Permalänk
Robot

extrem överklockning?

Tröttnade på att bara överklocka datorn, så ja bestämde mig för att överklocka min kalkylator istället. Miniräknaren är bara en simpel Ti-82 STATS, hårdvaran i den är;
En z80 procsesor på hela 6 Mhz samt 28 kb ram minne.
För att klocka denna "best" behöver man bara byta ut en av orginal kondensatorerna på 27PF till en minde på 15PF,

Efter detta byte beräknar jag att procsesorn ligger på hela 15 Mhz, nästan 150 % överklockning.

Efter lite testning med min benchmark formel som består av Co Sinus på Co Sinus osv. visade det sig att det skilljde flera sekunder mellan före och efter (till det bättre förstås)

Med andra ord Kalkylatorn är nu sjukt snabb

För er som undrar så finns allt man behöver och lite till på ELFA.

Besök albumet: extrem överklockning? av mitscat

Permalänk
Medlem

Hahaha det här kan man nog bara skratta åt
Inte uppfattar du något när den visar resultat, eller?

Permalänk

haha, fan vad ballt. du är nog en av dom få i världen om inte denendasom klockat en miniräknare

Permalänk
Medlem

Haha, bara ideén är värd en 8! Men överklockningen är lätt en 10a!

Permalänk
Medlem

Fyfan! Stort "Tummen upp" för dig och din miniräknare! Diggar det starkt! 10P lätt!

Permalänk

Ballt haha!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrDuctTape
haha, fan vad ballt. du är nog en av dom få i världen om inte den enda som klockat en miniräknare

Knappast, finns fler trådar om samma sak (minns att jag läst här om det, vet dock ej för hur många år sedan ^^).

Hursomhelst så är det ju ganska bra jobbat.

Visa signatur

---

Permalänk

hehe grattis till medlemskap i 150% klubben då...

eller de kanske bara gäller datorer?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

hahaha du gjorde min dag! Solklar 10a!

Permalänk
Medlem

Haha Har testat en gång men det slutade i katastrof. 10p

Visa signatur

UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA

Permalänk
Medlem

Fan va Nice... viste inte ens att man kunde clocka miniräknare..
Blir en klar 10

Permalänk
Avstängd

HAHAHAHAHHAA!!!1 priceless! släng på en fet kyllare också så blir det en lätt tia:D

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem

10p+ fan vad fin, har nästan en sådan, utan den svarta (uppgraderingen) så kanske ska testa med den också

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Medlem

Fan va nice funkar de på ti 84 också må tro ?

Visa signatur

=)

Permalänk

har aldrig användt en "slö" miniräkre

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Snyggt jobbat. Vet du nått om hur det påverkar batteri-livslängden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
hehe grattis till medlemskap i 150% klubben då...

eller de kanske bara gäller datorer?

Den första datorn kunde väll bara kalkulera lättare mattematiska uppgifter. Kallar dom det dator moste väll en miniräknare tillhöra värsting klassen av sin föregongare.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det funkar att klocka alla Ti räknare från och med Ti 81 och uppåt,
Angående batteriet vet jag inte riktigt men jag antar att tiden kortas av lite grann.

Visa signatur

Intel - Amd = -
Amd - Intel = +

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheezez
Fan va Nice... viste inte ens att man kunde clocka miniräknare..
Blir en klar 10

Alt med CPU går att clocka!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Har hört talas om att modifera sina Ti länge på detta sätt, men avstått då batteritiden kan mer än halveras (i alla fall på Ti-86+).

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

akta coolt 10p lätt

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

haha, sjukt

Visa signatur

"I know they are cousing trouble in europe, but what te hell are they doing here?!"

Permalänk
Medlem

Haha snygg... har en sån också^^ kanske man måste prova ;D går det snabbt att få fram diagrammen nu?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Läckert

Har läst om en modd av en Ti-82 (originalet) där han fixade en extra knapp (uppe bredvid/ovanför 2nd-knappen) som växlade mellan två olika kondingar så att han kunde välja mellan 6Mhz eller 24Mhz. Han sa också att batterierna tog slut snabbt som attan med "överklocknings"-kondensatorn inkopplad.

Permalänk
Medlem

äkta uber äg. det ända man kan säga.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Haha, kanske vore något att fixa på sin egna lilla grafräknare ^^
Vore dock inte bra om den pajjade mitt under ett prov eller om den började räkna fel

Permalänk
Medlem

batteriförbrukning

Eftersom förlusteffekterna är rent linjära mot frekvensen bör bara batteritiden max minskas med en faktor Fgammal/Fny, det är ju inte allt som påverkas av den nya klockfrekvensen. LCD'n som drar en del ändras ju tex inte. En ändring av spänningen dock ändrar mycket mer, detta utnyttjas flitigt i lågeffektelektronik då även fördröjningen är linjär. Min TI82 varar i vanliga fall typ 1 år vilket borde innebära att batteritiden inte blir så kort om man klockar som snubben gjort (6/15), då är den fortfarande skitlång om man jämför med typ IPOD!
//sebbe

Permalänk
Medlem

Kom just att tänka på, kan man överclocka typ en TV eller nått sånt, eller typ en skrivare?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Du kan överklocka allt som innehåller beräkningselement, dock är det inte alltid man vinner något på det. Fallet med tv'n ger inte så mycket då den är beroende på att bilderna kommer 25st per sekund, men visst finns det prylar som går att överklocka där men eftersom det mesta är tajmat så sabbar man nog bara.
Skrivaren är ju också beroende på saker utanför de integrerade kretsarna, typ skrivhuvudet, detta kan inte fara hur snabbt som helst ;).

Permalänk
Medlem

hahaha jag har exakt en likadan miniräknar , hmm ska nog kanske också klocka den

Visa signatur

Intel C2D e6750 @ 2.66 ghz|Xfx geforce 8800 gts @320 mb|2 gig 800 mhz ram|500 Gig sata2