Permalänk
Medlem

Disskution ATX vs mAtx "ARG"

Hej alla, inte för alls länge sen "4mån" så hjälpte jag en kompis med en budgetdator ca 4000kr där han fick en X24200+, 1gb minne och 320gb hd och mAtx moderkort medn intig grafikort.

Grejen är ju att de moderkortet har ju ALLt, usb,firewire,sata,ide osv osv.

I måndags så köpte jag en dator åt min farbor för ca 7000kr och då fick han en E6750,2gb DDR2 800mhz, HD 2600XT, 320GB hd mm och som moderkort MSI NEO-F P35.

Det stog på moderkortet att det stödjer firewire och när vi fick grejerna så var de ingen firewire. Gick tillbacka till hemsidan och kontrollerade och där står de inte att det har firewire :S

1. VARFÖR är mAtx mer "utrusade" än ATX?
2.VARFÖR har ATX minder medföljaden grejer? beror på fabrikat? "får beställa fler sata kabel och störmadepter:(

3.ATX korte kostar ju dubbelt så mycket :S

nu låter det som om jag kan knappt nått om datorer men jag har fanimej byggt rätt så många nu speciellt åt kompisar/släktingar men detta är det värsta som finns när det fattas kablar och grejer(känner mig lurar och jag lurat min farbor då jag är "experten")

Permalänk
Hedersmedlem

1: mATX har mindre expansionsmöjligheter (då menar jag tex pci plattser, ram plattser,PCIE plattser mm). Det är dessa extra kortplattser som man ska aanvända för att expandera funktionerna på datorn.
2: beror på fabrikat helt enkelt. man får gå in på tillverkarens hemsida för att se de man får med moderkortet. Mer lulllull brukar betyda dyrare pris men det gäller inte alltid.
3: Det var ingen fråga.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Givetvis läser man om vad grejorna klarar innan man köper.

mATX kort brukar förövrigt vara helt värdelösa på att överklocka.

Permalänk
Medlem

Det enda som skiljer ATX och mATX är storleken.

Vad som finns på dem beror på vilken tillverkare och modell på moderkortet du väljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Det enda som skiljer ATX och mATX är storleken.

Vad som finns på dem beror på vilken tillverkare och modell på moderkortet du väljer.

Du "brukar" överlag också vara så att mATX korten kör med ett sämmre chipset.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs