Permalänk
Medlem

Bios väckning

Hejsan,

I mitt Bios finns en funktion som man kan ställa in så datorn startar vid en viss tidpunkt. Men vid det klockslaget då datorn ska starta så händer inget.

Meningen med detta är att datorn ska starta varje dag klockan 08:00 och starta en musik fil med hjälp utav autostart, och på så vis fungera som en väckarklocka.

Någon som har en lösning på mitt problem?

mvh.

Visa signatur

,

Permalänk

Ibland måste man flytta på några jumprar på moderkortet för att få vissa funktioner att fungera, så kolla det. Se också till så att strömkabeln inte är kopplad till en förlänglingssladd med en knapp på, utan antingen så stoppar du sladden rätt i vägen eller så använder du en förlängningssladd utan en switch-knapp.

Visa signatur

Acer Aspire: WinXPHomeSP3 | iMac DV SE: Mac OS X Tiger 10.4.11

Permalänk
Medlem

Använd timer istället, enklare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tack, ska kollas!

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Använd timer istället, enklare

lite jobbigare då större delen av datorerna idag har ATX agg som behöver en signal för att startas igång inte bara ström.

Varför inte bara lägga mp3an på telefonen och koppla larmet till låten ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
lite jobbigare då större delen av datorerna idag har ATX agg som behöver en signal för att startas igång inte bara ström.

Varför inte bara lägga mp3an på telefonen och koppla larmet till låten ?

Det finns en liten fin inställning i BIOS "After AC Power Supply Fails" tror jag den heter.. (finns nog många olika namn på den i de olika BIOS som finns, finns iaf under Power Management). Den gör så att så fort datorn får ström så startas den.. förutsatt att den inte hade någon ström innan Vilket gör att en timer fungerar utan problem.

EDIT: Håller dock med dig, använd mobiltelefonen, mycket enklare.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Min dator startar sig själv om jag stänger av den på strömbrytare (på agget eller på grenuttag)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Min dator startar sig själv om jag stänger av den på strömbrytare (på agget eller på grenuttag)

Den datorn bör vara billig i drift (om det nu inte är så att en liten flodhäst slår till strömbrytaren när du inte ser på)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Den datorn bör vara billig i drift (om det nu inte är så att en liten flodhäst slår till strömbrytaren när du inte ser på)

Varför då? Den dör ju när man rycker ur kontakten.. (gör det varje dag)

Visa signatur