Datorn startar ej, inget tecken på bios..

Permalänk

Datorn startar ej, inget tecken på bios..

Hej, såg att det var en likadan tråd under mig, men testar ändå att skapa en egen.

Idag så jag skulle testa en plattskärm till datorn, jag pluggade in den och märkte att uppdateringsfrekvensen var för hög. Så därför stängde jag av datorn genom att trycka på power knappen 1 gång då datorn stängs av korrekt.

Jag startade upp datorn igen med den platta skärmen ikopplad i hopp av att det skulle funger. (Fråga mig inte varför) Men iaf, då datorn startade upp så bara stog den där och lät. Den platta skärmen kom in i standby läge och verkade inte speciellt aktiv. Jag tänkte att den helt enkelt inte kunde visa någon bild alls, så jag bytte tillbaks till min crt, eller rättare sagt hade i båda två.

Drog en ny restart men märkte inget tecken på liv på någon av skärmarna och inget pip från bios, wtf tänkte jag. Vad fan har hänt? Det enda jag hade gjort var att stänkt av datorn helt korrekt och bytt skärm helt sonika.

Jag började fundera på vad det kunde bero på att inte bios kom upp, så jag drog ut alla hårddiskar och strömadpaters i tron om att inte datorn fick nog med ström, från huset eller nätagget. Ingen skillnad. Jag testade nu att enbart köra med 1 ram-minne och ingen skillnad där heller. Började ana att det var moderkortet. Testade även att återställa cmos, genom att ta ur batteriet.

Så jag bytte helt enkelt ut mitt ny inköpta moderkort till mitt gamla msi kort med agp, stoppade i min gammla prolle och grafikkort. Bootade datorn och det fungerar, bios dyker upp. Jag drar en slutsats av att moderkortet har dött på något lustigt sätt, ingen aning om hur. Det är därför jag skriver detta, för att få reda på vad som kunnat ha hänt.

Alltså en sammanfattning:
Mitt helt nya moderkort levererad den 10 augusti 2007 från datorbutiken slutar att fungera bara sådär. Jag kommer inte in till bios. fläktar och hårddiskar snurrar men inga pip..
Varför då och vad är felet? Moderkortet? Det lär väl inte vara grafikkortet (också nyinköpt) då det inte ens piper.

Ursäkta min stavning, klockan är allt för sent, men vill ha svar på detta. Har även skickat ett mail till datorbutiken's support för att se vad de kan tror det beror på och om jag kan få ett nytt moderkort. Märkte att de inte sålde kortet längre. Vad ska jag göra isf?...

https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro... där är moderkortet

och grafikkortet om det har någon betydelse: https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...