D-Link trådlös 3g-router

Permalänk
Melding Plague

D-Link trådlös 3g-router

Tillverkaren D-Link har idag släppt routern DIR-451 som är utvecklad för att skapa nätverk baserade på 3g-tekniken. Enheten stödjer dels 3g-kort i pcmcia-format och dels en 3g-adapter med usb-gränssnitt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att ha flera datorer som delar på nån enstaka megabit..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Funkar ju att ha i bilen om hela familjen har varsin bärbar som de sitter på:P De kan ju iallafall surfa lite.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Den här routern har alltås ett inbyggt 3G modem där man tar emot 3G signaler och fördelar dom till flera olika datorer?

Dumt och onödigt isåfall, fast kasnke inte för Svenssons? Man kan annars koppla in ett 3G modem i en dator och sen dela ut det genom datorn och in i WAN på en vanlig router så kan andra datorer också få internet. Det kasnke inte är så smidigt om man vill kunna lana med datorn som modemet är inkopplat i.

Ojj, den här routern kan också vara bra om det inte finns några drivrutiner till modemet för den plattform man kör.

Permalänk
Medlem

Jag ser det som en intressant backup för ens vanliga uppkoppling. 3 har ju flatrate för 199kr/mån.

Det som jag tycker är synd är att den inte stödjer wan i den vanliga bemärkelsen, alltså att den helt enkelt hade haft två anslutningar och valt det nät som fungerade.

Sen hade det bara fattats en diesel-generator på balkongen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag ser det som en intressant backup för ens vanliga uppkoppling. 3 har ju flatrate för 199kr/mån.

Det som jag tycker är synd är att den inte stödjer wan i den vanliga bemärkelsen, alltså att den helt enkelt hade haft två anslutningar och valt det nät som fungerade.

Sen hade det bara fattats en diesel-generator på balkongen

Haha.. ne, dagens människor kan verkligen inte leva en sekund utan sina "hooked computers". Går strömmen är det kört!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Härligt att ha flera datorer som delar på nån enstaka megabit..

3.6Mbit e ju inte så tokigt o ha 2-3 datorer som surfar på. Talia lanserar snart 7.2Mbit..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
3.6Mbit e ju inte så tokigt o ha 2-3 datorer som surfar på. Talia lanserar snart 7.2Mbit..

Nej, det är sant. Bor man i Storstockholm, Storgöteborg, Malmö, Linköping eller Karlskrona så har man ju 3.6mbit. Bor man däremot i en liten håla som Umeå, med bara 110000 invånare, där GSM-nätet knappt är utbyggt, så får man nöja sig med 0.384mbit. Har själv suttit på Noliamässan i Piteå med 3G-modem, det fungerade hjälpligt att surfa med, men jag skulle inte direkt kalla det för bredband. Det känns ungefär lika snabbt som ett modem, problemet är bara att sen modemen var moderna så har hemsidorna blivit sådär hundra gånger tyngre att ladda med all grafik etc, så man behöver verkligen snabb uppkoppling för att få det njutbart

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

"perfekt för sommarstugan eller campingplatsen"

Hur kan det vara perfekt med en nätverksprodukt i sommarstugan?! GRR!!!1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
"perfekt för sommarstugan eller campingplatsen"

Hur kan det vara perfekt med en nätverksprodukt i sommarstugan?! GRR!!!1

Instämmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Den här routern har alltås ett inbyggt 3G modem där man tar emot 3G signaler och fördelar dom till flera olika datorer?

Jag tolkar det som att routern använder sig av ett externt 3G modem, pcmcia eller usb, som kopplas till routern.

Hoppas man kan utnyttja fler 3G modem samtidigt. En 10 portas usb hub + 10 stycken 3G modem usb med 7.2 mbits abonnemang.

Permalänk
Avstängd

Så vad är det här 3G bra för då?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Det finns en firmware för routern Asus WL500GP som gör samma sak - Asus routern kostar endast ca 800:-

Asus WL500GP hos prisjakt

Firmware nedladdning

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SMP Pimp
Jag tolkar det som att routern använder sig av ett externt 3G modem, pcmcia eller usb, som kopplas till routern.

