Permalänk
Inaktiv

Ja du Fuzzy, varje gång jag ringer och felanmäler till Telia och de ser min historik säger de "eh...det är för mycket för mig att läsa igenom nu, kan du sammanfatta lite kort vad felet är..hehe..." Då säger jag ALLT!!

Jag pratade med Telia senast idag och frågade vart min IP-adress tagit vägen (borta sedan 1vecka), men de får inget svar från Eskilstuna Energi & Miljö säger de.

Kör jag LAN-kabeln direkt från väggen till datorn får jag IP-nummer och kan surfa. Kör jag via routern får jag inget IP. Klickar jag i Static och manuellt skriver i IP-adressen, gateway och mask i routern får jag kontakt och kan pinga, men det går inte att surfa.
Det lustiga är att allt fungerar prickfritt med mitt ADSL? Förmodligen är det något fel på Telias DHCP-server som inte delar ut IP-adresser som den ska.

Saksamma, jag har tröttnat REJÄLT! Jag kommer troligtvis byta till Blixtvik 100/10 om den linan är stabil.

SÅ NI SOM HAR BLIXTVIK 100/10 - 100/100 SKRIV OCH BERÄTTA FÖR OSS OVETANDE HUR DEN FUNKAR!!

Permalänk

Så nu har jag skaffat Adamo 100/10 I E-Tuna statsnät.

Får hoppas det funkar bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infotizer
Så nu har jag skaffat Adamo 100/10 I E-Tuna statsnät.

Får hoppas det funkar bra.

Där ser man, håll oss gärna uppdaterade på hur det går med inkoppling/hastigheter/stabilitet etc!

Permalänk
Medlem

har BLIXTVIK 100/10

tankat som bäst 8 meg/s, laddat upp samtidigt 4 meg/s

6 meg/s laddat upp som bäst.

har haft nätet i 2 månader och är supernöjd.

tankar torrents oftast över 3 meg/s och laddar upp 2-3 meg/s samtidigt dock från privat tracker.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
har BLIXTVIK 100/10

tankat som bäst 8 meg/s, laddat upp samtidigt 4 meg/s

6 meg/s laddat upp som bäst.

har haft nätet i 2 månader och är supernöjd.

tankar torrents oftast över 3 meg/s och laddar upp 2-3 meg/s samtidigt dock från privat tracker.

Hade lite beslutsångest om man skulle välja Blixtvik eller Adamo får väl hoppas att det kvittar. Mitt blir inkopplat 31/10 då jag inte fick gå från comhem tidigare. Tänker inte betala dubbelt för lite fiber

Permalänk
Medlem

Ah tusan jag har inte beställt än, har bott på annan ort men det blir nog snart..... så jag väcker liv i den här tråden igen.... Hur var adamo? Hur fungerar blixtvik?

Mitt adamo adsl fungerade snuskbra tills det blev tdc så jag har inget emot dem.

Permalänk
Inaktiv

Såg att Banhof nu finns med i leken. 100Mbits-operatörerna ploppar upp som svampar på hösten Nu blev det ju inte lätt.

Blixtvik verkar funka om man kollar hastigheten, men hur är det med pingen? Hur stabila är uppkopplingarna? Spelar mycket och det är nog viktigare för mig med låg, stabil ping än 100 procentig fart. Duger bra med 99,99

Någon som testat?

Permalänk

Jag har äntligen gjort slag i saken och beställt blixtvik 100/10. Min anslutning via Telia har varit under all kritik under en längre tid nu. Om allt går som det ska blir det inkopplat 4/11, så jag återkommer med resultat då om någon orkar vänta

Permalänk
Inaktiv

Nu finns Tele2 som operatör i stadsnätet med 10 och 100Mbit sedan 3 dagar tillbaka. Hur bra de är vet jag inte och det finns ännu inte information om detta på Stadsnätets eller Tele2´s hemsida.

Permalänk
Medlem

Nu går det välja mellan Blixtvik, Adamo och Bahnhof som 100/100 leverantör. Någon som testat Bahnhof eller Adamo?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Nu finns Tele2 som operatör i stadsnätet med 10 och 100Mbit sedan 3 dagar tillbaka. Hur bra de är vet jag inte och det finns ännu inte information om detta på Stadsnätets eller Tele2´s hemsida.

Enligt Energi & Miljö finns inte Tele2 som operatör och enligt Tele2´s kundtjänst är avtalet inte klart på långa vägar. Känns oseriöst att Tele2 raggar och försöker binda upp kunder flera veckor innan deras tjänst ens finns (de ringde mig). Det tar ju max 10 arbetsdagar att bli inkopplad?!? DÅLIGT!!!

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en 100/100 tjänst och skulle kunna säga hur den linan mår? Har haft en del problem med Blixtvik som skyllt på stadsnätet och stadsnätet skyllt på Blixtvik. Nu är dock hastigheterna helt godkända förutom på peak-hours då uploaden är redigt skum.

Någon annan med liknande problem?

Permalänk
Inaktiv

Just nu har jag problem igen med min 10/10 från Telia....som skyller på stadsnätet, som skyller på Telia

Permalänk
Medlem

Eskilstuna Stadsnät

Bahnhof dom ger ca 40-50mb dl.. 10-30 upl..... hade blixvik innan 60-80 dl. 10-20 upl

dom verkar suga... allihopa......... vems Fel=inte vårat iaf. man betalar för

någonting som man inte får. Dags att slå näven i bordet. eller vad tycker

du! 100-100 teorier vill iaf inte jag betala för.............

Permalänk
Medlem

Någon som testat Adamo? Farsan har precis fåt fiber indragen i kåken och ska välja leverantör. Tele2 är på gång i stadsnätet, jobbar på deras support. Kan höra efter imorgon ifall någon vet NÄR dom börjar leverera.

