Permalänk
Medlem

Speldator runt 9500:-

Hej hej. Eftersom ni har gott rykte hör på Sweclockers, så tänkte jag ta tillfället i akt att be om köpråd angående en ny dator. Jag söker en speldator för omkring 9000-10000 kronor.
Jag hade tänkt att köpa kompletts: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

Men såg då att den först kom i lager om mer än två månader, vilket jag inte orkar vänta på. Hittade då ett snarlikt paket, fast en AMD:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=332714

Har dock hört att den aktuella processorn i det paketet slukar ström som bara den, och att amd är sämre är c2d i dagsläget. Men något i den stilen är väl det jag vill ha. Alltså helst core 2 duo och ett 8800-kort.

Kan ni knåpa ihop något? Helst från komplett då jag bara har goda erfarenheter av dem. Tack!

Permalänk

Tjenare.

Plockade ihop en dator jag själv hade tänkt köpa, som jag tycker ser bra ut. Dock är jag ingen expert, så lite feedback är alltid uppskattat
Men vad jag förstår så ska den duga.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=498839...

Permalänk
Medlem

Tjena. Tackar, det var något sånt där jag vill ha. Bara hört gott om moderkortet, men läste att den inte har SLI (vilket jag inte har någon aning om vad det är för något). Men eftersom du inte var någon expert så hoppas jag att någon annan insatt slänger ett öga på delarna

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=499733...
(ändrade till en 500gb)

I övrigt så undrar jag, då jag aldrig byggt själv (ska ha kafferep med polarna och bygga den tillsammans), så undrar jag om det är någonting utöver delarna jag behöver, typ antistat eller nå extra kablar som vanligtvis inte följer med?

Tack på förhand, igen!

Permalänk
Medlem

Hallo i stugan

Har precis köpt ett snarlikt paket och satt ihop och det gick väl på 2-3 timmar utan problem.
Alla delar presterar grymt bra och har inte haft några problem alls utom att jag tog lite för mycket kylpasta först.

Angående SLI är det en teknik som gör att man kan köra 2 st likadana grafikkort sammankopplade. Vilket sällan ger en prestandaförbättring värd det dubbla priset (förutom i extrema system då (20000+)).

Nu vet jag inte hur chassit ser ut inuti men det ser ut som nätagget sitter uppe så ala kablar borde räcka. Sen är en antistatsladd en billig försäkring och hur smart är det att ha kafferep när man bygger en dator:P (Ironi)

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Okej nice. Hur mycket låter din dator? Låter den som en trimmad motorsåg(som min nuvarande) eller är den åtminstone relativt tyst?

Jo tänkte på att köpa med en antistatsladd, bara för att. Det där med sladdar och sånt frågade jag mest eftersom att jag på många "komplett-paket" läst i recensionerna där folk skriver: "skandal av komplett att inte skicka med strömsladd till nätagget" och sådant.

Skulle nån Vista version fungera på den datorn (antar väl det, men kan inte vara säker) och är det då 32bit som gäller?

Brukar kylpasta och sådant följa med processorn?

Nåja, jag ska bestämt propagera för att kaffekopparna ska vara på behörigt avstånd från grejerna

tack igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svintooo
Okej nice. Hur mycket låter din dator? Låter den som en trimmad motorsåg(som min nuvarande) eller är den åtminstone relativt tyst?

Jo tänkte på att köpa med en antistatsladd, bara för att. Det där med sladdar och sånt frågade jag mest eftersom att jag på många "komplett-paket" läst i recensionerna där folk skriver: "skandal av komplett att inte skicka med strömsladd till nätagget" och sådant.

Skulle nån Vista version fungera på den datorn (antar väl det, men kan inte vara säker) och är det då 32bit som gäller?

Brukar kylpasta och sådant följa med processorn?

Nåja, jag ska bestämt propagera för att kaffekopparna ska vara på behörigt avstånd från grejerna

tack igen!

Vilket sammanträffande. Min gamla dator låter också som en trimmad motorsåg och en kompis jämförde det med en moppe utan ljuddämpare

Till saken nu då. Datorn är enligt min åsikt väldigt tyst men det varierar mellan olika personer men en del som vart här kommenterar tom att den är väldigt tyst. Vet inte hur mycket det chassit du valde låter men om du är öppen för förslag så måste jag rekomendera Antec p180/p182. Grymt härligt att jobba med och det är kvalitet rätt igenom. Kostar väl dubbelt så mycket som det du valde men ... men...

Kör vista home prem. 64 bits på den nu och det funkar otroligt smidigt jämfört med xp. Skulle inte för allt smör i småland byta tillbaka nu.

Kylpasta sitter på kylaren som följer med processorn men det kan vara bra att ta bort den och lägga dit ny tex arctic silver 5 vilket leder värme bättre vilket leder till att fläkten kan snurra mindre vilket leder till att datorn blir tystare.

Sorry för den långa väntetiden men datorn krångla. (Oroa dig inte nu, det var personen som sitter vid datorn som var orsaken )

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

haha, tack för alla tips och råd. Delarna är beställda nu, och det blev precis som jag länkat delarna i et tidigare inlägg. Hoppas chassit fungerar bra bara. Jag återkommer väl om datorn blev en totalflopp!
Tack igen!

Permalänk