Olaga hot, tända eld på någon?

Permalänk
Medlem

Olaga hot, tända eld på någon?

Just nu sitter jag uttråkad på en kemilektion, och då blir det gärna att jag kollar in aftonbladet. Men så hittade jag en liten sak som jag blev fundersam över i en av deras nyheter.

Källa; http://www.aftonbladet.se/orebro/article808580.ab

Örebroare satte eld på kärleksrival
Sprutade tändvätska över sambons älskare

En 46-årig örebroare har dömt för olaga hot sedan han tänt eld på sin sambos älskare.
Det handlar som sagt om en örebroare som blev förbannad på en annan man som var på hans fru, bland annat med att skicka erotiska sms. Då hade tydligen kvinnans man slått ner honom och sprutat tändvätska på honom.

Men som det står i brödtexten (fet-stil markerade texten), att han blev dömd för olaga hot eftersom han hade tänt eld på honom.
Just där ligger min fundering, han hade tydigen sprutat tändvätska, sedan tänt eld på honom. Men varför blev han dömd för olaga hot?
Jag är visserligen inte alls speciellt insatt i dommar och straff och liknande, men borde inte han mer bli dömd för mordförsök eller något? Eller är mordförsök samma sak som olaga hot?

Permalänk

Mycket märkligt, jag skulle vilja ha mordförsök istället. Antagligen har aftonbladet inte skrivet hela sanningen eller så är vårat rättväsende väldigt knasigt. Jag tror det beror på båda två nämda orsaker.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, ja, det låter ju lite knepigt. Artikeln verkar inte helt korrläst dock, eller vad fanken är en "morgonrick"?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

verkar ju skumt. I vilket fall som helts så är det ju grov misshandel om han nu tände eld på honom. Det kan ju varit så att han inte tände eld på honom utan bara sprutatde tändvätska på honom och hotade att tända eld på snubben:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Haha! Det låter ju jävligt konstigt att åka dit för olaga hot efter att man faktiskt har tänt eld på någons kläder vilket helt klart är en handling avsedd för att fysiskt skada en person...vilket faktiskt var resultatet.

//Kax

Permalänk

Som vanligt bör man ta Aftonbladet på lika stort allvar som man tar vilken skvallertidning som helst...

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

Ha ha... jag trodde du tänkte tända eld på någon klasskamrat när jag började läsa "Just nu sitter jag uttråkad på en kemilektion".

Nu har de ändrat på Aftonbladet iallafall, men "morgonricken" hade han fortfarande på sig.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

det olaga hotet var la före han tände på helt enkelt.

så nu vet ni det, ska ni mörda nån så glira inte med det och skräm offret först. det bästa är givetvis att skjuta helt oförberett, helst i ryggen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är svårt att säga något utan att läsa domen, men troligen brast hans uppsåt vad gäller misshandeln. I alla fall om man ska tro på Aftonbladets beskrivning av händelsen. Misshandel kan inte inträffa utan uppsåt.

Permalänk
Medlem

46-åringen är domare? eftersom han "dömt för olaga hot".

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
46-åringen är domare? eftersom han "dömt för olaga hot".

Det kanske han också är .. vem vet

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en riktigt bra artikel det där.

Permalänk
Medlem

Skippa aftonbladet och expressen. Läs riktiga nyheter, besök biblioteket.

Men det var en kul historia Inget att fundera vidare på dock, helt uppenbart var "journalisten" packed on the job.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Hahah guld

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene