Permalänk

vilket X38 mobo och setup är bäst?

Hej.

Ska köpa ett nytt quad system och vill klocka det till minst 4,5 Ghz på cpu:n
Jag behöver råd om vilket setup som är bäst.

Budget mellan 15-20 tusen SEK.
Även en vapochill burk av senaste update är beställd - dvs effektiv kompressorlylning för cpu:n.

Cpu: Intel QX 6850 eller en yorkfield quad core stockspeed 2.33 ghz och 12MB cashe. (båda kan jag fixa inom 1 vecka) Vilken är bäst för xtrem o/c?
Någon som vet?

Mobo:
ASUS P5E3 Deluxe verkar klocka extremt bra med corsair DDR3 minnen - se http://www.nordichardware.se/nyhet,13284.html
man blir ju sugen på det systemet.

Asus Maximus Extreme, är detta kort bättre än P5E3 kortet? vet att det verkar vara förberett för vattenkylning, men ska som sagt köra en Vapochill och undrar om vattenkylning behövs för nordbryggan(det är väl den som har V-kylning på extreme kortet?

Ram: Corsair dominator DDR3 2x1 GB med feta kylflänsar med tillhörande fläktar.

Resten av hårdvara verkar mindre viktigt utöver PSU:n som blir ett 500-600 w Antec, chieftech eller varför inte ett Fortron, men budgeten är ca 1000-1500 spänn.

Är det sant att jag med en extreme version som QX6850 slipper o/c minnena och bara behöver labba med den olåsta multipliern på cpu:n för att kunna nå 4-5 Ghz?

Tacksam för råd här då jag inte vill köpa fel grejer.

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem

Att CPU'n har upplåst multipel har inte med minnet och göra
det är bara Nforce chippet som kan göra det fortfarande, alltså köra helt oberoende minnes-cpu hastighet.

men med Xtreme cpu kan du ju i värsta fall sätta 11xnånting, du behöver inte ha särskilt hög fsb för att få hög cpu hastighet med den...

Sen vilket mobo som är bäst är lite för tidigt att säga ..
P5E3 har ju max 1.70 för cpun, lite sunk, dock kommer väl Extreme ha högre på detta, Jag håller mig tills ABIT IX38 kommer inom kort och ska se hur det presterar dom har skippat Heatpipes på det och satt aktiv kylning på NB med en Heatpipe slags kylare

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

man kan ju ändra multiplier på ett X38 och P35 ändå uppåt... man måste ju inte ha nforce för det

Permalänk

Du kan få tag på Yorkfield redan? Speciellt om det vore B1 revision på den då är valet mycket enkelt. FUGGER med sin vapochill klockade upp en Yorkfield i 5.56GHz 1.7v och benchade i 5.2GHz och 4.5GHz med stock volt! Slog 10 världsrekord den dagen, bl.a max quad core frequency clock, 3DMark06 och 05 CPU score, SuperPi 1M, PCMark 2005, Aquamark v3, Cinebench osv.

Skulle krävas en Kentsfield @ ~6.2GHz at nå dessa rekord

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Hej igen.

Ok så båda cpu alternativen kommer att ge fina resultat - kul
qx6850 borde väl fungera bäst då den som sagt är olåst?

Ska kolla vilken stepping och rev som det är på yorkfielden men O/C gurun du hänvisar till körde väl ett ES av en extreme variant?. Det här är ju en 2.33 Ghz quad med 12 MB. Är det verkligen en sån han körde på?

Fler som ifrågasatt hur jag kan ha en sån cpu på g, men ett företag som jag samarbetar med har erbjudit mig att låna en sån i ca 3-4 veckor nu. Väntar bara på x38 mobot minnena etc. Alla lev av dessa annonserar att de får in dom inom 1 - 2 veckor.

Jag hade hoppats på att slippa köpa de där Dominator minnena, fan.. kostar ju 4000 spänn för ett 2x1 GB kit.
Men de flänsar plus fläktar dom har lär väl behövas?

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem

han körde inte 5.56 med vappo, utan då använde han kaskad ca -100, vappon skulle inte klara av den överklockningen och den spänningen, särskilt inte med en quad..

sen kan du fixa en yorkfield redan nu PM mig för då vill jag oxå ha en, du måste ha fruktansvärt bra kontakter, med tanke på att ingen annan SPONSRAD benchare har fått hem en

sen du behöver ju inte köpa dominator, jag använder ett par crucial minnen just nu, iofs ddr2 men med dom kör jag 615 4-4-4-5, 645 5-4-4-5 och maxscreen är 720 5-4-5-15..

så det gäller att hitta ett bra chip handlar inte så mkt om tillverkare, men supertalent har mkt fina minnen och dom är mkt billigare, kolla hos utländska återförsäljare..

sen om du får hem yorkfield då måste du visa screens och bench

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
man kan ju ändra multiplier på ett X38 och P35 ändå uppåt... man måste ju inte ha nforce för det

Har väl inte sagt nånting om att inte x38 eller p35 inte kunde det?
snackade om minnes hastighet om du läser om min post

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk

Tja igen.

Det är en quad yorkfield (Confidential ES a4 står det bla på) på 2,33 ghz och kan inte greja fler då detta är en gåva fr Intel till min sponsor.

Ok ska kolla andra billigare minnen, men gör inte flänsarna samt fläktarna att dominator kyler klart bättre, eller menar du att det räcker med crucial minnenas kylning?

Även om dom använde en kaskad kylare så borde väl vapochill kunna hjälpa en upp till en 5 Ghz, eller?

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem

mkt tveksamt att du får upp en quad till 5ghz med vappo..

fugger kunde köra 4.5 1M med en SS, qx6850 tex klarar runt 4.9 med DI och det är mkt kallare än vappo, en vappo kanske håller processorn runt -20, -30 som mest, sen när du börjar ösa på spänning så stiger tempsen, så 5ghz kommer not inte vara möjligt med vappo..

kanske om du får en specialbyggd av någon som bygger, en som kanske ligger på -60 på evappen då ska det kanske gå bra

sen det är inte så viktig med kylning som sitter på minnena, jag har inga kylflänsar eller liknande på minnena, det enda jag använder är en 80mm fläkt som blåser på den..

och då använder jag 2.55v, och jag klara mig hur bra som helst, minnena klockar hur bra som helst..

[img="http://img216.imageshack.us/img216/5043/32m6ed4.th.jpg"]

detta är med 2.55 och inga kylflänsar

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |

Permalänk

Ok Krullmannen.. tack för den infon. Det låter som du har god erfarenhet av o/c - men om Nordic h/w grabbarna kunde o/c sin 6850 till ung 4,5 ghz på luft så borde inte 5 vara not prob med en vapo, tycker jag. Men vi får se, jag återkommer asap med benchar.. ska bli skitkul och köra igen, har vart borta från detta område några år

Tror väl att kylning av minnen blir viktigare om jag kör ddr2 kortet - får ett intryck av att ddr3 minnen kan klockas högre utan att bli stressade på samma sätt. Men kommer att sätta mig in i det mer.. tror du att ddr2 setupet är lika o/c bart som ddr3?

Om inte kan man ju lika gärna köpa x38 ddr2 grejjer och de korten är ju oxå klara för Intels 45nm prollar, klart billigare ju.

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem

det du pratar om är att kinc körde med 1 kärna och inte 4, då har du inte samma värmeutveckling..sen är kinc jävligt duktig på att klocka, sen en qx6850 med 1 kärna blir typ som en e6850

men du skulle ALDRIG kunna köra dom hastigheterna med luft och 4 aktiva kärnor, tror inte du förstår hur mkt värme som kommer från dom

jag kör själv mkt kyla och mkt luft bench och jag kan lova dig du kommer få det mkt mkt svårt att få upp en 4 kärnig processor i 4.5ghz under vappo, 4ghz har jag kört som mest med min qx6850 under luft och 4 aktiva kärnor..
sen måste du tänka på att du tjänar inte så mkt med en vappo dom håller inte nå bra loadtemps..
men som jag skrev köper du en SS av någon som bygger så får du mycket mer för pengarna, eller om du skickar iväg din vappo för uppgradering, typ byte av gas, kondensor, evapp och sånt då kommer den att hålla bättre loadtemps

sen när jag körde 4ghz så är det inte 24/7 körning utan för kanske superpi 1M eller 2M..

jus nu är det ingen skillnad i hastiget på ddr2 och ddr3 faktum är att ddr2 är snabbare än ddr3 i många benchmarks,

eller det finns ju skillnader, men ddr2 är snabbare i dom flesta benchmarks jämfört med ddr3, tror det kommer att bli ändring på det iom x38 men vet inte

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |

Permalänk
Medlem

kan inte annat än hålla med krull, fan min vappo börjar närma sig gränsen för vad den pallar med en e6600 @ 4059Mhz 1.7V.
det är dock orthos stable i 6timmar+

en omoddad vapo kommer aldrig palla med en Quadcore Med Stor OC. visst dom kommande 45Nm processorerna har ju lägre värmeutväckling men det känns ändå lite tveksamt.

jag börjar fundera starkt på att skicka iväg min för uppgradering, ny kompressor och lite annat gott.

Krull du vet ingen som bygger om system i sverige?
jag är relativt ny i phase branchen, bara haft vappon ett år ca.

Permalänk
Medlem

jo jag vet en som är jävligt duktig på att bygga system, du ska få hans msn, ta kontakt med han och säg att krullet skickade dig, han bygger just nu en dualevapp till mig,

kommer att ha 2 evapper, båda ska sitta på gfx korten.. han har lyckats få temps runt -45 på båda under load.. och det va med r290, han ska fylla på med 2 olika gaser, en liten fin blandning så det blir bättre temps..

han ska även fixa till min cascade lite senare i vinter..

hans första SS hade en load temp på -55-60, och det va med r290 gas, den skulle hålla bättre om han hade använt r404..

båda systemen hade en 250w loadtester..

jag skickar dig ett PM med hans msn

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |

Permalänk

OK, men vi får inte glömma att 45nm prolle drar endast 80w jmfrt med en 65nm sim ligger på 120 w under motsvarande omständigheter.

Iom att en vapo klarar mellan 180-200w så kan dessa 40w i vinst ge klart bättre resultat med en vappo, inte minst med tanke på att även värmeutvecklingen är lägre på dom. Kanske missar något här men bättre resultat jmfrt med en 65nm kommer det att bli.

Låter trots detta mycket intressant att modda min Vappo XE II så man kan klämma i med en 5 - 5,5 ghz

Krull, kan man få den där msn adressen?

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem

du kommer aldrig att kunna klämma ut 5- 5.5ghz med en vappo, för det kommer du att behöva minst -100..sen visst det bir mindre värmeutveckling med orginal spänning..men för att kunna nå den klocken måste spänningen ökas och du kommer inte klara dig med en vappo..

jag vet en som kör med en moddad machII nu och qx6850 han kan köra i 4.4ghz 3dmark, alltså den är stabil i 3dmark men inte 24/7, du kan inte räkna med så mkt bättre resultat..för när du ökar spänningen så stiger värmeutvecklingen nå fruktansvärt helst med 4 kärnor..

SS aggregaten som byggs nu för qx6850 tunas in med 250-300w..för det är den värmeutveckling vi snackar om med quadcores, helst när spänningen börjar sticka upp mot 1.5v-1.7v
och om ett aggregat inte är tunat speciellt för quad så blir loadtempsen ännu värre, en vappo är tunad som mest för en core2duo, max jag sett med en uppgraderad machII på x6800 är runt 4.6-4.7 superpi 1M sen går det inte mer, och det är 2 kärnor.. fatta då en vappo som håller sämre loadtemps än ett uppgraderat system..som sagt du kommer inte kunna klämma ut så mkt mer

jag kan garantera att du inte kommer att klara 5ghz på en vappo..

skickar ett PM men msn adressen till dig

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |

Permalänk

ok, PM:ar dig strax

Intressant att Fugger sa detta om 45nm yorkfield jmfrt med 65nm typ 6850:
"10x reduction in gate leakage = more speed with less volts
we will soon see 6ghz 45nm overclocked parts"

Vi får se vad denna förbättring av volt läckage kommer att innebära i praktiken för mitt till en början omoddade X38 vappochill system.

Mer intressant fr Fugger:

"Some statistics

4.5Ghz on stock voltage on vapo
4.5Ghz = 10s flat
5.126Ghz Pi on Vapo = 8.76s
4.950Ghz on Vapo PCMark WR (I had this one before I came to IDF)
http://service.futuremark.com/compare?pcm05=1087948
@ 5.2Ghz AM3=277k
@ 5.42Ghz AM3=294k LOD 0
@ 5.42Ghz pi = 8.406s
5.56 max frequency @ 1.7v (unmodded) P5K3
B1 stepping 3Ghz 1333FSB Yorkfield 45nm
2k6 cpu score of 8551 for image @ 5.2Ghz
2k5 cpu score of 23k @ 5.2Ghz

I ran my benches on stage at a safe speed, yet high enough to get the job done."

Faan yorkfield verkar otroligt lovande, hoppas på att få resten av grejerna i veckan

Update:
Tack Krullet.

Är i kontakt med Professor Kompressor nu (har förstås hälsat fr Krullmannen)och har avbeställt XEII vapochill då han sågade den längs fotknölarna
Nu blire riktiga grejjer hehehe!!!

Men några veckors mer väntan..

Visa signatur

BC