Western Digital Re-2 Hd

Permalänk
Medlem

Western Digital Re-2 Hd

Vad menar Dustin när de skriver följande i produktinfon:
"Anpassade för att användas i RAID-konfigurationer. Ej rekommenderade att använda i vanlig vanliga hårddiskinstallationer"?

Skulle gärna vilja ha en sådan i min server men ej köra den i RAID.
Det måste väl ändå gå ?

Permalänk
Medlem

Jag tror de menar att det är lite overkill att använda så driftsäkra diskar i vanliga desktop installationer, men det är verkligen en konstig formulering.

Skickat ett mail till dem vet ja.

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att använda RAID-editiondiskar som singel.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

Det innebär att disken har TLER=Time Limited Error Recovery, dvs disken försöker bara rätta till fel i 7 sekunder innan den fortsätter med annat och flaggar sektorerna som felaktiga (dock kan den återvända vid senare arbetspaus och fortsätta försöken). Detta för att raiden inte ska tro att disken har havererat fullständigt och plocka bort den.

Fördelen med RE-2 diskarna är att de är certifierade för 24/7-drift och har 5 års garanti.

Min personliga erfarenhet är att det inte är något problem med TLER även i singelkonfigurationer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja just det men jag har hört att man ska kunna avaktivera TLER via SMART, det handlar ju bara om en inställning så att säga.

Permalänk
Hedersmedlem

Tyvärr verkar det inte gå med WDs diskar, inte vad jag hittat iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Googlade "TLER disable" och fick upp detta forum:

http://www.fatwallet.com/forums/arcmessageview.php?start=20&c...

De verkar ha fått tag på ett "program från WD" men jag är lite skeptisk.

De har en länk till denna fil:

http://rapidshare.com/files/2821776/WDTLER.zip.html

Jag skulle inte börja mixtra utan att undersöka närmare eftersom det inte är direkt från WD.

Permalänk

När de byggde datorer på Tom's Hardware för en tid sedan togs problemet med TLER upp där (se länk).

"Den enda invändningen vi har mot att rekommendera den här disken är till alla är dess TLER-funktion (Time Limited Error Recovery, ung. tidsbegränsad felrättning). Denna teknologi är designad för att förhindra diskar från att hoppa ut ur RAID-arrayen under felrättning genom att begränsa intern korrektionstid till sju sekunder, efter vilket disken lämnar över felhanteringen till RAID-kontrollern. Om ingen feltolerant array existerar kan data förloras. Western Digital förstår problemen med TLER, och kommer att tillhandahålla sitt WDTLER-verktyg (som kan användas för att stänga av och sätta på TLER) till de köpare som så vill."

http://www.tomshardware.se/datorer/20070511/mellanniva_dator-...