Var är servicen på dustin?

Permalänk

Var är servicen på dustin?

Jag hade lovat min brorsson att jag skulle bygga en dator åt honom i födelsedagspresent. Han hade sparat och sålt tidningar i säkert två år för att få ihop pengar till datorn.
Jag valde ut de olika delarna på dustinhome och la beställningen. Fyra dagar senare kom delarna och jag satte ihop allt på rätt sätt med antistatarmband för att inte skada något.
När jag skulle starta datorn så fungerade den inte alls. Jag gjorde några vanliga felsökningar som tex. kollade alla sladdarna. Jag strippade ner datorn och kollade igen men det fungerade fortfarande inte. Precis när jag satte in strömmkablen/satte på strömbrytaren så blinkade nätverkskortslamporna till men sen hände inget mer.
Jag kontaktade dustinhome och förklarade felet för dem och de gav mig lite tipps om vad jag skulle kunna testa. Prossesorn och minnerna skulle testas i en annan dator för att se om det var dem det var fel på. De sa även att det kunde vara fel på nätagget, men jag hade redan testat tre andra så det kunde inte vara det som var fel. Det mest troliga, enligt deras mening, var att det var modekortet det var fel på, så de tog in det och skickade mig ett nytt efter mycket tjabbande, men felet kvarstod.
Jag ringde dustinhome igen och förklarade felet för dem. De tog in prossesorn och skickade mig en ny efter ännu mer tjabb, men datorn fungerade fortfarande inte.
Jag ringde dem igen och pratade med en tjej i kundservicen och blev kopplad till servicekillarna som sa att jag skulle maila in bilder på hur jag hade strippat datorn. Jag mailade in bilderna till dem och även en film på strippningen. De svarade med att de skulle återkomma och det gick en vecka men inget hände. Jag ringde dem igen och fick ännu en gång förklara felet för servicekillarna. De hade läst mailet men de visste inte vad som var fel, så de skulle låta en mer insatt person kolla på det. Servicekillen bad mig stanna kvar i luren en minut men efter 27 minuters tystnad tröttnade jag och la på.
Efter tre dagar (idag måndag den 10/9) ringde jag dustinhome igen. Jag fick prata med en tjej på kundservisen och fick förklara felet ännu en gång och blev, innan jag hann nämna mina andra fyra samtal med serviceavdelningen, kopplad till servicekillarna som var upptagna med annat och inte svarade. Jag fick återigen prata med tjejen på kundservice och eftersom jag började tröttna på dustinhomes kundservice och den dyra telefonräkningen, bad jag serviceavdelingen ringa mig när de hade tid men det ingick inte i servicen. Jag frågade om de kunde ta in modekortet, prossesorn och minnerna och se om de kunde hitta felet, men det ingick inte heller.
All runtslussning och undermålig service hade börja gå mig på nerverna och nu började jag ilskna till. För egen del hade jag kunnat vänta med datorn men nu hade min brorssons födelsedag både ägt rum och passerat utan att han fått sin efterlängtade dator. Antingen fick de fixa datorn eller så skulle jag ha pengarna tillbaka så jag kunde köpa en annan, men det gick inte heller. Eftersom returnering av datorn inte var möjlig frågade jag henne vad jag skulle göra för att få datorn att fungera och jag blev återigen hänvisad till servicekillarna. Eftersom jag visste att de inte kände till vad felet låg så såg jag ingen mening att prata med dem igen och det sa jag till henne. För att slippa tjabba med kundservicen så frågade jag efter direktnumret till serviceavdelningen, men enligt henne fanns det inget sådant nummer. Sen tackade hon så mycket för samtalet och la på luren i örat på mig. Jag som trodde att det var jag som kund som bestämde när samtalet var slut men det var det tydligen inte.

Jag tycker att det är förjävligt att man som konsument ska bli behandlad så här…

Permalänk
Medlem

Det är alltså Dustins fel att du inte är kompetent att sätta ihop de datordelar du beställt samt/alternativt inte kompetent att felsöka densamma... sucka

Jag tycker Dustin gjort mer än de borde genom att ge service till dig på något som är ditt eget ansvar. Jag tycker deras enda kommentar skulle vara: skicka in delen som är trasig så byter vi den omgående. Vilken del som är trasig är banne mig den som köpt delarna som ansvarar för att ta reda på.

Ett gott råd till dig till nästa gång! Köp en färdigbyggd dator! Då kan du gnälla bäst du vill när det inte fungerar för det har du betalat för att få göra!

Permalänk
Medlem

Men snälla, om du inte är kompetent till att bygga en dator (ja, otroligt nog ingår felsökning där med), bygg då för tusan ingen dator! Köp en färdigbyggd! Som maw säger, Dustin har gjort bra mycket mer än vad som kan förväntas.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Var är servicen på dustin?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik Jensen
Antingen fick de fixa datorn eller så skulle jag ha pengarna tillbaka så jag kunde köpa en annan, men det gick inte heller.

