Permalänk
Medlem

Klocka 8800gtx

Tänkte ge mig på och klocka upp mitt 8000gtx lite. Har läst lite att vissa kan ha 120c på gtx när dem kör full load. I ett forum läste jag att Nvidia själva kört kortet nära 150c, kan det stämma att kortet pallar upp till 150c?

Har själv 61c idle och max 74c grader i load, när jag börjar testa och klocka kan man vara rätt lugn även om tempen går upp emot säg 90c då? Har dragit mig lite för att klocka kortet då ett tidigare geforce kort jag hade stendog efter klockning och ett gtx är inte så billigt att ersätta

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Ja det är lugnt.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Lol, jag skulle vilja ställa några frågor den person på Nvidia som har kört kortet i 150 grader C. Kanske innan det dog, inte under någon längre tid i alla fall. Jag skulle själv aldrig vilja köra kortet högre än 90 grader C under längre tid.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fick upp kortet till runt 600/1000, över där hängde sig 3Dmark06 exempelvis. Klockningen gav runt 400poäng mer i 3dmark.

Höjde fläkten till 90% och ligger nu på 55c idle och 64 c som max när jag klockade, så temperaturerna är ju absolut ok. Vad är det som hindrar kortet från att gå längre då?

-edit- Kunde köra med Core på 620 och minnet 1000 och få stabilt, och tempen går inte över 65c

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Genererar GTX så mkt mer än GTS verkligen? För jag kör mitt 8800Gts i 700/1100 Med en idle temp på 50grader och 58max i load..

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Genererar GTX så mkt mer än GTS verkligen? För jag kör mitt 8800Gts i 700/1100 Med en idle temp på 50grader och 58max i load..

mitt gts idlar 70c auto... och vad jag har läst här på swec så idlar väl dom flesta runt 63c+ med ett gts ... dina temperaturer ser väldigt låga ut... inget som ska ses som en norm kan jag säga...

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Genererar GTX så mkt mer än GTS verkligen? För jag kör mitt 8800Gts i 700/1100 Med en idle temp på 50grader och 58max i load..

Du gör det inte med orginalkylnignen i alla fall väl? Jag har väldig svårt att tro att du kan få så pass låg maxload-temp om du inte har bytt kylning. Eller så har du ett jäkla drag i ditt chassi och ljudnivå därefter i sånt fall. Eller så har du fått en "one of a kind". Jag har aldrig sett någon med så bra temp utan att ha bytt kylning. Du lär ju köra med 100% på fläkten i alla fall och då tycker jag synd om dina öron
Eller så är det helt enkelt så att den interna tempsensorn visar fel temp.

Kan du skicka bildbevis på detta? Bild på både kylning, chassit i helhet och passande skärmdump.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Fick upp kortet till runt 600/1000, över där hängde sig 3Dmark06 exempelvis. Klockningen gav runt 400poäng mer i 3dmark.

Höjde fläkten till 90% och ligger nu på 55c idle och 64 c som max när jag klockade, så temperaturerna är ju absolut ok. Vad är det som hindrar kortet från att gå längre då?

-edit- Kunde köra med Core på 620 och minnet 1000 och få stabilt, och tempen går inte över 65c

Ganska dålig klockning då

Jag ligger just nu på

648/1021/1565 core/mem/shader och då ligger min temp kring 70-80 (80 har jag bara sett ytterst få spikar nå upp till)

Bara core som är maxat, och det är få som får upp över 648 utan att lägga på mer ström

Så om du inte får upp mer, testa runt med shadern lite, om du kan höja/sänka den för att se om det är den som tar emot

Du gör det genom att gå in som power user i settings, sedan nvidia overclock blabla, så finns det något som heter typ "Shadowclock ratio".. där skriver du in en ny ratio du vill ha, sedan startar du om programmet

Ration du vill ha räknar du ut genom att ta önskad shaderclock / Core (i detta fallet 620)

Sedan sätter du allt till default, startar om rivatuner, sedan ställer upp dem till rätt hastigheter igen och du har den nya shadern, på såsätt kan du klocka upp/ner den för att se var det tar emot

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vivace
Genererar GTX så mkt mer än GTS verkligen? För jag kör mitt 8800Gts i 700/1100 Med en idle temp på 50grader och 58max i load..

