Nintendo övertar ledningen

Permalänk
Medlem

vad fint.
själv har jag 2 wii konsoler.
är så kul spela emot varandra imario striker med tvp konsoler.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

HAhaha, roligt att läsa här

Det verkar vara VÄLDIGT många som inte inser vilken kraft ps3:an har. Inte konstigt att priset springer iväg när den har detta plus blu-ray...

Själv tycker jag att den är mycket prisvärd!

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snakey
Okej, så här ligger det till:

Nintendo Wii säljer otroligt bra tack vare mycket skicklig innovation och marknadsföring från Nintendos sida. Företaget har lyckats skapa en produkt som inte ses som en traditionell TV-spelsmaskin utan som något helt nytt och väldigt fräscht.

Det finns forskning kring det här och det kallas för Disruptive Technology, http://en.wikipedia.org/wiki/Disruptive_technology.

Vad det handlar om är att skapa en produkt som mäts inte enligt de tidigare värdeaxlarna (ex. processor och grafisk prestanda), utan efter nya (ex. hur intuitiv styrkontrollen är).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrStupid

Men. Till tråden... Jag gillar visserligen att det går bra för Nintendo men det oroar mig inför nästa generation då både Sony och Microsoft troligtvis kommer följa trenden och göra konsoler med sämre hårdvara för att det säljer bättre.

Om du tror att Wii säljer pga att den har sämre hårdvara är du ju ute och vinglar rejält.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Leder Volvo försäljningen för att de säljer tusentals gånger fler bilar än Ferrari? Kanske det, beror på hur man räknar.

Vill jag köpa en billig konsoll till ungarna så står valet mellan WII och PS2. Där säljer PS2 fortfarande som smör men nämns knappt längre eftersom det är en "gammal" konsoll. Blir snedvridet.

Köper jag en konsoll till mig själv står valet mellan Xbox 360 och PS3. Förstår inte hur man kan jämföra en WII mot en 2-3 gånger dyrare PS3 då de har rejält olika inriktningar och funktionalitet, surroundljud, högupplöst grafik, onlinefunktioner osv.

dom jämför med dom konsollerna för detta är den nyaste generationen av konsoller. ska man ha med ps2 så kan mna lita gärna ta med alla andra också tex snes, xbox1, nes, n64.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Har ett Wii själv. Men om jag hoppas personligen att XBOX 360 tar hem det här racet. Sony får inte vinna varje gång. Kan komma mycket gott ur lite variation. Tycker inte Wii är samma sak som de andra två. De är inte direkta konkurrenter. Precis som att Pickup-bilar inte konkurerar med små citybilar.

Permalänk
Avstängd

Köpte ett i Måndags grrr men föredrar mitt PS3 och PS2

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Ska jag spela på TVn så ska det vara sånt jag har svårt att spela vid datorn. Wii är i så fall den enda möjliga spelkonsollen som jag skulle kunna se som en komplement till datorn, dock aldrig en ersättare vilket jag tycker xbox och ps3 känns som.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
Det är ju inget fel på playstationkontrollen passar perfekt för mina händer, varför ändra något som redan funkar? Att ha lagt till sixaxis är ju bara ett plus. Kolla bara på Xbox och Xbox360 layouten är ju identiskt bara att xbox360 kontrollen är vit och mindre.

Nejdå det är inget fel på PS-kontrollerna... kanske därför de kör med identiska kontroller till alla 3 konsolerna? Det borde ju vem som helst kunna lista ut.

Men 360:ns kontroll ligger så grymt perfekt i händerna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

MarkoV

Du sitter här o anklagar rezuth och så sitter du själv och spår framtiden. Jag undrar vem som skämmer ut sig igentligen, gå o köp en trisslott till mig så jag kan vinna pengar eftersom du tydligen vet allt som kommer att hända.

