en fråga + fundering om nätagg

Permalänk
Medlem

en fråga + fundering om nätagg

Hej

1.
Hur kan man se eller mäta om ett nätagg ger stabila spänningar?, använder t ex: everest där står det lite volt tal, fast misstänker att everest inte visar något speciellt.

Så man kanske måse mäta med en volt meter eller vad dem kallas eller?

2.
Brukar ni slå av nätagget där bak(strömbrytaren), efter ni stänger av datorn. har alltid slagit av strömbrytaren och då har mina nätagg alltid gått sönder efter ett par år, dem slutar ge stabila spänningar mistänker jag då datorn stänger av sig,

Permalänk
Medlem

om du använder datorn stäng bara av den vanligt du ska inte behöva slå av nånn strömbrytare för att stäng av.

Så tycker jag men jag stänger alldrig av strömmen!

Permalänk

1. Ett oscilloskop behövs nästan om du skall kolla snabba svängningar, men annars kan du ju koppla in en vanlig multimeter och mäta spänningarna som nätaggregatet ger.

2. Nej, det är sällsynt att jag stänger av nätaggregatet med strömbrytaren. Jag tycker det verkar märkligt att nätaggregatet skulle ge instabila spänningar för att man stänger av med strömbrytaren. Jag lutar mer åt att komponenterna i nätaggregatet (främst kondensatorer) åldras och du på så sätt får instabila spänningar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett oscilloskop behövs nästan om du skall kolla snabba svängningar, men annars kan du ju koppla in en vanlig multimeter och mäta spänningarna som nätaggregatet ger.

Så det finns inga sm hällst programm som kan visa om nätagget ger stabila spänningar?

2.

Citat:

Nej, det är sällsynt att jag stänger av nätaggregatet med strömbrytaren. Jag tycker det verkar märkligt att nätaggregatet skulle ge instabila spänningar för att man stänger av med strömbrytaren. Jag lutar mer åt att komponenterna i nätaggregatet (främst kondensatorer) åldras och du på så sätt får instabila spänningar.

Tänk er en TV som ni sätter på och av varje dag, strömmen når direkt till skärmen elelr panel eller vad man ska kalla det, glömt bort namnet. Altså då kan man ju fundera på om livslängen blir mer om man har tvn på standby och slår på tvn med fjärkontroll.

Så känns det som det är med nätagg när man sätter på den bakifrån, strömmen skjuter in i komponenterna likt en TV. Kanske låter sjukt för vissa de här men jag har iallfall alltid haft problem med nätagg som jag alltid slår på och av baifrån med strömbrytaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rasoul
Så det finns inga sm hällst programm som kan visa om nätagget ger stabila spänningar?

Nja, vist finns det program som visar spänningar, men de hämtar sin information från sensorer på moderkortet och dessa brukar inte vara särskilt exakta. T.o.m. en billig multimeter från biltema är i så fall bättre.

Citat:

Tänk er en TV som ni sätter på och av varje dag, strömmen når direkt till skärmen elelr panel eller vad man ska kalla det, glömt bort namnet. Altså då kan man ju fundera på om livslängen blir mer om man har tvn på standby och slår på tvn med fjärkontroll.

Så känns det som det är med nätagg när man sätter på den bakifrån, strömmen skjuter in i komponenterna likt en TV. Kanske låter sjukt för vissa de här men jag har iallfall alltid haft problem med nätagg som jag alltid slår på och av baifrån med strömbrytaren.

Jo visst skulle du kunna få en lite högre startström som skulle kunna slita mer på komponenterna. Men jag är ändå lite skeptisk till att det skulle ha speciellt stor inverkan på livslängden. Men om du tycker att det känns så, varför stänger du då av agget på strömbrytaren istället för att låta det stå i stand-by?

Visa signatur

~Pelle~