Bytt kylpasta, får det aldrig till rätt temp (blir galen)

Permalänk
Medlem

Bytt kylpasta, får det aldrig till rätt temp (blir galen)

Hejsan

Ni kanske såg min gammla tråd om att min dator hade väldigt hög IDLE temp. Jag har sedan dess bytt nätagg till ett cooltek ct500 och bytt chassi från ett Antec Sonata till ett Antec P180B.

Jag har testat ett antal metoder att lägga kylpastan på.

1. Lägga en riskornstor mäng med kylpasta på processorn och sedan sätta dit skiten och vrida lite.

2. Breda ut pastan med ett kreditkort innan jag sätter på själva tornet

Jag tar bort pastan först med en fin duk, sedan så tar jag resten med aceton, jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel, jag kanske borde låta ett proffs göra det.

IDLE TEMP: 48-52 grader... Oklockat!

Permalänk

Idle är för mej mindre intressant.......

Om du sitter vid datorn är de väldigt få sekunder den ligger på 100% idle..

Skippa sen att smeta ut pastan med kreditkort
Lägg på riskornet rätt på IHS:en

Här är en guide på vilket håll "riskornet" ska ligga på IHS:en.
http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...

Montera och sen testa, är de höga temp ändå
Kolla spänning på cpu, fortfarande högt lappa cpu och kylarfot.

Fortfarande hög temp.....vänj dej

//Peter

Permalänk
Medlem

Kan ju lika gärna vara din temp-mätar som visar fel...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Aj då, nu ligger den på 57 grader, tror största problemet ligger i att det är så svårt att installera Tornet så den får ett jämnt tryck i början. Återkommer efter att ha lästa guiden.

Edit: Vad ligger V-coren på en e6600 original?

Permalänk
Medlem

Om inte tempsen blir bättre så är det helt enkelt att du fått ett dåligt exemplar av CPUn..

Testat lappa prylarna?

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Om inte tempsen blir bättre så är det helt enkelt att du fått ett dåligt exemplar av CPUn..

Testat lappa prylarna?

Lappa :P?

Edit: Hittade vad det betyde nu, någon bra guide?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt men runt 1.3 nånstans är det nog. Testa med 1.30V o gå upp lite om den är instabil etc. Gör några grader o ställa in själv.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hittade en som verkar ha samma problem..

Ska försöka få min cpu utbytt.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Jag tar bort pastan först med en fin duk, sedan så tar jag resten med aceton, jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel, jag kanske borde låta ett proffs göra det

Svar: Aceton det var något nytt.
Jag har för mig att man använder Bensin Kemiskt ren finns i välsorterade livsmedelsaffärer.

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk
Medlem

Aceton funkar fint, så länge den är kemiskt ren och inte med olja.

Permalänk
Inaktiv

Tjena karim:
Om du har köpt cpun från komplett.se kan du lika gärna slänga den och köpa en ny istället.
Du kommer att få samma svar att det är HELT normalt med grader över 70grader.
Sen efter 2 veckor med bråk med de kommer du bara idiotförklaras och sen får du tillbaka din cpu skadad som jag fick.

Håller på och diskuterar med intel istället. De är villiga och hjälpa.
Slå de en signal istället.

Använder just nu kompisens gamla e6600. Clockat den till 3.6ghz (9x400fsb) på ca 1.52v.
Använder Thermalright 120 extreme med en grymm 120mm fläkt på 1600rpm.

Har ca 47-50grader idle och ca 69-70 grader full.

Låter mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ticalo
Tjena karim:
Om du har köpt cpun från komplett.se kan du lika gärna slänga den och köpa en ny istället.
Du kommer att få samma svar att det är HELT normalt med grader över 70grader.
Sen efter 2 veckor med bråk med de kommer du bara idiotförklaras och sen får du tillbaka din cpu skadad som jag fick.

Håller på och diskuterar med intel istället. De är villiga och hjälpa.
Slå de en signal istället.

Använder just nu kompisens gamla e6600. Clockat den till 3.6ghz (9x400fsb) på ca 1.52v.
Använder Thermalright 120 extreme med en grymm 120mm fläkt på 1600rpm.

Har ca 47-50grader idle och ca 69-70 grader full.

Låter mycket?

Tjenare, har köpt min på Inet, har kontaktat dem, ska se vad de säger. Ang en sådan metal liquid pad, är de äns bra?

Mvh
Karim

Permalänk
Vila i frid

Om du använder en kylare med STOR sockel som t.ex. Scythe Infinity och din CPU har höga kanter (och du inte vill lappa cpuns IHS) rekommenderar jag dig att köra med en Zalman 9700 som har en sockel som håller sig innanför de höga ihs-kanterna.