Vi kan ju redan leverera hehe bara ring in och beställa. Fråga efter mig isåfall så jag får provision haha Skicka PM innan

Permalänk
Inaktiv

Re: Eskilstuna Stadsnät

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wikings
Bahnhof dom ger ca 40-50mb dl.. 10-30 upl..... hade blixvik innan 60-80 dl. 10-20 upl

dom verkar suga... allihopa......... vems Fel=inte vårat iaf. man betalar för

någonting som man inte får. Dags att slå näven i bordet. eller vad tycker

du! 100-100 teorier vill iaf inte jag betala för.............

Byt till deras 30/30 då?

Det enda alternativet i stadsnätet som verkar hålla utlovad hastighet är 10/10 hos operatörerna....när det väl funkar

Verkar vara dålig kvalité på anslutningarna. Operatörerna skyller på stadsnätet och stadsnätet på operatörerna. Samarbetet funkar inte alls och vi kunder får lida.

Permalänk
Medlem

adamo 100 100

adamo 100 100 suger fruktansvärt sämsta skiten jag varit med
har sagt upp det nu och det blir blixtvik 100 100
skickar filer suuuger 1200 k va e de med 100 m
vi hoppas blixtvik e bättre
Mvh Wikings1

Permalänk
Inaktiv

Låter som Eskilstuna Energi & Miljö fått till det riktigt bra med alla ihopkopplingar i stadsnätet

Permalänk
Medlem

Någon som har Banhof´s 30/30 ?

Jag sitter med Telia 10/10 som tappar kopplingen titt som tätt och är sugen på att byta.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beckz
Någon som har Banhof´s 30/30 ?

Jag sitter med Telia 10/10 som tappar kopplingen titt som tätt och är sugen på att byta.

Jag har samma problem med Telia. Anslutningen "dör" ett par ggr om dagen. Gjorde en felanmälan och tjejen på supporten tyckte jag skulle kolla sladdarna till router

Funderar på att byta jag med till 30/30.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Jag har samma problem med Telia. Anslutningen "dör" ett par ggr om dagen. Gjorde en felanmälan och tjejen på supporten tyckte jag skulle kolla sladdarna till router

Funderar på att byta jag med till 30/30.

Nu har jag bestämt mig eftersom nätet "dött" ca: 10ggr bara idag!!

Beställer Banhof 30/30 efter helgen.

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk

Verkar som nätet ska uppgraderas kraftigt inom snar framtid, så vi får väl hoppas det blir bättre för er då

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Verkar som nätet ska uppgraderas kraftigt inom snar framtid, så vi får väl hoppas det blir bättre för er då

Ja, det behövs. Nu är det för bedrövligt

Permalänk
Medlem

fiber

har nån av er 100/100mbit fiberlina?

Permalänk
Medlem

Flera av oss har 100/100 fiberlina. Det är dock lite si och så med stabiliteten.

Ner går det förbenat fort. Tptester visar en runt 95mbit/s mer eller mindre hela tiden på dygnet. Däremot uploaden är sämre. Har varit riktigt dåligt ibland ner mot 10-15mbit/s. Sena nätter går det däremot i runda slängar 90mbit/s.

Men som sagt peak-hours är det kasst. Förbannat irriterande. Har varit på supporten sedan oktober ungefär men det verkar inte hända så mycket. Fått en gratismånad dock som plåster på såren. Men vafan, jag vill ha bandbredd inte pengar.

Har Blixtvik 100/100.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Verkar som nätet ska uppgraderas kraftigt inom snar framtid, så vi får väl hoppas det blir bättre för er då

Får se om det ligger någon sanning i detta och vad det innebär? Delar, hela nätet eller vissa operatörer.

Permalänk
Medlem

Vad är det ens de ska uppgradera? Nätet byggdes ju för inte så länge sedan. Enligt folk där ska inte heller nätet ha några kapacitetsproblem.

Verkar ju helt värdelöst att underdimensionera ett så relativt nybyggt nät att man ska behöva uppgradera det efter bara något år.

edit: Ja igår runt 23 snåret så dog deras dhcpserver. Kom igång igen kvart i 10 imorse. Halv-bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Jag har samma problem med Telia. Anslutningen "dör" ett par ggr om dagen. Gjorde en felanmälan och tjejen på supporten tyckte jag skulle kolla sladdarna till router

Funderar på att byta jag med till 30/30.

Testade med mitt Telia 10/10 på bredbandskollen.se precis och är väl inte helt nöjd (Se bilden nedan)
Men jag har beställt Bahnhof 30/30, återkommer med resultat

Visa signatur

Speldator: Asus Z97-A, i7-4790K 4.0GHz, Cooler Master Hyper TX3, Corsair Vengeance Pro 16GB Asus GTX1070 8Gb OC, Corsair RM750X V2 750W, Win 10 Pro x64, Acer Predator 27", Philips 23", Logitech Performance G402, Logitech G810, SteelSeries Arctis 5 2019 Edition | HTPC: Mac mini (mitten 2011), 2,5 GHz Intel Core i5, 4Gb 1333 MHz DDR3,250 Gb SSD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beckz
[B]Testade med mitt Telia 10/10 på bredbandskollen.se precis och är väl inte helt nöjd (Se bilden nedan)
Men jag har beställt Bahnhof 30/30, återkommer med resultat

Det där ser ju inte så kul ut. Jag har åtminstone farten, men vad hjälper det när skiten dör och laggar hela tiden.

Spännande och resultatet på Bahnhof

Permalänk
Medlem

TCP nedströms : 11.56 Mbit/s

TCP uppströms : 2.22 Mbit/s

UDP nedströms : 0 bit/s

UDP uppströms : 29.67 Mbit/s

Bahnhof 100-100