Högre upplösningar på en widescreenskärm?

Permalänk
Medlem

Högre upplösningar på en widescreenskärm?

Tjena

Fick min nya widescreen 30" Dell skärm idag och har ett nVidia 7800GS AGP grafikkort och visste redan innan jag beställde skärmen att detta grafikkort inte skulle klara högsta upplösningen som skärmen klarar(WQXGA 2560x1600). Grafikkortet saknar en dual link DVI-D.
Men kruxet är nu att inställningarna står på 1280x800 jag lyckas inte öka detta. hehe. Det borde gå att få upp det till iaf 1440x900 eller 1680x1050. Kanske t.o.m. 1920x1200. Men inget av dessa finns som alternativ. Bara det som det redan är inställt på, dvs 1280x800.
Är det nån som varit med om liknande och lyckades lösa detta och minns hur?
Jag har installerat drivisarna till skärmen och det står Dell 3007WFP inne i "settings" för grafikinställningarna så dom verkar va på plats och funka.
Tacksam för svar!

Permalänk

SKärmen kanske inte stödjer övriga upplösningar? Kolla i bruksanvisningen där brukar de stå vilka upplösningar som stöds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
SKärmen kanske inte stödjer övriga upplösningar? Kolla i bruksanvisningen där brukar de stå vilka upplösningar som stöds.

Fasen... Jag är rädd att du har rätt.
Men är nu på Dells support ändå och försöker få fram vilka upplösningar som skärmen stödjer och det är verkligen inte så lätt. Har skickat tredje mailet nu med samma fråga igen och hoppas nu få svar. På dom 2 första mailen så svarade dom sånt jag redan visste. Tex vad maxupplösningen än(det skyltar dom med precis överallt) men inte vilka andra upplösningar den stödjer. suck.

Men iaf... Jag lyckades idag köra skärmen i både 1680*1050 och 1920*1200, vilket ju oxå är widescreen format, men det som hände då var att en del av bilden inte syntes. Det som inte syntes hamnade alltså utanför bilden på skärmen och jag fick scrolla bilden upp-ner/höger-vänster med muspekaren för att se resten av bilden. Och så kan man ju inte ha det. Finns det nåt sätt att skala ner bilden så att hela bilden syns i skärmen? Jag har letat runt i windows och mina nVidiainställningar till grafikkortet men inte hittat nåt som funkar. Ett alternativ är ju att köra i 1280*800 vilket funkar för att visa hela bilden i skärmen men den upplösningen suger ju pung. Men den upplösningen så får jag plats med mindre än jag fick på min mycket gamla 21" EIZO som jag körde 1600x1200 på och som galant klarade 2048*1536(men då blev allt så jobbigt litet )

Permalänk
Medlem

Du löser det sista problemet med att avinstallera dem senaste drivarna och installer äldre. Jag kör 91.47 och då funkar min skärm skitbra.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ser din DVI port som 2:an som heter DVI-I Dual Link?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_...

I så fall är det nåt drivrutinsproblem som inte låter dig köra rätt upplösning på din skärm.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du löser det sista problemet med att avinstallera dem senaste drivarna och installer äldre. Jag kör 91.47 och då funkar min skärm skitbra.

Tror du? Jag hoppas verkligen att du har rätt.
Just nu så har jag ju ett 7800GS kort som jag vet att den inte stödjer högsta upplösningen(2560*1600) men jag tycker ändå att dom två andra widescreen formaten(1680*1050 och 1920*1200) borde fungera. I inställningarna till grafikkortet så kunde jag välja 1680*1050 och 1920*1200 men då hände ju det att en del av bilden hamnade utanför skärmen. suck. Dell kan ju för tusan inte göra en såhär dyr skärm som bara stödjer 2 upplösningar, syftar på den högsta plus den sunkiga som jag kör just nu(1280*800).

Vet du var jag kan hitta äldre drivisar? Jag testade idag att lägga på dom nyaste från nVidias hemsida men då gick det såhär som jag bekrivit.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Tror du? Jag hoppas verkligen att du har rätt.
Just nu så har jag ju ett 7800GS kort som jag vet att den inte stödjer högsta upplösningen(2560*1600) men jag tycker ändå att dom två andra widescreen formaten(1680*1050 och 1920*1200) borde fungera. I inställningarna till grafikkortet så kunde jag välja 1680*1050 och 1920*1200 men då hände ju det att en del av bilden hamnade utanför skärmen. suck. Dell kan ju för tusan inte göra en såhär dyr skärm som bara stödjer 2 upplösningar, syftar på den högsta plus den sunkiga som jag kör just nu(1280*800).

Vet du var jag kan hitta äldre drivisar? Jag testade idag att lägga på dom nyaste från nVidias hemsida men då gick det såhär som jag bekrivit.

Om du nu hade råd att fläska på med en sådan mega skärm så har du väl råd med ett vettigt grafikkort dessutom? Eller ja, en vettig dator då kanske.. Att köra LCD-skärm i icke native-upplösning är ju ingen behaglig upplevelse.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Ser din DVI port som 2:an som heter DVI-I Dual Link?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_...

I så fall är det nåt drivrutinsproblem som inte låter dig köra rätt upplösning på din skärm.

Hej,
Jäklar min dator startade om när jag skulle kolla porten. hehe. Men jo min DVI port på grafikkortet ser ut precis som 2an, med ett litet undantag. Den lilla grupperingen till vänster, som har ett vågrät streck(ser ut som minustecken), den ser ut som ett plus-tecken hos mig. Det vågrätta strecket korsas alltså av ett lodrätt streck.

Kontakten på sladden(som leder till bildskärmen) den ser däremot ut som bild nr 4.
Måste jag inte ha ett dual link DVI-D grafikkort för att jag ska kunna köra maxupplösningen? Ska man kunna köra maxupplösningen även med dual link DVI-I?

Permalänk

Kör du dell skärmen som andra eller första skärm? Jag hade min vanliga skärm i ngn skön upplösning samtidigt som jag hade min sketna 28" crt tv som andra-skärm.. men när upplösning översteg 1024'*768 så blev det för stot för tv:n och man kunde flytta runt hela skiten med muspekaren... Men när jag tryckte på utvidga skrivbord eller ngt liknande så försvann det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slaktareOlsson
Kör du dell skärmen som andra eller första skärm? Jag hade min vanliga skärm i ngn skön upplösning samtidigt som jag hade min sketna 28" crt tv som andra-skärm.. men när upplösning översteg 1024'*768 så blev det för stot för tv:n och man kunde flytta runt hela skiten med muspekaren... Men när jag tryckte på utvidga skrivbord eller ngt liknande så försvann det..

Jag kör den som första skärm, antar jag, eftersom jag bara har den inkopplad nu och ser bara en skräm om jag klickar mig in till bildskärmsinställningarna(högerklick på skribordet och sen på "egenskaper").
Jag har den inkopplad till DVI porten på grafikkortet. Den andra porten är den analoga med 15 hål i, vad den nu heter.

Permalänk
Medlem

du kan få tag på dem äldre drivarna från olika grafikkort tillverkare, jag ladddade ner mina från xfx's sida. Jag hade samma problem med mitt 7900gs och min 20 tums wide.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker ärligt att du borde slänga ut det där gamla graffet du har och investera i ett nytt.

Jag har en HP LP3065 (samma panel som i Dells 30-tummare) och min gamla dator med 7300GS kan bara visa en mindre upplösning och jag kan lova att det är en plåga när man skiftar till den datorn på skärmen (kan koppla tre datorer med dvi-d till skärmen samtidigt, sitter en input-switch på skärmen) och tvingas sitta med ett så litet skrivbord efter att ha vant sig vid 2560*1600 som jag har på nya datorn.

Kort och gott e det ett rejält slöseri med både pengar och sinnesro att sitta med en 30-tums skärm och ett vanligt single-link graffe.

