Bitmicro släpper världens största ssd-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Bitmicro släpper världens största ssd-hårddisk

Ssd-hårddiskar blir allt mer populära på grund av att de största oem-tillverkarna har börjat erbjuda dem i sina bärbara datorer. Storleken på ssd-hårddiskar har legat mellan 64 och 320 gigabyte, men detta har tillverkaren Bitmicro slagit genom att släppa en ssd-hårddisk på 416 gigabyte.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra dem i 3.5tumsformat också? då borde de ju får plats med säkert en terabyte:P. Och en 400gb ssd borde ju då kunna göras ganska billigt i jämförande.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Varför inte göra dem i 3.5tumsformat också? då borde de ju får plats med säkert en terabyte:P. Och en 400gb ssd borde ju då kunna göras ganska billigt i jämförande.

tänkte exakt samma tanke.

när ska de börja tillverka större mängder SSD i 3.5" format?
om dom nu får plats med 416GB på 2.5" lär dom få in runt 1TB på 3.5" och det är ju där mekaniska diskar ligger idag.

Permalänk
Medlem

4 ggr större än min 5400rpm:are på datorn jag sitter på just nu.. och säkerligen bättre prestanda.
Är vi redan i framtiden? 0_o Och här sitter jag och blir grå..

3.5 vore ju najs, men de är ju tänkta främst för lappisar och portabla, för bl.a. låga energiförbrukningen och bla bla. Så det kan lika gärna dröja för min del då jag inte har något emot snurrande i stationära, än så länge.
Men jag vill ha till min lappis, hon skulle må så bra av en SSD <3

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Wow, 416 gb!
Och folk sa att SSD diskar var för små... snart kommer nog ännu större.
Undrar vad den kostar? Lär vara väldigt dyr...

Synd att den inte hade SATA, men det kommer väl snart.

Man kan ju köra 2.5" på stationär dator också.

Skulle gärna vilja ha en SSD disk.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Holy Hell!
Nu börjar det likna nånting.

Snart har man väl råd med en 32gb eller 64gb själv också

Permalänk
Medlem

Vad ligger priset på 30-50K?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313

Man kan ju köra 2.5" på stationär dator också.

Skulle gärna vilja ha en SSD disk.

"kan" ja. Men det hade ju förmodligen varit billigare produktionskostnad på en 400gb 3,5" än på en 2,5" ssd.

Och sen vill jag har en strömsnålare stationär! DET ÄR JU MILJÖTÄNKANDET SOM ÄR SÅ VIKTIGT NU!:D Och sen att disken är helt tyst gör ju inte saken värre. Det som är svårast att tysta i en dator är ju nästan hårddiskens vibrationer.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

en 32GB ligger på 150kr/GB, det blir ungefär 60k för 400gb. Däremot lär priset inte vara propotionellt, troligtvis kommer det bli runt 100k. Men det går nog inte att köpa den, detta är troligtvis bara ett sätt för företaget att visa hur duktiga de är.

Permalänk
Medlem

100kkr är lite mkt. Då kan man köpa sig ett vindkraftverk istället för en sdd om man vill vara miljövänlig.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Inaktiv

otroligt dyr.

Permalänk
Medlem

I den här takten lär ju ssd diskar gå om vanliga tradionella i storlek tillomed. Frågan är bara om de hinner massproduceras tillräckligt många emellan varje kull för att få ner priset till något mer humant?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
100kkr är lite mkt. Då kan man köpa sig ett vindkraftverk istället för en sdd om man vill vara miljövänlig.

Är rätt säker på att ett vindkraftverk är dyrare än så.
Annars hade många redan skaffat ett, Eller vad tror du?

Nice med ssd hade varit fint med den största i HTPC´n

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
en 32GB ligger på 150kr/GB, det blir ungefär 60k för 400gb. Däremot lär priset inte vara propotionellt, troligtvis kommer det bli runt 100k. Men det går nog inte att köpa den, detta är troligtvis bara ett sätt för företaget att visa hur duktiga de är.