O till alla andra ps3 o xbox 360 wannabees gå o gör något vettigt istället för att sitta o bara klaga hela tiden på allt. Bryr sig vem som har det o det, var nöjd istället. Vi har en ps3 o 360 så vi har alla konsoler, men blir så jädra drygt att se vad folk orkar tjaffsa o babbla hela tiden. "vissa diskuterar faktiskt vettigt här, men i överlag är det inte så"

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd

hoppas MS åker på pisk! föredrar sony och nintendo! men jag kommer köpa konsoll efter spelen! resident evil 5 och metal gear till ps3 kommer ju bli grymma! så det får bli en sony när man har råd!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Alltså man köper inte en Wii för grafik effekter och shit. Man köper den för att få en annan spel upplevelse (wiimote) + retro spel. Många vill också ha Zelda och Mario spelen.
Sen så är Wii "billig" + går att chippa. Vilket jag tror många faller för.

Xbox360 visst den går också chippa och är inte så dyr den heller. Men den har inga "Retro" spel som man e sugen på. Sen så tycker jag inte den har så heta spel heller. Men visst hårdvaran är jue inte helt fel.

Ps3:an Anningen lite dyr just nu. Men å andra sidan så ser det ut som att det finns lite roliga spel.

Men hur var det med att det var "Svårt" att programmera på ps3? Lät jue som speltillverkare sattsta mer på xbox ist.

FF7 är jag rätt sugen på iaf. Men jag lär inte köpa en PS3 innan det går att chippa. Vilket jag tror många sitter och väntar på.

Permalänk
Medlem

Det som lockar mig med Wii är priset + att jag varit nintendo snubbe från början.

tror många tappade suget efter nintendos produkter efter gamecube (som faktiskt inte var SÅ bra men ändå duglig) och gick över till sony, Xboxen vet jag inte så mycket om varför den slog så det lämnar jag.

men Wii är så extremt prisvärd, och om man bara vill ha en konsol för att spela på och inte bryr sig om prestanda och grafik + att man inte vill lägga ner mer än 4k på en konsol med spel till. visst x360 och PS3 är sjuka maskiner men de är för dyra för att ha som en spel maskin, de är mer som en HTPC i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Wii är bara ett test på marknaden från Nintendo, den öppnar upp nya dörrar för en ny generation hur man spelar spel. Vänta och se bara, en ny Wii med super HD grafik kommer säkert släppas före Sony och MS änns hinner tänka att kopiera handkontrollen. Detta är bara början, och kul är det! Dock längtar man till stortitlarna.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
dom jämför med dom konsollerna för detta är den nyaste generationen av konsoller. ska man ha med ps2 så kan mna lita gärna ta med alla andra också tex snes, xbox1, nes, n64.

Nej det behöver man ju inte, man behöver bara ta med de konsoller som säljs i betydande volymer fortfarande. Jag ser mycket mer likheter mellan PS2 och WII än mellan WII och 360/PS3.

Missförstå mig inte. Jag tycker det är kul med konkurrens på konsollmarknaden. Det leder till att tillverkarna får skärpa till sig och ger bättre och mer varierade produkter. Tycker också det är väldigt positivt att det finns en konsoll som tilltalar casual gamers. (Finns gott om "enklare" spel även till 360/PS3, men ändå.)

Men jag tycker som sagt det blir tjatigt när man ställer upp en Volvo bredvid en Ferrari, diskuterar försäljningssiffror och vilken bil som är mest prisvärd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
HAhaha, roligt att läsa här

Det verkar vara VÄLDIGT många som inte inser vilken kraft ps3:an har. Inte konstigt att priset springer iväg när den har detta plus blu-ray...

Själv tycker jag att den är mycket prisvärd!

Oja, vilken kraft. Ungefär som XBOX 360. Speltillverkare har sagt att de hellre sett en A64 under huven, då det är lättare att kräma kraft ur en sån. Cell är ju lite felanpssad för spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Nej det behöver man ju inte, man behöver bara ta med de konsoller som säljs i betydande volymer fortfarande. Jag ser mycket mer likheter mellan PS2 och WII än mellan WII och 360/PS3.

PS2 säljs inte i betydande volymer alls här i sverige. Bara för att de säljs i fattigare delar av världen ska vi väl inte ändra vårat tänkande här? Isåfall ska vi räkna in alla konsoller från förra generationen. Eftersom de har ungefär samma status som PS2an här.