Vet inte vilken version av skärmen du har förresten men i dom gamla (även i min) finns det inget bildchip som kan skala bilden osv utan allting sköts av grafikkortet, det är därför det saknas bildinställningsmöjligheter direkt på skärmen och man blir tvungen att pilla runt i inställningarna för grafikkortet istället. lite Ot men ändå, det e en grej många klagar på utan att fatta att det inte finns något bildchip som kan hantera 2560*1600 (X-HD)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Jag tycker ärligt att du borde slänga ut det där gamla graffet du har och investera i ett nytt.

Jag har en HP LP3065 (samma panel som i Dells 30-tummare) och min gamla dator med 7300GS kan bara visa en mindre upplösning och jag kan lova att det är en plåga när man skiftar till den datorn på skärmen (kan koppla tre datorer med dvi-d till skärmen samtidigt, sitter en input-switch på skärmen) och tvingas sitta med ett så litet skrivbord efter att ha vant sig vid 2560*1600 som jag har på nya datorn.

Kort och gott e det ett rejält slöseri med både pengar och sinnesro att sitta med en 30-tums skärm och ett vanligt single-link graffe.

Vet inte vilken version av skärmen du har förresten men i dom gamla (även i min) finns det inget bildchip som kan skala bilden osv utan allting sköts av grafikkortet, det är därför det saknas bildinställningsmöjligheter direkt på skärmen och man blir tvungen att pilla runt i inställningarna för grafikkortet istället. lite Ot men ändå, det e en grej många klagar på utan att fatta att det inte finns något bildchip som kan hantera 2560*1600 (X-HD)

Fick svar från Dell idag igen och dom skrev att jag bara kan köra i 1280x800 med mitt nuvarande grafikkort och i 2560x1600 om jag skaffar ett dual link DVI-D grafikkort. Suck... Hur sjutton kan man göra en datorskärm för över 12000(med rabatt) som bara stödjer 2 upplösningar?! Jag hade hoppats kunna köra med mitt nuvarande 7800GS-grafikkort ett bra tag till eftersom jag spelar rätt sällan och när jag gör det så är det mest långsamma strategispel och sånt.
Nu har jag ett AGP-system och ska jag köpa nytt grafikkort så blir det ju ett PCIexpress kort och då innebär det ju att jag måste byta både moderkort och CPU på köpet och minnen oxå.
Vet ni nåt bra AGP-kort annars som har dual link DVI-D? Det finns väl inte så mycket bättre grafikkort till AGP än nvidias 7800-serie och ATIs motsvarande? Jag har väldigt dålig koll på ATIs grafikkort.

Tack alla för svaren! Va mycket hjälpsamt folk det fanns här.

Permalänk
Medlem

Jag säger det igen och sen skiter jag i denna tråd. Om du har fått din skärm att funka i 1680*1050 men inte ser hela skärmen då kan du lösa problemet med att ta bort dem nya drivarna och installera ett par äldre, typ 91.47.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Du kan köra på fler än två upplösningar. Men du måste ha ett dual dvi-i kort eftersom en dvi kanal inte klarar av datamängden för så där stora upplösningar. Sen så måste det där stå nånstans om skärmen. Den gick att köpa i ett företagspaket på mitt jobb och där visste folk om det så jag tror nog att det framgår någonstans!

Permalänk
Hedersmedlem

Om det där med äldre drivrutiner funkar så kan man väl titta in i inställningar för grafikkortet. Finns ju så att välja om den ska croppa eller strecha bilden när det inte är rätt upplösning (och behålla proportionerna). Kanske finns där sådan inställning. Jag vet vad du menar med att scrolla, sett samma på TV.

Men om den inte skärmen har något krets för att kunna skala om så blir det att OM du får det att fungera så får du stora svarta kanter.

DVI-I och DVI-D frågan: DVI-I är kombination av DVI-A och DVI-D, dvs analog och digital. Så skärmar med DVI-D ingång klarar bara digitalt på den ingången (de har VGA-port också för vanlig analog). Men eftersom det är DVI-A inbäddat på grafikkortet så kan man ha analoga skärmar med en adapter (de innehåller ingen DAC).