Hoppas man kan utnyttja fler 3G modem samtidigt. En 10 portas usb hub + 10 stycken 3G modem usb med 7.2 mbits abonnemang.

über billigt med, 10x199kr är bara 1990kr per månad (tre´s flatrate)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv

Då har Ericsson en sak som i mitt tycke är ännu smartare!
Kolla in den här lilla godingen:
http://www.ericssonw25.com/

Här finns 3g-modemet inbyggt och allt man behöver är ett SIM-kort för 3g och ett dataabonnemang.
Den har två USB-anslutningar där man kan ansluta en skrivare (inbyggd skrivarserver) och/eller en USB-hårddisk som kan nås av samtliga användare i näverket.
Det går dessutom att koppla in två vanliga telefoner till den och ringa med dessa via 3G.

Den är inte gratis, men verkar perfekt för t.ex. dem som ofta flyttar eller för dem som vill kunna använda samma telefonnummer och bredband både hemma och i sommarstugan. Att ringa med den blir förstås dyrare än att ringa med en vanlig telefon...

Telenor har ett abonnemang som kan användas tillsammans med denna router - Telenor Combox:
http://www.telenor.se/327.jsp?smid=149568

Detta är ju även en perfekt pryl för egenföretagaren som bara måste vara uppkopplad och behöver en "backuplina" om det vanliga bredbandet skulle strula.
Själv använder jag mig av en S/E m600i och ett tilläggsabonnemang för data hos 3. De är (eller åtminstone var, när jag skaffade abonnemanget för ett år sedan) den enda operatören där jag kunde använda mig av det modem som finns inbyggt i min 3G-telefon. Hos de andra operatörerna måste man ha ett separat modem OCH ett separat dataabonnemang!

För er som har skojiga kommentarer om strömavbrott har jag ett tips om en annorlunda variant av UPS som kan användas med en laptop om man bor någonstans där det ofta blir strömavbrott!
Man skaffar sig en 12-voltskabel till sin laptop och köper sedan ett fritidsbatteri (d.v.s. ett helkapslat "bilbatteri") och en laddare till detta.
Min egen laptop drar 70 W vid fullt pådrag (inkluderar laddning av datorns batteri), vilket motsvarar knappt 6 A vid 12 V.
Med ett fritidsbatteri på 80 Ah kan jag alltså använda min laptop i långt över 10 timmar och sedan slutligen köra den ett par timmar på det uppladdade inbyggda batteriet.
Min 3g-telefon drivs via USB-anslutningen till datorn och ger mig tillgång till "bredband" på 384 kpbs, vilket är fullt tillräckligt för mina behov (med nyare telefoner med stöd för "turbo-3g" når man förstås betydligt högre hastigheter).

Permalänk
Medlem

ser inte på dlinks sida vart de står att den stödjer usb modem?
Att den har usb port är en annan femma.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att ha en publik server på LAN:et? Alltså om man kan port-forward:a anrop utifrån?

En annan intressant grej är om det går att ha en uppringd punkt-till-punkt-förbilndelse mellan routern och en dator nånstans med 3G-modem. Utan att gå via internet.

Permalänk

D-link går nog bort för min del.
Ser alltid bra ut på papper men det brukar bara bli strul med D-link.
Fast själva principen är nog bra.
En kille på jobbet surfar trådlöst och han var i alla fall nöjd.
Lite problem med täckningen inomhus och hastigheten var rätt så låg men det passade tydligen hans behov i alla fall.
Han bor i Solna, om någon skulle undra.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Ser alltid bra ut på papper men det brukar bara bli strul med D-link.

Så sant, så sant

Permalänk
Medlem

funkar den här grejjen utomlands ? annars tkr iaf jag att den e rätt meningslös

Visa signatur

P4 3,4GHz, 2Gb ddr2 pc6400, 320GB wd, 8600gt 256mb

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mw_grym
funkar den här grejjen utomlands ? annars tkr iaf jag att den e rätt meningslös

Den fungerar säkert utomlands, men att använda ett svenskt 3g-abonnemang för data utomlands är snuskigt dyrt! Då är det antagligen bättre att skaffa sig ett "lokalt" 3g-abonnemang i det aktuella landet, eller besöka hotspots för WLAN om du bara har tillfälliga behov av datakommunikation.