Och jag håller med ändå, om att wii och PS3/Xbox 360 inte ska jämföras. Men jag vill inte dubba den ena volvo och den andra ferrari. Då ger man genast sken av att den ena är sämre. När de faktiskt är bra på olika vis.

Permalänk
Medlem

PS2 säljs väl visst fortfarande en hel del? Försökte hitta en aktuell källa men hittade inget just nu...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men jag vill inte dubba den ena volvo och den andra ferrari. Då ger man genast sken av att den ena är sämre. När de faktiskt är bra på olika vis.

"Ferrarin är bäst för den är snyggast och snabbast!"
"Äh, du kan ha lika kul med en Volvo för en bråkdel av priset. Kolla dessutom på försäljningssiffrorna, Volvon är mycket populärare."

Låter argumenten bekanta? Bara det att när det gäller bilar så får ingen för sig att jämföra rakt av så där, bara för att Ferrari och Volvo släpper modeller ungefär samtidigt...

Permalänk
Medlem

Jag säger(skriver) samma sak som några andra har redan sagt.

*PC*.

T.o.m namnet PC säger allt. PC=Perfekt Console.

Permalänk

Ah, fan inte om bilar i denna tråden också, sanslöst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Oja, vilken kraft. Ungefär som XBOX 360. Speltillverkare har sagt att de hellre sett en A64 under huven, då det är lättare att kräma kraft ur en sån. Cell är ju lite felanpssad för spel.

PS2 säljs inte i betydande volymer alls här i sverige. Bara för att de säljs i fattigare delar av världen ska vi väl inte ändra vårat tänkande här? Isåfall ska vi räkna in alla konsoller från förra generationen. Eftersom de har ungefär samma status som PS2an här.

Och jag håller med ändå, om att wii och PS3/Xbox 360 inte ska jämföras. Men jag vill inte dubba den ena volvo och den andra ferrari. Då ger man genast sken av att den ena är sämre. När de faktiskt är bra på olika vis.

Okej, fel av mig där

Men med tanke på blu-ray spelaren samt mediacenter funktionerna tycker jag den är värd sitt pris.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Enligt VGChartz så säljer inte Xbox360 alls i Japan vilket är MS problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Nej det behöver man ju inte, man behöver bara ta med de konsoller som säljs i betydande volymer fortfarande. Jag ser mycket mer likheter mellan PS2 och WII än mellan WII och 360/PS3.

Missförstå mig inte. Jag tycker det är kul med konkurrens på konsollmarknaden. Det leder till att tillverkarna får skärpa till sig och ger bättre och mer varierade produkter. Tycker också det är väldigt positivt att det finns en konsoll som tilltalar casual gamers. (Finns gott om "enklare" spel även till 360/PS3, men ändå.)

Men jag tycker som sagt det blir tjatigt när man ställer upp en Volvo bredvid en Ferrari, diskuterar försäljningssiffror och vilken bil som är mest prisvärd.

ja men om vi hade ställt upp alla konsolerna (xbox360, ps2,ps3 och wii) så hade nog dom flesta gått fram till wii och bara wow vad coolt man måste röra hela armen för att spela tennis. så alla dom andra spelar man ju med en kontroll. så att jämföra ps2 med wii är fel. bättre att du jämför ps2 med ps3 och xbox360 för att ändå skillnaden är insidan.

Visa signatur
Permalänk

Hejar i alla fall på Nintendo, i andra hand Sony. Det positiva för marknaden nu är att Nintendo har öppnat ögonen hos konkurrenterna för ökad spelkänsla. I nästa generation kommer nog de andra också att ha någon typ av ny, intuitiv handkontroll. Frågan är bara om alla tre kommer att finnas kvar tills nästa generation...

Nintendo har de skönaste karaktärerna, där finns det ingen annan som kan mäta sig! Vill så gärna se mario i en högupplöst form inom 5-6 år!

Ps3 är värd priset om du vill ha en HtPC. Bara för spel är den mindre intressant (är dock ruggigt sugen på assasins creed). 360 hamnar lite mellan stolarna tycker jag, inte like kul som Wii, inte lika kraftfull som Ps3. De har dock bättre handkontroller än ps3. Wii:s är dock skönast, roligast och mest ergonomiska.