Nej. SSD diskar används av militären för lagring av viktig data som kan komma att behöva förstöras SNABBT. En bra exempel är när kineser tvingade ner USAs spionplan för nåt år sen. Data som samlades under flygningen, inklusive koder för komunikation osv förstördes på 5 röda medan planet var på väg ner till marken. Den går inte att återskapa heller...;-)
Och militären skiter i vad det kostar, det är inte dom som pröjsar utan vi skattebetalarna

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

"stora" nyheter detta. aldrig hör talas om bitmicro förut men det kanske man kommer att göra i framtiden om dom gör billiga ssd också. nån som vet varför dom kör ata-133 och inte sata 300?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Gief vindkraftverk som ups

Undrar om zalman gör nya "tysta" rotorblad, hmmm....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Och sen vill jag har en strömsnålare stationär! DET ÄR JU MILJÖTÄNKANDET SOM ÄR SÅ VIKTIGT NU!:D

JAG VILL HA PRESTANDA! Jag bajsar hellre med lampan släckt än att snåla med ström till datorn...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Jag bajsar hellre med lampan släckt än att snåla med ström till datorn...

Haha ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
JAG VILL HA PRESTANDA! Jag bajsar hellre med lampan släckt än att snåla med ström till datorn...

Varför inte kombinera, sätt datorn i badrummet så har du både ljust (om du har en "gamer" burk med sidoruta och massa leds som lyser ut) samt att du får badrummet lite varmare på det kalla vinterhalvåret.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Kass prestanda på dyr disk. 133MB/s är ju forntids prestanda. Nä kom igen när det blir SATA interface.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm.
"For storage users in the military and industrial markets, high disk capacities equate to longer hours, even days, of non-stop operation."
Even days...? Det låter inte så värst imponerande att han nämner det som om det vore något speciellt.

Angående hastigheten, 100MB/s *konternuelig* läshastighet är mycket mera än en vanlig hårddisk, även om jag håller med om att ATA133 känns antikt i dagens läge.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte gå snabbare pga PATA den ligger ju runt 100mb/s hela tiden.

och vips så krossade SSD hårdiskarna även de traditionella när det gäller lagringskapasitet också!

SSD:
-prestanda !!!
-tyst
-tåligare
-mer lagringsutrymme
-strömsnålare

traditionell hd:
-priset?

frågan är hur länge dem är billigare sen också..

Permalänk

Jaja, ge mig en hårddisk som jag faktiskt har råd att köpa, istället för att beundra på bild.

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djchester
Kass prestanda på dyr disk. 133MB/s är ju forntids prestanda. Nä kom igen när det blir SATA interface.

Visa en disk som har mer?
133MB/s är det svårt att nå med ett par 15k varvs diskar i raid 0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Och sen vill jag har en strömsnålare stationär! DET ÄR JU MILJÖTÄNKANDET SOM ÄR SÅ VIKTIGT NU!

Finns ingen som tvingar dig att köpa de ström hungriga produkterna som finns på marknaden, köp och bygg en dator som är baserad på Via Eden så får du din "miljö" dator att du sedan inte kan spela ett skit på den är en helt annan femma.

Permalänk
Medlem

Öh är det nån skillnad på PATA och ATA? Kom inte uttrycket PATA till mest för att skilja IDE-kabel-ATA från SATA?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Kommer inte gå snabbare pga PATA den ligger ju runt 100mb/s hela tiden.

och vips så krossade SSD hårdiskarna även de traditionella när det gäller lagringskapasitet också!

SSD:
-prestanda !!!
-tyst
-tåligare
-mer lagringsutrymme
-strömsnålare

traditionell hd:
-priset?

frågan är hur länge dem är billigare sen också..

Du glömde en bra viktig punkt där nämligen HÅLLBARHETEN!

Det är vad jag mest oroar mig för, vill inte ha en lagringsdisk när hållbarheten är sämre än en vanlig. Det är ju ett visst antal skrivningar disken tål innan den dör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Wow, 416 gb!

när jag läste artikeln slog en sak mig, det är 2008 nästa år, känns inte länge sen jag oroade mig för milenniumbuggar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tar gärna en SSD disk för mitt OS och spel, restrerande filer kan få ligga på "traditionella" diskar.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Vad kan man säga, VILL HA! men priset måste ner och livslängden måste upp innan det blir aktuellt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hur många miljoner går den här på då?