Permalänk

Nån som vet?..

Tja!
Är det någon som vet varför routers freezar ibland (alltså man blir tvungen att starta om)?

Är det buffertminnet som är för liten i routrarna eller+??

Sry lite offtopic...

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem

De finns dom som inte har "vanligt" internet som tex jag, då är de ju nice o kunna dela ut de istället som jag delar ut de via min dator vilket inte är en höjdare alltid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
ser inte på dlinks sida vart de står att den stödjer usb modem?
Att den har usb port är en annan femma.

pressrelease:

"• Fungerar med både 3G och Turbo 3G USB-adaptrar och PC-kort. Kompatibla modem:
- Huawei E220 (USB)
- Huawei E620
- Huawei E600
- Option Wireless GT 3G Quad
- Option GT 3G+/Fusion+
- Option GT Max
- GT MAX GX0201
"

Visa signatur

-:XP1700-k7S5A-XP1700-Geforce3:-

Permalänk
Medlem

dovado router med turbo3g

Själv kör jag en Dovado burk (www.dovado.com/svenska.html) med Turbo3G från 3. Lite dyrt, men funkar jättebra med dem olika kort jag hade kört (jag hade först en Option Quad kort och nu en nyare Option 3.6Mbps kort från 3). Det räckte nog för familjen när vi var ute på båten under sommaren. Lill-grabben höll på med PSP och själv var jag på min laptop. Burken har även IP-telefoni, så det är bara att skaffa en Digisip eller rixtelefoni konto och använda en analog telefon. Det lät lite brusigt då och då, men när jag fick Turbo3G, då gick det klockrent! I alla fall, nu slipper jag ha telefonlinje och ADSL ute på landet!

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det finns en firmware för routern Asus WL500GP som gör samma sak -

Tjena Pulver. Kan du utveckla lite mera. Jag har sökt på andra forum och kan inte hitta mer än en tysk kille/tjej som verkar ha fått det att fungera "snabbt" med ett huawei e220 (som ska lira ihop med dir-451).
WL500gp-1.9.2.7-7G-USB-1.65.trx tolkar jag som en uppgradering av WL500gp-1.9.2.7-7F-USB-1.??.trx kan det vara skillnaden för en bra funktion även för en e220. Det är inget kul att ha 7,2Mb/s på modemet och sedan en flaskhals på routern ner till några kb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blizzardofoz
Tjena Pulver. Kan du utveckla lite mera. Jag har sökt på andra forum och kan inte hitta mer än en tysk kille/tjej som verkar ha fått det att fungera "snabbt" med ett huawei e220 (som ska lira ihop med dir-451).
WL500gp-1.9.2.7-7G-USB-1.65.trx tolkar jag som en uppgradering av WL500gp-1.9.2.7-7F-USB-1.??.trx kan det vara skillnaden för en bra funktion även för en e220. Det är inget kul att ha 7,2Mb/s på modemet och sedan en flaskhals på routern ner till några kb/s.

Jag har inte testat detta själv.

Det jag gjort är att jag lagt in firmwaren jag länkar till ovan och sett att det tillkommer funktioner för att köra usb-modem.

Vad jag kunde förstå så finns stöd för en mängd olika modem - 3G mfl.

Eftersom jag inte använder detta själv la jag tillbaka min vanliga firmware - jag kan alltså inte vara till mycket hjälp.

Här finns dock ett forum där man kan hitta mycket information om wl500gp routern:

http://wl500g.info/

Hoppas det kan leda dig vidare.

Permalänk
Medlem

D-Link trådlös 3g-router telenor

D-Links router DIR-451 verkade vara en perfekt lösning, streaming audio i bilradion(t.ex "Antenne Bayern" m.m) via min handdator, eniros kartor, e-mail, web m.m men..

routern fungerar inte med telenors usb modem (Icon7,2 Option GI0201), ett av de vanligaste USB HSDPA modemen som säljs wordewide.......

ok, behövs förstås en firmware update eller en manuell konfiruration via routerns textconsol (routern kör linux), men detta är förstås inte dokumenterat varför jag ringer till d-link sverige support men ........

för att d-link support skall svara i telefon skall jag först betala 40:- per telefonsamtal (support för en defekt helt nysåld produkt!!), det betalade jag inte, bondfångeri!

Det får bli ett garantiärende, ev via konsumentverket, routern används för närvarande som bokstöd.!

SLUTSATS: Köp ej D-Link Turbo3G router DIR-451 om Du har en Turbo3G anslutning från Telenor, det fungerar inte. Har Du Turbo3G från 3 eller någon annan kanske de fungerar, VÅGAR DU PRÖVA ??

Tacksam för komentarer. Liknande erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Re: D-Link trådlös 3g-router telenor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joacorx
D-Links router DIR-451 verkade vara en perfekt lösning, streaming audio i bilradion(t.ex "Antenne Bayern" m.m) via min handdator, eniros kartor, e-mail, web m.m men..

routern fungerar inte med telenors usb modem (Icon7,2 Option GI0201), ett av de vanligaste USB HSDPA modemen som säljs wordewide.......

ok, behövs förstås en firmware update eller en manuell konfiruration via routerns textconsol (routern kör linux), men detta är förstås inte dokumenterat varför jag ringer till d-link sverige support men ........

för att d-link support skall svara i telefon skall jag först betala 40:- per telefonsamtal (support för en defekt helt nysåld produkt!!), det betalade jag inte, bondfångeri!

Det får bli ett garantiärende, ev via konsumentverket, routern används för närvarande som bokstöd.!

SLUTSATS: Köp ej D-Link Turbo3G router DIR-451 om Du har en Turbo3G anslutning från Telenor, det fungerar inte. Har Du Turbo3G från 3 eller någon annan kanske de fungerar, VÅGAR DU PRÖVA ??

Tacksam för komentarer. Liknande erfarenheter?

Tjo!
Jag har nyligen införskaffat DIR451 istället för min gamla kraschade G4:a (Mac) som fungerade som bredbandsdelare + en HUAWEIE220. Den lösningen fungerade klockrent och jag tänkte i min enfald att DLINK:en skulle göra detsamma, nope.. Då jag bor ute i bystan så kan jag förvisso köra 3G med runt 300k/s ner och upp rel. kvickt. (Med Macen) Med DLINKEN fungerar det ok. ner men bedrövligt dåligt i upphastighet. Lite konstigt egentligen, enda skillnaden är att på Macen ansluter jag båda "tamparna" på USB kabeln till Macen, DLINK:en har ju bara en anslutning.
När ISP kopplar ner ibland (varför då?) så fryser den, Macen kopplade upp sig igen.
RIS/ROS mao.
Såg att det kom en firmware uppdatering (beta) igår, får se om jag slänger in den o provar.

/GB

Permalänk
Medlem

Jag har en d-link 451 och kör med 3 turbo 3G (max 3.6mbit/s). Funkar bra. Får genom routern 2 mbit ner och runt 0.2 mbit up. Skabbig upphastighet, men får ingen nämnvärd skillnad utan routern.

Att köra 3G utan hårdvarubrandvägg (router) verkar vanskligt dock. När jag inte går via routern så "surrar" mitt kaspersky väldigt ofta (flera ggr per timme) om intrångsförsök via 3G-bredbandet.

Enda problemet jag upplever med routern är att om jag tappar uppkoppling när jag har 3G-modemet kopplat direkt via USB till datorn så hittar den uppkopplingen av sig själv efter några sekunder. Men om jag tappar connection när jag går via routern så måste jag reboota datorn. Lite segt. Händer inte ofta, men i genomsnitt 1-2 ggr per arbetsdag.

En sak om 3 som 3G-leverantör dock: Jag beställde turbo 3G för att kunna få 7.2 mbit/s. Betalat för detta ett tag, men kollade för någon dag sedan att mitt USB-modem bara klarar 3.6 mbit/s. Ganska lömskt av dem. Problemet gick dock att åtgärda med en firmwareuppgradering på tre.se. Inte fått någon info om detta via 3 dock. Lite off-topic kanske, men kan vara bra att veta/kontrollera för eventuella nya 3-kunder.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W