltiers behövs det?

Permalänk
Medlem

kylskåps/frys chassi, hur många peltiers behövs det?

Fick iden att bygga ett kylskåps/frys chassi. Gjorde en snabb sökning på forumet o såg att det är många som har byggt mini kylskåp med peltiers, men dom flesta använder bara en eller två peltier plattor.

Min fråga är att om man skulle kyla hela den varmare delen av datorn (moderkort, CPU, GPU, och minnen), helst till några minusgrader, ungefär hur många peltiers skulle det behövas?

Tänker mig ett chassi som har 3 separata utrymmen, ett i botten för nätagg och hårddiskar, ett större utrymme för moderkort & CO i mitten, och ett utrymme i toppen med en massa peltier element och kylflänsar.
Topputrymmet ska va ungefär som en vindtunnel full med kylflänsar med ett par 14cm fläktar i ändarna.

Mittenutrymmet ska va helt slutet så man slipper kondens. Den kalla sidan av peltier elementen ska va i taket av mittenutrymmet, hoppas på att det blir nåt slags drag av kall-luft som sjunker neråt och varmluft som stiger upp mot kylflänsarna.

Om möjligt kanske det skulle gå att ha passiva kylflänsar på komponetnerna, men det blir väl bättre kylning med några low-rpm fläktar.

Funderade på om jag verkligen skulle smutsa ner swec med en ful ghetto bild men här kommer den ändå, hoppas att den förklarar mer än den förvirrar... xD

EDIT: Glömde skriva att jag inte är speciellt insatt när det gäller peltier kylning så lite tips&info är upskattat