Försäljare väljer din mobil

Permalänk

Försäljare väljer din mobil

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=694337

Snälla låt mig vara ifred. Först ringer de på söndagar och nu ska de börja ringa på mobilen...

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

Jo jag blev mycket irriterad och förvånad när jag märkte att det ringde en såndär hemsk människa och störde mig på mobilen förra veckan. Och sen att man inte kan "nixa" mobilen gör det ju inte heller roligare...

/Kax

Permalänk
Medlem

Jo jag håller med. Ibland känns det som man inte ens kan ta ett steg utan att nån försöker sälja nåt skit till en. Liksom, låt mig va för fan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Radiotjänst ringde på min mobil härom dan. Iofs har jag ingen fast telefon men de ska ge fan i att ringa mig på mobilen! Tur att det går att blocka nummer man vill slippa samtal från.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jävla satans säljar jävlar! När fan ska telefonförsäljeri förbjudas?! Jag skiter i om 1000 pers blir arbetslösa! Det är en grupp samhället glatt vill slippa!

Fan nu blir man påmind om den där jävla TELE2 försäljaren som lurade mig.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Radiotjänst ringde på min mobil härom dan. Iofs har jag ingen fast telefon men de ska ge fan i att ringa mig på mobilen! Tur att det går att blocka nummer man vill slippa samtal från.

Hur hade du tänkt att dom skulle få tag på dig då? är väl ganska självklart att dom ringer till din mobil om du inte har ett fast nummer. Internetoperatörer och hyresvärdar ringer till mobilnummer också, ska dom inte få göra det heller?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kax
Jo jag blev mycket irriterad och förvånad när jag märkte att det ringde en såndär hemsk människa och störde mig på mobilen förra veckan. Och sen att man inte kan "nixa" mobilen gör det ju inte heller roligare...

/Kax

Som om NIX hjälper? Nej mina erfarenheter säger precis tvärtom, sedan jag gick med i NIX för ett år sedan har sälj-samtalet ökat drastiskt. NIX ger jag inte mycket för!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Som om NIX hjälper? Nej mina erfarenheter säger precis tvärtom, sedan jag gick med i NIX för ett år sedan har sälj-samtalet ökat drastiskt. NIX ger jag inte mycket för!

Anmälde mitt gamla telefonnummer på NIX, och för mig blev det knäpptyst från försäljare. Endast de som man var kund hos ringde.

Nu har jag ip-telefon, och är inte med i något NIX, och har inte haft ett endaste telefonsamtal!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Hur hade du tänkt att dom skulle få tag på dig då? är väl ganska självklart att dom ringer till din mobil om du inte har ett fast nummer. Internetoperatörer och hyresvärdar ringer till mobilnummer också, ska dom inte få göra det heller?

Dom har ingen anledning att ringa till mig. Jag har inget med dom att göra och om jag vill ha det så kontaktar jag dom. Annars finns det brev och e-mail. Mobiltelefon har man för privat bruk, inget annat.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefon är ok att ringa till om man har gett dom ens nummer. Ex. Hyresvärd, tandläkare (påminnelser)

Annars: Nej.

Permalänk
Medlem

Har IP-tele, aldrig fått ett samtal.

Har Comviq kontant, är inte registrerad med mitt namn, aldrig fått ett samtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Mobiltelefon har man för privat bruk, inget annat.

Det är därför precis ingen har en mobiltelefon via företaget.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det är rätt jobbigt. Jag har mobilabb genom jobbet och har fått några lurerisamtal. Jag bara lägger på och har slutat svara med "ja det är..." så dom inte får med ett "ja" på sitt band. nu blir det bara mitt efternamn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Det är rätt jobbigt. Jag har mobilabb genom jobbet och har fått några lurerisamtal. Jag bara lägger på och har slutat svara med "ja det är..." så dom inte får med ett "ja" på sitt band. nu blir det bara mitt efternamn.

Jag hoppas seriöst att någon säljare som tar till den tekniken ringer till mig på mitt hemnummer. Jag spelar nämligen in alla telefonsamtal på mitt hemnummer, så det skulle vara roligt om de gör det, så man kan göra ett rättsfall av saken

Naturligtvis skulle jag ju låta bli att berätta för dem om min inspelning

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Hahaha. Ringer någon försäljare på min mobil ska denne få veta vad den är värd. Sånt skit tolererar jag inte.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Jag spelar in alla samtal som ringer till min mobil. Det sker automatiskt.
Mycket bra och ha om någon vill luras.

Ett tips för er med Symbianmobiler (s60v3) från Nokia.
http://www.handango.com/PlatformProductDetail.jsp?siteId=1&pl...
Inget pip vid inspelning som annars är obligatoriskt vilket är sjukt eftersom det i sverige är tillåtet att spela in samtal så länge ena parten känner till det. Jag använder programmet i min N95 och det äger. Finns en verre för s60v2 också.

Hemma ringer ingen. Nix och hemligt telefonnummer.
Skaffade Nix INNAN förstås. Har ALDRIG ringt en säljare. Har haft numret i 2 år nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det är därför precis ingen har en mobiltelefon via företaget.