Eftersom returnering av datorn inte var möjlig frågade jag henne vad jag skulle göra för att få datorn att fungera och jag blev återigen hänvisad till servicekillarna. Eftersom jag visste att de inte kände till vad felet låg så såg jag ingen mening att prata med dem igen och det sa jag till henne. För att slippa tjabba med kundservicen så frågade jag efter direktnumret till serviceavdelningen, men enligt henne fanns det inget sådant nummer. Sen tackade hon så mycket för samtalet och la på luren i örat på mig.

Jag förstår inte varför dom skulle fixa din dator åt dig då du inte valt någon sådan tjänst. Beställer man alla delarna själv bör man ju ha tillräcklig kunskap för att bygga ihop systemet.
Det blir ju tyvärr ett problem ifall några delar är defekta, men det kan ju också vara kompabilitetsproblem.

Testa varje del för sig i din dator för att lokalisera om det är någon defekt datordel. Alternativt gå till en lokal datorbutik o be dom felsöka.

Däremot kan jag hålla med dig om att det var dåligt av kundtjänst att bara lägga på luren, men hon kanske trodde du inte hade nått mer o säga?

Lycka till i alla fall.

Permalänk
Medlem

Glömt distanserna till moderkortet?
Provat med "Clear CMOS"?
Funkar grejerna i en annan dator?
"Strippat" ner datorn till absolut minimum dvs bara processorn i och inget mer inte ens tangentbord och mus?
Funkar fortfarande inte? Troligen moderkortet som är paj igen för det kan tänkas att du haft otur och får ifrån en dålig batch även om det är långsökt.
Sen som killarna här ovan skriver så är det så att sätter man ihop datorn själv så är man också ansvarig för felsökning om det är något som inte funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

De bytte ju ut både moderkort och processor för dig. Vad ska de egentligen göra om du inte kan specificera felet?

I sådana här fall är det nästan en nödvändighet att kunna ha tillgång till en andra dator där du kan testa del efter del, d v s först strömagget, sedan minnet, sedan grafikkortet etc. Då kan man sakta cirkla in vilken del som kan vara defekt.

Sen en liten önskan. Jag menar inget illa - men försök dela upp det du skriver i stycken. Det är svårt att läsa och hänga med när allt är i ett stycke.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Testa moderkortet utanför chassit, kan ev. vara en kortslutning.

Går nätaggregatets fläkt igång när du trycker på ON-knappen?

http://www.komplett.se/k/k.asp?action=custserv&topic=techhelp...

Permalänk
Medlem

Jag har hjälpt honom lite med felsökningen och jag kan inte heller hitta vad specifikt som är felet.

Moderkortet är felsökt mest utanför chassit.

PSU-fläkten snurrar ej vad jag kom ihåg när vi provade mitt nätagg i burken.

Permalänk
Medlem

Att alla delar du fick skulle vara trasiga är föga troligt..
Låter bara som ett klockrent fall av "jag pajjade någons dator och försöker skylla min egen dumhet på det snälla företaget"

Och som du ser så har du antagligen ingen på din sida i det här smutskastningsförsöket.. Så du får snällt förklara för din brorson att du förstörde hans dator

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matjen
Jag har hjälpt honom lite med felsökningen och jag kan inte heller hitta vad specifikt som är felet.

Moderkortet är felsökt mest utanför chassit.

PSU-fläkten snurrar ej vad jag kom ihåg när vi provade mitt nätagg i burken.

Kolla här hur du gör för att kortsluta nätagget så det går igång även om den inte är ansluten till moderkortet http://www.duxcw.com/faq/ps/ps4.htm och om det behövs så snalut en 12V fläkt om den inte går igång i första försöket så kan ni sedan kolla med multimeter att spänningarna ligger rätt även om det är utan belastning.

Funkar det och ni har provat dom andra grejerna och dom är konstaterade felfria så är det som sagt moderkortet som är paj och det händer att tillverkare som sagt släpper en dålig batch.

Ta kontakt med Dustin isf och tala om detta för att veta hur ni gör nu.

Vad är det för moderkort föresten om det är så att det är ett som har problem med vissa nätagg kanske vilket händer och då kan en flashning av bios lösa det men då blir det lite Moment 22 isf för då måste ni ha ett nätagg som det startar med ;).

Permalänk
Medlem

Skicka in bilder hit till Sweclockers alt filmen så finns det kanske något som vi ser är fel.
Har du satt alla kablarna rätt?
Är minnena helt nertryckta i sina socklar?
Är grafikkortet anslutet rätt? (Pci express kabeln?)
Anslutet processorns fläkt?

Lycka till!

Mvh

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk

Ingen verka ha nämnt det men kan det inte vara så att moderkortet inte stöder prollen han köpt utan att uppdatera BIOS först ? Efter som då spelar det ingen roll om han byter moderkort och prolle 1 gång eller 300.

Visa signatur

Imac 27tum 2019
MacBook Air 2011

Permalänk

Kan man inte felsöka en dator ska man inte försöka sätta ihop den heller.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION