Data Recovery (Progam tips behövs.)

Permalänk
Medlem

Data Recovery (Progam tips behövs.)

Behöver ett snabbt och bra program för att hitta förlorade filer.

Min dator krånglade ett tag, den startade om lite då och då. Så jag körde flera olika diagnos program på diskarna. Speciellt på den disken jag misstänkte mest.
Misstänkte den för ibland när jag sparade filer från nätet till den så chrashade datorn.
Sen en dag så startade datorn om och det står att det är RAW filsystem på disken.
Kör partition magic och kollar fel på den. Den hittar ingen filstruktur så jag föröker med chkdsk att fixa det Men chkdsk klarar inte av att fixa det.
Jag trodde datan va förlorad så jag formaterade om disken, men för skojjs skull provade jag att köra ett Data recovery program (PC inspector). Och jag hittar massa filer. "Problemet" är att det tar sån tid. är klar med 15% efter ca 1½ dygn. Och jag kan bara söka efter en filsort per sökning. Just nu är det alla mina digital foton som jag försöker rädda.
Provat ett annat program. Det gick igenom disken på ca 15minuter men hittade inte alls många filer.

Så jag skulle vilja ha ett snabbt och bra progam för att hitta filerna som ligger på disken. Några förslag?

(ursäkta om det finns nån tråd om detta men jag fösökte söka men fann inget)

Permalänk
Medlem

http://www.runtime.org/ Deras program kör jag med, dock kostar det då.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Medlem

Crusher tack för tipset men det va det programmet som nästan inte hittade några filer alls

Och ser att jag glömde att det gäller NTFS.

Permalänk
Medlem

Undelete Plus är ett program jag har använt ett par gånger, det fungerar bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Använde file scavenger för att hämta lite data på en disk utan filsystemn senast igår

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Jag vill också återställa lite filer, kan man förlora information på disken om man använder sig av många recoveryprogram att scanna och kolla med? att den tappar information på något underligt sett

Permalänk
Medlem

TheKlown, konstigt att du inte hittade några filer alls med GetDataBack men körtiden verkade vara lite väl kort (15 min?). Nu var det ett tag sedan jag körde just det programet men den brukar ta 5-10 timmar att söka igenom disken. Kan det vara så att du körde någon snabbsökning? I så fall förklara det nog varför den inte hittade några filer.

Äppel Juice, ja man kan förlora information. Dels finns det recoveryprogram som skriver till disken (idiotprogram) och dels kan det vara ett diskhaveri (sektorhaveri) som är orsaken till att man förlorat data och när man håller på och meckar så går disken sönder ytterligare. Därför bör man alltid skapa en "image" som man sedan jobbar med.

Permalänk
Medlem

Hade diskras för några år sedan, har för mig att ett program vid namn Easy Recovery gjorde mig mycket glad då

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Hm, jag kan nog säga att Ontrack Easy Recovery står på min lista över rekonstruktionsprogram som är värdelösa, men roligt att någon har fått användning utav det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mickael

Äppel Juice, ja man kan förlora information. Dels finns det recoveryprogram som skriver till disken (idiotprogram) och dels kan det vara ett diskhaveri (sektorhaveri) som är orsaken till att man förlorat data och när man håller på och meckar så går disken sönder ytterligare. Därför bör man alltid skapa en "image" som man sedan jobbar med.

En image fil pa 230 gb, hur lang tid skulle det ta?
Dessutom behover jag en till enhet pa 230 gb dar jag lagger imagen?

Permalänk
Medlem

Äppel Juice, det beror på hur snabbt du kan läsa från disken, hur snabbt du kan spara avbilden och vilket program du använder. Men låt oss ponera 20 MB/s, det ger 230/(20*3.6) = 3.2 timmar men om disken har skadade sektorer så kan det ta längre tid. Och ja, du behöver lagra avbilden på en annan disk och du måste också se till att måldisken verkligen är hel (diskens självtest - brukar ta någon/några timmar att köra).

Permalänk

Okay, det ror sig om en extern USB harddisk, vilket gor att det borde ta extra tid.
Hur mycket skulle detta kosta om man lamnade in disken till ett foretag?
Det har borjar kannas lite overkill for mig.

Permalänk
Medlem

Ja, en USB-disk har ju inte DMA så prestandan blir något sämre (har du firewire så går det snabbare, förmodligen) men det bör gå rätt snabbt ändå (så länge du inte stöter på en massa trasiga sektorer). Om du har möjlighet kan du ju annars plocka ur disken och sätta den i datorn men akta så att inte garantin försvinner om du bryter något sigill. Dessutom, akta dig för ESD (men det är rätt hög luftfuktighet nu så det ska väl inte vara något större problem att hålla sig oladdad).

Jag kan varna att jag är rätt partisk men kostnaden ligger från 5-800 till 6-8000 kr, helt beroende på vem man vänder sig till. Man kan väl säga att man får det man betalar för fast betala extra betyder inte att man nödvändigtvis får tillbaka mer. Om vi ponerar att det handlar om ett lätt korrupt filsystem (sektorfel på FAT:en exempelvis) av typen FAT12/16/32 eller NTFS (Ext2/3, ReiserFS, XFS, UFS o s v kostar lite mer) så brukar vi göra sånt här för en 800 till 3000 kr + moms men varje jobb är unikt så det är svårt att säga vad det kommer att kosta men vi ligger ofta på typ en 1500 kr + moms för lätta jobb. Ahlbergdata tar 1500 kr i startavgift och Ibas tar 2500 kr i startavgift (har jag för mig). Annars tror jag att kostnaden är ungefär samma mellan företagen förutom att priset börjar lite olika (vi har lite olika prissättningssystem så slutkostnaden kan nog variera en hel del från fall till fall). Det finns en del rekonstruktionsföretag som är riktigt billiga också men då tycker jag nästan att du kan försöka själv istället.

Permalänk

Mickael:

Att plocka ur hårddisken ur skalet och sätta in den i datorn går inte då jag använder mig av en laptop.

Jag funderar på att gå och köpa mig en ny USB Hårddisk (en Western Digital, inte lacie igen)
Kan du tipsa om något speciellt program som bränner hela hårddisken till en image till den nya hårddisken?

Känner jag att det blir för bökigt får jag helt enkelt lämna in disken, men smärtgränsen går nog vid 1500 kr är jag rädd.

Permalänk
Medlem

Active Undelete har jag alltid gillat.
http://adv.active-undelete.com

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Om det är en privatperson och kunden är beredd och vänta kan nog både vårt företag och Ahlberg data fixa det för 1500 kr inklusive moms om det är ett lätt fel.

Jag har för mig att GetDataBack har en funktion för att skapa en Image, prova den vet jag. Ser att man kan ladda ned en trial från deras hemsida. http://www.runtime.org/gdb.htm

Vi jobbar mycket med dd och egna applikationer så jag är inte sådär jätteinsatt i vad det finns för privatpersoner men GetDataBack har jag mycket positiv erfarenhet av även om det var några år sedan sist.

Permalänk

Tack för tipsen Mickael

Jag testar att skapa en image fil med det programmet.

Imagefilen kommer att bli ca 240 gb, och tänkte idag köpa en 500 gb:are, kan jag då bränna imagefilen till den nya disken och samtidigt lägga de räddade filerna på samma disk? eller behöver jag en tredje disk?

Hur vet jag om jag ska använda GetDataBack for FAT eller GetDataBack for NTFS, min disk är en vanlig Laice USB disk.

Hoppas det inte blir för många frågor, din hjälp är mycket uppskattad!

Permalänk
Medlem

Ja, det ska inte var något problem att spara en avbild av din nuvarande disk och sedan plocka data från avbilden till samma disk. Av prestandaskäl kan man vilja göra på andra sätt men har du inte bråttom så går det bra.

Såvida du inte har formaterat om den med NTFS så bör det vara FAT32 på den.

Ingen fara, blir nästan aldrig för mycket frågor för mig.

Permalänk
Medlem

Om du klarar av att köra linux, BSD eller någon unix så är foremost ett utmärkt fritt program för att rädda data. Använd dd eller dd_rescue för att skapa en avbild.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Partition.Find.and.Mount.Pro.v2.2

Det är ett grymt program som skappar en image av din hdd så du kan kopiera filerna i lugn och ro!!
hittar även fortamerade partitioner

Permalänk

Mickael:

Jag provade att bränna en image fil nu, och den går frammåt men det har tagit snart tre dagar att komma upp i 50 procent, det går alltså sjukt långsamt. Kan det vara normalt? Jag skicka frå nen usb hårddisk till en annan, och det rör sig om usb 1.

När imagen är klar, måste jag scanna den då, eller blir den automatisk scannad när image filen skapas?

mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

USB 1.1 är inte roligt, bara 1,5 MB/s vilket tar minst 86 timmar om du laddar från en USB-enhet till en annan USB-enhet. Eftersom det snart har gått 86 timmar och du bara har kommit till 50% kan du räkna med 160 timmar. Ibland kan det vara en fördel att köra långsamt för hårddisken belastas inte lika mycket och man kan således få över mera information än om man stressar den men detta är lite väl snigelfart.

Om du kan få tag på en dator med USB 2.0 så kan det löna sig att avbryta och kopiera över den istället.

Kommer inte ihåg om programmet går vidare automatiskt och avsöker avbilden men jag skulle tro det. Den avsökningen kan ta lite tid och det är bättre om du har USB 2.0 och kör på en dator med snabb processor och en del RAM.

Permalänk

Okay, hur många gånger snabbare är USB 2?
Sitter vid mammas stationära nu, men vet inte hur jag kollar om det är USB 1 eller 2, hur vet man sånt?

Permalänk
Medlem

USB 2.0 arbetar med en hastighet på 480 Mbit/s vilket ger en maximal överföringshastighet på 60 MB/s men på grund av att USB:n måste gå över processorn så kan man räkna med en maxhastihget på 30-35 MB/s. Nu vet jag inte om din externa kan leverera data så snabbt men även om den bara klarar av 20 MB/s så kommer det gå mycket snabbare.

Hm, jag är inte så hemma på Windows men ett lätt sätt är att gå in i BIOS:en och kolla om du kan aktivera "Hi-Speed" på USB:n, då vet du att det är 2.0.