Men lösningen är att köpa AGP-kort. Du får allt lätta på plånboken lite men det är inte mycket. Ska du inte spela annat än gamla fina RTS (hoppas du är total annihilation fan!) så klarar du dig nog på ett HD2400Pro.
https://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113852
Både DustinHome och Gecube anger att det har dual-link

Vill du ha ännu billigare och tar äldre kort, ur x1000-serien så får jag fram att gecubes X1300 AGP ska ha dual link (men DustinHome säljer dem inte). X1550 dual link som är lite dyrare.

7600GS läste jag skulle ha dual link.

Visst, alla dessa är nog i fråga om prestanda nedgradering från ditt kort. Men jag ville visa att du lätt kan få dual-link kort så du kan njuta av skärmen. För njuta lär du nog inte göra om du måste skala om upplösningen från 1920x1200 (högsta med single-link).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag säger det igen och sen skiter jag i denna tråd. Om du har fått din skärm att funka i 1680*1050 men inte ser hela skärmen då kan du lösa problemet med att ta bort dem nya drivarna och installera ett par äldre, typ 91.47.

Hej,
Tack för ditt svar. Sorry glömde att kommentera ditt förra inlägg. Mitt grafikkort råkar vara just ett XFX kort precis som ditt men ett 7800, ditt var ju 7900. Men jag var iaf inne på xfxforce.com igårkväll och letade runt men när jag letade efter drivrutiner så kunde jag bara hitta version 162.18 som ju är den allra senaste. Denna versionen tog jag hem från nVidias hemsida för 2-3 dagar sen men det hjälpte inte. Jag kunde inte hitta äldre drivisar på XFXs hemsida.

Permalänk

Om jag fattat det hela rätt så kan du inte visa mer än 1280x800 pixlar med ett grafikkort med single-link på denna skärm. Skärmen har bara två upplösningar.

Du kan köra Windows i större upplösningar men du kommer bara se en yta av 1280x800 pixlar. Du kan köra Windows i 1024x768 eller vad det nu blir i widescreen och se hela skärmen. Dock så kommer bilden bli dålig då den inte körs i 1280x800.

Det enda som gör att du skulle kunna köra i högre upplösningar i 1280x800-läge är om du hittar en inställning som skalar om upplösningen från tex 1920x1200 ner till 1280x800. Bilden kommer bli väldigt dålig. Grafikkortet måste för att se Windows i 1920x1200 upplösning ta bort 640 pixlar horizontellt och 400 pixlar vertikalt. Jag har inte hittat någon sådan inställning.

Vill du testa med äldre drivrutiner så finns www.guru3d.com

Jag har själv en Dell 30"-skärm. Jag kan köra skärmen i andra upplösningar än 2560x1600 eller 1280x800. Grafikkortet skalar då om till min valda upplösning.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Fick svar från Dell idag igen och dom skrev att jag bara kan köra i 1280x800 med mitt nuvarande grafikkort och i 2560x1600 om jag skaffar ett dual link DVI-D grafikkort. Suck... Hur sjutton kan man göra en datorskärm för över 12000(med rabatt) som bara stödjer 2 upplösningar?! Jag hade hoppats kunna köra med mitt nuvarande 7800GS-grafikkort ett bra tag till eftersom jag spelar rätt sällan och när jag gör det så är det mest långsamma strategispel och sånt.
Nu har jag ett AGP-system och ska jag köpa nytt grafikkort så blir det ju ett PCIexpress kort och då innebär det ju att jag måste byta både moderkort och CPU på köpet och minnen oxå.
Vet ni nåt bra AGP-kort annars som har dual link DVI-D? Det finns väl inte så mycket bättre grafikkort till AGP än nvidias 7800-serie och ATIs motsvarande? Jag har väldigt dålig koll på ATIs grafikkort.

Tack alla för svaren! Va mycket hjälpsamt folk det fanns här.

Anledning till att det inte stödjer fler upplösningar har väl mest med att göra att det inte är särskilt trivsamt att köra LCD:er i andra upplösningar än just native, alltså så många pixlar som den är tillverkad till att visa.

Om du vill lufta lädret lite så har du ju X1950Pro AGP som är det vassaste för AGP just nu.

"2 x DVI-I - 29 pin kombinerad DVI ¦ 1 x HDTV-utgång"

https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx?Product=SAPA19...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||