AMD Dual core optimizer ger blåskärm

Permalänk

AMD Dual core optimizer ger blåskärm

Tjena!

Installerade AMD Dual core optimizer efter stött på tips om denna lilla fix. Dock var det enda resultatet en blåskärm vid uppstarten av Windows.

Någon som utvärderat den och vet om den gör någon nytta eller bara är en blåskärmsfix?

EDIT: Såg nu att den även ingår separat i Bioshock demot, uppenbarligen ska den göra nytta. Ironiskt...

Permalänk

Det första jag gjorde när jag hade satt ihop burken i min sign och installerat OS, så laddade jag ner alla användbara drivrutiner, inklusive AMD Dual Core Optimizer. Jag hann alltså aldrig testa prestandan utan det, men vad jag gissar på är att "the basic point" av programmet är att stabilisera ut användningen på de två kärnorna till jämnlika totala användningsprocent.

Om jag multitaskar ute i windows så fungerar det fint, sen när det gäller spel så är det ju mer på speloptimeringen som man måste leta, men förmodligen så finns det ju någon poäng i det, med tanke på det du sade om BioShock.

Laddade du ner det från AMDs hemsida eller installerade du den som kom med BioShock-demot?

Testa installera genom den metoden som du inte installerade genom först, dvs., laddade du ner det från AMDs hemsida, testa den som kom med BioShock.

Permalänk

Tack för ditt svar Apothysis.

Använde versionen från AMD´s hemsida först, nu även testat med Bioshocks bifogade version dock med samma resultat. Funderar på vad det kan bero på, hinner inte läsa blåskärmen innan omstart tyvärr.

Att jämna ut arbetsbelastningen mellan kärnorna låter som en hedersvärd uppgift, tråkigt att inte kunna installera det. Vore ändå intressant om någon kunde ge info hurvida detta lilla program gör någon påtaglig nytta.

Permalänk

Det finns ett sätt att undvika auto-reboot, det här hittade jag på nätet;

"...you can disable the Auto-Reboot so you can finally read, and see the blue screen error.
Go to Start -> Control Panel -> System
Go to Advanced
Under the Startup and Recovery section, click Settings...
Under System Failure un-check "Automatically restart"

Har du papper och penna så kan du ju se vad du själv tycker ser "viktigt" ut och skriva ner, eller kanske ta bild med kamera eller något. Kan hjälpa väldigt mycket.

Permalänk
Medlem

Har du installerat AMD's vanliga CPU drivrutiner? Jag var tvungen att installera dom innan optimizern, har för mig det stog nån stans, min optimizer install hängde sig innan jag installerade cpu drivarna iaf, men det var länge sen jag började med dessa...

Men iaf, det är skillnad med och utan dessa drivers, min bror kör utan eftersom han har en bugg i windows att multipeln alltid kör på max med cpu drivarn, det vill han inte eftersom han kör överklockad FSB

Skillnader finns i spel som NHL (hoppande gubbar, hack), Age of Empires (småhack) och en del andra spel som beter sig konstigt, mestadels gamla... det verkar vara en liten performance decrease, när jag testade sist så tappade jag 5FPS (95=>90) i FarCry som är CPU-begränsat på min burk.

Vart lite rörigt, men vart en jobbig dag

Permalänk

Apothysis: Tack för tipset, användbart. Läst runt på nätet och är långt ifrån den ende med detta problem.

Läst på flera forum att MS Hotfix och AMD´s Dual optimizer i praktiken gör samma sak. Därför inget behov av båda. Dock har jag inte förrän nu lagt in instruktionerna i registret som beskrivs på den länkade sidan. Gav en boost på någon % i de tester jag kört hitills. Trevligt.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=60416

Dalton Sleeper: Pinsamt nog hade jag inte installerat AMD´s drivisar. Fixat nu iaf:)

Permalänk
Medlem

Dual Core Optimizer följde med Windows Update när jag intsallerade om sista.
Har aldrig haft problem med den.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Man ska inte använda dual core optimizer och MS dual core hotfix samtidigt. Det är då som BSODs kan uppstå. Båda två är princip samma sak. AMD kom ut med sin dual core optimizer bara pga att MS inte i början ville riktigt göra den lätt tillgänglig åt folk.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Man ska inte använda dual core optimizer och MS dual core hotfix samtidigt. Det är då som BSODs kan uppstå. Båda två är princip samma sak. AMD kom ut med sin dual core optimizer bara pga att MS inte i början ville riktigt göra den lätt tillgänglig åt folk.

Jag har aldrig fått en BSOD så länge jag haft X2-prollen, med MS-Hotfix, AMD's CPU drivers och optimizer samtidigt, + regpatchen...