Mitt GTS ligger på runt 61 grader idle ( windows miljö ) och går väl upp som max till 75 grader efter ett par timmars bioshock spelande med fläkten på 60%, så dina temperaturer verkar väldigt låga iaf om du kör fläkten på 60%

Edit. Jag kör med original klock.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Mitt GTS ligger på runt 61 grader idle ( windows miljö ) och går väl upp som max till 75 grader efter ett par timmars bioshock spelande med fläkten på 60%, så dina temperaturer verkar väldigt låga iaf om du kör fläkten på 60%

Edit. Jag kör med original klock.

Han sade dock aldrig att han körde på 60%. Tvivlar starkt på det, annars måste han ha under 20 graders rumstemperatur.

Permalänk
Medlem

Får inte till det här alls, nu klockar core ner efter 10 sec hela tiden. Det får vara oklockat.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Får inte till det här alls, nu klockar core ner efter 10 sec hela tiden. Det får vara oklockat.

Jag antar att du klockar "3d performance", sätter du igång något 3d program eller liknande så kommer klocken stiga igen, förblir alltså oklockad medans du är ute i windows osv

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Lägger jag mig över 594 i core och 1404 på shadern får jag artifakter överallt. Kunde få core till 612 om jag gick ner med shadern

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Lägger jag mig över 594 i core och 1404 på shadern får jag artifakter överallt. Kunde få core till 612 om jag gick ner med shadern

vad händer om du går ner med shadern ännu mer och höjer klocken då?, Ditt kort verkar inte klocka något vidare

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Du gör det inte med orginalkylnignen i alla fall väl? Jag har väldig svårt att tro att du kan få så pass låg maxload-temp om du inte har bytt kylning. Eller så har du ett jäkla drag i ditt chassi och ljudnivå därefter i sånt fall. Eller så har du fått en "one of a kind". Jag har aldrig sett någon med så bra temp utan att ha bytt kylning. Du lär ju köra med 100% på fläkten i alla fall och då tycker jag synd om dina öron
Eller så är det helt enkelt så att den interna tempsensorn visar fel temp.

Kan du skicka bildbevis på detta? Bild på både kylning, chassit i helhet och passande skärmdump.

Kolla mina bilder på sista sidan här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=769...

Så ser mitt chassi ut inuti. Men jag är inte hemma för tillfället.. Det får bli imorgon.

Och jo jag kör med 100% på alla fläktar i mitt Antec 900 men man blir van efter ett tag.. Det är ett skönar ljud än mitt tinitus iaf.

Jo jag kör på orginal kylningen helt säkert!

Visa signatur

||I9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6||
https://www.speedtest.net/result/16090287443.png
--------------------------------------
http://www.speedtest.net/result/213595932.png

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
vad händer om du går ner med shadern ännu mer och höjer klocken då?, Ditt kort verkar inte klocka något vidare

Händer samma sak :/

Är det drivrutinerna, vista, asuskortet som kan hindra? Temperaturerna kan det väl inte vara då jag aldrig överstiger 70c

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Händer samma sak :/

Är det drivrutinerna, vista, asuskortet som kan hindra? Temperaturerna kan det väl inte vara då jag aldrig överstiger 70c

drivrutiner kan inte påverka vad jag vet, och jag sitter själv med en asus bräda och vista så det är det inte

Ditt kort drar möjligtvis lite för mkt ström och du behöver tillsätta mer, tror det går att öka lite i rivatuner, så du kan ju testa.. du är ju ändå långt ifrån någon farlig temperatur

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(