Var är servicen på dustin?
Jag hade lovat min brorsson att jag skulle bygga en dator åt honom i födelsedagspresent. Han hade sparat och sålt tidningar i säkert två år för att få ihop pengar till datorn.
Jag valde ut de olika delarna på dustinhome och la beställningen. Fyra dagar senare kom delarna och jag satte ihop allt på rätt sätt med antistatarmband för att inte skada något.
När jag skulle starta datorn så fungerade den inte alls. Jag gjorde några vanliga felsökningar som tex. kollade alla sladdarna. Jag strippade ner datorn och kollade igen men det fungerade fortfarande inte. Precis när jag satte in strömmkablen/satte på strömbrytaren så blinkade nätverkskortslamporna till men sen hände inget mer.
Jag kontaktade dustinhome och förklarade felet för dem och de gav mig lite tipps om vad jag skulle kunna testa. Prossesorn och minnerna skulle testas i en annan dator för att se om det var dem det var fel på. De sa även att det kunde vara fel på nätagget, men jag hade redan testat tre andra så det kunde inte vara det som var fel. Det mest troliga, enligt deras mening, var att det var modekortet det var fel på, så de tog in det och skickade mig ett nytt efter mycket tjabbande, men felet kvarstod.
Jag ringde dustinhome igen och förklarade felet för dem. De tog in prossesorn och skickade mig en ny efter ännu mer tjabb, men datorn fungerade fortfarande inte.
Jag ringde dem igen och pratade med en tjej i kundservicen och blev kopplad till servicekillarna som sa att jag skulle maila in bilder på hur jag hade strippat datorn. Jag mailade in bilderna till dem och även en film på strippningen. De svarade med att de skulle återkomma och det gick en vecka men inget hände. Jag ringde dem igen och fick ännu en gång förklara felet för servicekillarna. De hade läst mailet men de visste inte vad som var fel, så de skulle låta en mer insatt person kolla på det. Servicekillen bad mig stanna kvar i luren en minut men efter 27 minuters tystnad tröttnade jag och la på.
Efter tre dagar (idag måndag den 10/9) ringde jag dustinhome igen. Jag fick prata med en tjej på kundservisen och fick förklara felet ännu en gång och blev, innan jag hann nämna mina andra fyra samtal med serviceavdelningen, kopplad till servicekillarna som var upptagna med annat och inte svarade. Jag fick återigen prata med tjejen på kundservice och eftersom jag började tröttna på dustinhomes kundservice och den dyra telefonräkningen, bad jag serviceavdelingen ringa mig när de hade tid men det ingick inte i servicen. Jag frågade om de kunde ta in modekortet, prossesorn och minnerna och se om de kunde hitta felet, men det ingick inte heller.
All runtslussning och undermålig service hade börja gå mig på nerverna och nu började jag ilskna till. För egen del hade jag kunnat vänta med datorn men nu hade min brorssons födelsedag både ägt rum och passerat utan att han fått sin efterlängtade dator. Antingen fick de fixa datorn eller så skulle jag ha pengarna tillbaka så jag kunde köpa en annan, men det gick inte heller. Eftersom returnering av datorn inte var möjlig frågade jag henne vad jag skulle göra för att få datorn att fungera och jag blev återigen hänvisad till servicekillarna. Eftersom jag visste att de inte kände till vad felet låg så såg jag ingen mening att prata med dem igen och det sa jag till henne. För att slippa tjabba med kundservicen så frågade jag efter direktnumret till serviceavdelningen, men enligt henne fanns det inget sådant nummer. Sen tackade hon så mycket för samtalet och la på luren i örat på mig. Jag som trodde att det var jag som kund som bestämde när samtalet var slut men det var det tydligen inte.
Jag tycker att det är förjävligt att man som konsument ska bli behandlad så här…