Precis därför är det

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Som om NIX hjälper? Nej mina erfarenheter säger precis tvärtom, sedan jag gick med i NIX för ett år sedan har sälj-samtalet ökat drastiskt. NIX ger jag inte mycket för!

Men det är ändå så att du då faktiskt har gjort ett aktivt val för att slippa försäljarna, och som det verkar så fungerar det ju för en del. Jag själv har nixat härhemma men det ringer i alla fall försäljare lite då och då.

På tal om dessa försäljare, vilka människor är det i andra änden? Jag skulle då aldrig kunna klara av att jobba som telefonförsäljare då jag ser det som moraliskt fel. Om det bara hade varit skolungdomar med taskig ekonomi som satt där så hade jag förstått det då pengarna antagligen lockar väldigt för dessa personer. Men nu verkar det även vara "normala" människor som jobbar på dessa företag. Det finns väl ingen som på fullaste allvar tror att de gör en samhällsnytta när de ringer runt till hederligt folk för att pracka på dem strumpor?

Och kanske min viktigaste fundering:
Vem vill gå till jobbet och känna att man till stor del faktiskt är rent av hatad?

Låt oss leka med tanken om ett omvänt NIX-system där alla som faktiskt VILL att det ska ringa folk och störa mitt i maten. Hur många tror ni faktiskt hade valt att få dessa samtal?
Nu kanske jag rör mig i en monoton krets utav människor men jag tror faktiskt inte att någon av mina vänner och bekanta hade gjort ett val för att få samtal. Jag tror inte heller att jag någonsin träffat en endaste människa som uppskattar denna form av försäljning.

/Kax
Ursäkta om det verkar lite rörigt, är väldigt trött för tillfället...

Permalänk
Medlem

Att försäljarna börjar ringa mobilt är inte så konstigt.
Det blir väl färre och färre som skaffar vanlig hemtelefon.
Jag har det bara för att kunna faxa och för bredbandets skull. Har ingen telefon inkopplad till jacken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Radiotjänst ringde på min mobil härom dan. Iofs har jag ingen fast telefon men de ska ge fan i att ringa mig på mobilen! Tur att det går att blocka nummer man vill slippa samtal från.

Blockar du direkt i mobilen? Alltså mjukvaran. Jag behöver, nej.. jag MÅSTE! blocka ett och annat nummer med jag vet inte hur. Operatören vet inte hur jag ska göra.
Vore även ett skönt sätt att totalingora vidare personer på, bl.a. framtida försäljare (för det kommer bli mer sådant innan telefonförsäljning till slut dör ut om 100 år).

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

1. Ring din mobiloperatör
2. Säg att du inte vill stå i telefonkatalogen längre.
3. Tyst mobil!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Blockar du direkt i mobilen? Alltså mjukvaran. Jag behöver, nej.. jag MÅSTE! blocka ett och annat nummer med jag vet inte hur. Operatören vet inte hur jag ska göra.
Vore även ett skönt sätt att totalingora vidare personer på, bl.a. framtida försäljare (för det kommer bli mer sådant innan telefonförsäljning till slut dör ut om 100 år).

Vad har du för telefon?
Jag har ett program i min som heter Blacklister.
Till nästan alla symbiantelefoner som nokia gör finns det såna program.

Så som Aphex säger gör jag alltid med mina mobilnummer.
Vill inte ha det hemligt eftersom jag vill att folk skall se att jag har ringt men det finns två alternativ för att fixa det. Ett alternativ är där man ber om att inte stå med i telefonkatalogen/nummerupplysningen och ett där numret blir helt hemligt så att det står "hemligt nummer" när man ringer någon. Jag har valt alternativ ett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Som om NIX hjälper? Nej mina erfarenheter säger precis tvärtom, sedan jag gick med i NIX för ett år sedan har sälj-samtalet ökat drastiskt. NIX ger jag inte mycket för!

Det är inte folk som ringer på måfå. För att kringgå NIX så har företag som tidningsmagasin och onlinetjänster där du skriver upp sig lagt till fiffiga saker i sina avtal. Det står att dom får vidare ge information till tredjeparter och så säljer dom dessa uppgifter om dig till diverse företag. Dessa företag får då lagligt ringa upp dig och NIX kan inte hjälpa mot det.

Detta är så som jag uppfattat läget. Om det är annorlunda får någon gärna rätta mig.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det kan också ta långtid innan man blir NIX:ad. Teleförsäljaren har en lista med nummer om denna lista då är från januari och du nixar i juni så är blir du uppringd tills försäljaren använder en ny lista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Det kan också ta långtid innan man blir NIX:ad. Teleförsäljaren har en lista med nummer om denna lista då är från januari och du nixar i juni så är blir du uppringd tills försäljaren använder en ny lista.

Man måste uppdatera listan varje kvaral. Man kan inte som telefanförsäljare säga att man inte uppdaterat listan till senaste kvartalet om man får en märkning på sig, det godkänns inte som ursäkt.
Att komma med i NIX register tar inte mer än tre dagar dock, oftast inte ens ett dygn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Vad har du för telefon?
Jag har ett program i min som heter Blacklister.
Till nästan alla symbiantelefoner som nokia gör finns det såna program.

Så som Aphex säger gör jag alltid med mina mobilnummer.
Vill inte ha det hemligt eftersom jag vill att folk skall se att jag har ringt men det finns två alternativ för att fixa det. Ett alternativ är där man ber om att inte stå med i telefonkatalogen/nummerupplysningen och ett där numret blir helt hemligt så att det står "hemligt nummer" när man ringer någon. Jag har valt alternativ ett.

Blacklister.. jag har en Siemens M75 och ja.. jag får se om det funkar. Tack för tipset ivf.
Ska även ringa operatören och be ta bort från katalogen.

Hey! Gör det allihopa! Om alla våra medlemmar på Swec ser till att verkligen NIX:a och ta bort sig från katalogen, samt som sista utväg blocka nummer.. då förlorar telefanförsäljarna en stor grupp köpstarka/köpovilliga eventuella kunder. Det är bra för Sverige, det är bra för oss. Ju svårare telefanförsäljaren får desto snabbare dör det fruktansvärda så kallade jobbet ut.
Kom igen nu! Upprop och uppror!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett försäljar sammtal i hela mitt liv, var nån brud som ebjöd sig att smuggla mig till Usa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Man måste uppdatera listan varje kvaral. Man kan inte som telefanförsäljare säga att man inte uppdaterat listan till senaste kvartalet om man får en märkning på sig, det godkänns inte som ursäkt.
Att komma med i NIX register tar inte mer än tre dagar dock, oftast inte ens ett dygn.

Blacklister.. jag har en Siemens M75 och ja.. jag får se om det funkar. Tack för tipset ivf.
Ska även ringa operatören och be ta bort från katalogen.

Hey! Gör det allihopa! Om alla våra medlemmar på Swec ser till att verkligen NIX:a och ta bort sig från katalogen, samt som sista utväg blocka nummer.. då förlorar telefanförsäljarna en stor grupp köpstarka/köpovilliga eventuella kunder. Det är bra för Sverige, det är bra för oss. Ju svårare telefanförsäljaren får desto snabbare dör det fruktansvärda så kallade jobbet ut.
Kom igen nu! Upprop och uppror!

Nej, det bästa sättet är att låta dem ringa och slösa deras tid, för att till slut inte köpa något. På så sätt blir telefonförsäljning ekonomiskt ohållbart.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det bästa sättet är att låta dem ringa och slösa deras tid, för att till slut inte köpa något. På så sätt blir telefonförsäljning ekonomiskt ohållbart.

Det är ett fjärde sätt ja.. men det tar tid från en själv och tid är pengar som vi vet, och pengar har vi inte råd med.. så därför ska vi.. öhm.. ringa upp dem och säga att vi inget vill ha, flera gånger, för då snor vi deras tid och får jättemycket tid över.. som vi byter mot.. pengar..
Underskatta inte en god försäljare, börjar man väl lyssna på vad de duktiga försäljarna säger så kan det reda vara frösent, man kan av misstag ha knappat in sitt VISA-nummer på sin knapptelefon. Hypnotiserad.
Nej, men underskatta inte en dödsföraktad försäljare med lång erfarenhet i yrket, man kan åka dit innan man fattat att man faktiskt köpt något värdelöst. Man kan skylla sig själv hur mycket som helst, det finns alltid en tillräckligt bra försäljare någonstans för att hålla upp säljkvoten. Lovar.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Gillar min farsa på det sättet, han vägrar beställa nått över telefon, han vill ha papper på det som han kan läsa igenom lugnt och stilla hemma.

Ändå uppehåller han försäljaren under hela samtalet och avslutar med "Skicka mig en broschyr som jag kan läsa".

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Gillar min farsa på det sättet, han vägrar beställa nått över telefon, han vill ha papper på det som han kan läsa igenom lugnt och stilla hemma.

Ändå uppehåller han försäljaren under hela samtalet och avslutar med "Skicka mig en broschyr som jag kan läsa".

Det är rätt, oseriösa företag lämnar inte papper, eller kvitto.
Men faran är att man får hem papper på att an beställt något, om man råkar ut för jätteoseriösa.

Själv handskas jag med försäljarna åt farsan som vägrar NIXa telefonen av någon anledning.. Jag säger högt och tydligt "NIX" och lägger på. Samma företag hör aldrig av sig igen, de tror man hunnit NIXa, sen så står det i en not att vi NIXat, så den telefonen hoppas över.

Om man har tråkigt kan man grilla försäljaren genom att fråga hen om namn och perssonnummer och så vidare, vill den hålla igång samtalet så måste hen avslöja sig, och det vill man ogärna men de finns de som är så desperata.

Och kom ihåg, om ni nu orkar lyssna på försäljarsnacket, kanske för att driva med dem, kom ihåg då att fråga vilket företag de ringer för och vilket företag de jobbar på. Oftast så tar ett callcenter bara uppdrag av annat företag, men de presenterar med uppdragsgivarens namn och så vidare.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.