Sedan hoppas jag att alla Wiiägare (som inte ägde en GC) kör de tio bästa spelen på den konsollen. Det förbisedda med den är ju att GC trots det smala utbudet av spel hade några av de bästa spelen någonsin! (Metroid prime 1 och 2, Windwaker, SSB melee, RE4 mfl.)

Permalänk
Medlem

Alla ni som påstår att det är överpris på PS3. Kolla på hårdvaran och vad man får med. Jämför sedan med Wii. Där har vi riktigt överpris. Det är i stort sett en gamecube med lite extra najs men inget man borde betala 2500kr för.

Sony förlorar pengar på varje såld konsol. Nintendo känar pengar på varje såld konsol.
Jag har inget emot Wii, men det är absolut överpris på den. Samtidigt kan jag ju heller inte förneka att jag är en av dom som aldrig i mitt liv skulle lägga 6000 eller mer på en konsol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snakey

...
...
Jag har flera kompisar som nyligen skaffat Wii. Varför? Jo, för att deras flickvänner ville ha den.

Jag har hört flera historier som "min mormor tyckte Wii var skoj". Jag tror inte att PS3 1080p på en 50-tums LCD hade impat lika mycket på henne...

Marknadsföring och nyskapande = $$$$
...
...

Ding, ding, ding!
We have a winner!

Enda gången min morsa, hennes gubbe, min flickvän eller någon annan som inte skulle kunna räknas som "gäjmer" lirat nånting på mina konsoller eller datorer är när jag köpte en Wii.
Morsan sa t.o.m "Snygg grafik" om wii-sports, det säger väl en hel del? De har aldrig någonsin velat ta i handkontrollen när jag lirat CoD3 på 360'n eller skuffat undan mig från tangentbordet när jag suttit framför datorn. Men när Wii'n är igång kan jag likaväl sätta mig i köket och räkna silverfiskar, för spela, det lär det inte vara jag som gör.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Jag säger(skriver) samma sak som några andra har redan sagt.

*PC*.

T.o.m namnet PC säger allt. PC=Perfekt Console.

Jo om det nu ändå vore så att pc:n vore det bästa o spela på. Iallafall den dyraste är det ju. Eftersom man måste ha bra cpu o gpu o bla bla bla för o spela de nyare spelen.

Fördelen med konsol? Jo det är ju uppenbart. Bara i med skivan o spela. En pc ska ju fan ofta krångla... drivrutiner... virus... hur ska man ha inställningarna i spelet? Klarar min dator av det här spelet? Måste jag ha mer minne? Bättre grafikkort? Ja ni fattar?

Kom inte o säg att en pc är bättre o spela på. ^^ Det är krångligare om det nu är något som krånglar.

Konsol=SPEL

PC=SPEL och multimediamaskin

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Trots att Wii sålt mest, så är det väl fortfarande PS2 som säljer bäst väl?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Trots att Wii sålt mest, så är det väl fortfarande PS2 som säljer bäst väl?

det är väll snarare tvärt om..det har sålts fler ps2 än wii men wii säljer bättre atm?

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
det är väll snarare tvärt om..det har sålts fler ps2 än wii men wii säljer bättre atm?

Ja, Wii säljer bättre än vad PS2 gjorde under sina glansdagar:

Citat:

[Wii is] selling at an even faster rate than the most successful console ever created, Sony's Playstation 2, despite still being sold out in most major markets.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omnia
Vad ska alla nintendofans hitta på när de har tröttnat på att vifta runt med ''weemoten'' och den låga upplösningen. Det är ju inte precis den mest varierande konsollen man har sett. Självklart är det roligt att möta något polare i tennis eller kanske lira lite Zelda, om man nu är en av de som gillar den serien. Men vad händer sen.

Det undrar jag också. Man köper väl en tv-spelskonsol för att kunna sitta och slappa i soffan medan man spelar, inte stå och vifta med en fjärrkontroll. Bästa konsolen på ett poolparty är Wii, men en dag man är sjuk så är det bäst med en PS3/X360.

Vi här på SweC, vi håller oss till PC som sagt.