Ger det nått att gå från 3700+ till X2 4200+ ?

Permalänk
Testpilot

Ger det nått att gå från 3700+ till X2 4200+ ?

Gokväll i stugan, har en dator som funkar helt ok till allt "vanligt" jag gör utöver att spela och det går även att spela spel rätt bra. Problemet är nu dom nya spelen så som Bioshock och World in Conflict som inte funkar så jättebra om man inte kör med allt på lägsta och det vill jag inte riktigt =/

Det jag funderar på är då om det ger nått att köpa en X2-processor (4200+) eller kommer det inte göra nån stor skillnad?

Problemet är även att jag ju sitter på "uråldriga" socket 939 så det finns inte så mycket att välja på nu för tiden i processorväg. Jag tänker att det är bättre att köpa en processor nu för att få en liten boost i väntan på att nästa platform kommer, för som jag fattat så är AM2 på väg ut det med. Tänker jag rätt eller ska jag satsa på att ta steget upp till AM2 med nytt moderkort, processor och minne?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

köp nytt allt ihop.

en dualcore 939 gör saker bättre för dig.

skulle vänta på amd´s phenom system innan du dock bestämmer dig.
skillnaden mellan singel core och dual core är att saker och ting går lättare och snabbare men svårt att säga hur det påverkar spelen du spelar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Köp en 5200+ x2!

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robin_robin
Köp en 5200+ x2!

Var får man tag på en sån? har bara sett 4200+:aren på sidorna. Kostar den också inte jättemycket? vill ju inte lägga ut massor av pengar om jag sen eventuellt ska satsa på Phenom som det nya verkar heta.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Min syn på saken,

Ska man vara ärlig, så ger det i spel inte så mycket idag med en tvåkärning processor på ett 939-system och om man sitter kvar på Win XP - som är ett 32-bitars OS.

Dual-core, ger lite nytta om man gör flera saker samtidigt samt flyttar stora mängder filer mellan olika partioner mellan olika diskar.

Jag sitter själv med en SD 3700+ på ett 939-system. Visst man skulle kunna köpa ex. en ny Opteron men det är en kostnad på någon tusenlapp, men det ger inte så speciellt mycket i det verkliga livet - typ några milisekunder hit och dit eller i vissa speciella fall någon sekund.

Det som skulle kunna ge lite mer fart i grejorna till de nya spelen, är ett bättre grafikkort än det nu har - 7900GT 256MB, men att köpa ex. ett 8800GTS 640MB är inte så billigt idag och det är snart på väg ut ur handeln, för om några månader är nästa generation kort på väg ut i handeln. För kan du hålla lite koll på prisutvecklingen, kan säkert 8800-seriens grafikkort gå ned lite i pris när de nya korten från nVIDIA (9800-serien) släpps ut i till köparna. De kommande spelen och framförallt under nästa år börjar allt mer gå över till DX10 och för att kunna nyttja de olika grafiska effekterna fullt ut, behöver man byta OS till Vista (helst till 64-bitars Vista). Microsoft har inga planer att släppa stöd DX10 till Win XP.

Ja, dagens AM2 system är snart ersatta med AM2+ grejor. Det är inte 100% klart ännu om AMD fortsätter med DDR2 eller om de kommer att gå över till DDR3 på detta system innan AM3 kommer, till nästa vinter eller under år 2009. För alla uppgifter som cirkulerar på Internet, ska man ta med lite nypa salt och förseningar och ändringar kan tillkomma. Men ser man ur de som tillverkar minnens egna synpunkt, så är det enklare att fortsätta med DDR3 minnen, då Intel har börjat använda dem. Med andra ord, det inte fråga om utan när högprestanda DDR2 minnen slutar att tillverkas, nu när allt snabbare DDR3 minnen börjar komma ut från tillverkningen.

Med andra ord, man kan säga vi står inför en brytningstid med ny teknik och andra nya standarder, som snart finns runt om hörnet utanför huset.

Hur du gör med dina grejor, är något som du kan svara för men jag kan berätta hur jag kommer att göra.

Mitt system är bland annat: SD 3700+, ASRock Dual-SATA2, 2GB ram, Raptor 36GB + Seagate 120GB och OS Win XP Pro. Jag har nyligen köpt mig ett Sapphire X1950 Pro 512MB PCI-E grafikkort och som ska inom kort in i lådan. Detta system har jag tänkt att nu försöka hålla liv så länge som det är möjligt och gärna till nästa höst/vinter om möjligt, innan jag bygger mig ett helt nytt system. För då börjar både AMD och Intel att skeppa ut Quad-core (fyra kärnor) processorer och då blir nog DDR3 standard för dem båda. Ja, jag vet att jag kommer att missa en del grafiska effekter med mera, då jag inte har DX10 och inte använder Vistan ännu, men att skaffa sig ett bra DX10 datorsystem kostar mer än det smakar idag och för mitt användningssätt, hur jag använder datorn till, så räcker de grejorna jag har nu bra länge till.

Nu är det upp till dig att besluta vad du ska göra med ditt 939-system, göra en del förbättringar eller bygga dig ett helt nytt datorsystem. Valet är ditt.

Länk till priser för ADM 939 processorer.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=341

/Saint25

Permalänk
Testpilot

Tack för ett mycket bra inlägg, är mycket att tänka på som sagt. Själv trodde jag att det var processorn som var flaskhalsen i mitt system och att nyare spel så som Bioshock hade stor nytta av dual core.

Nästa grafikkort jag funderat på är nått av 8800-korten men dom kostar ju lite så jag tänkte att man kunde gå ett litet steg uppåt innan men det kanske inte är så stor idé då =/

Snart kommer ju HL2: ep2 som inte är lika avancerat som dom senaste spelen så det finns ju en del spel att vänta på ändå

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hej,
Ja, det är ganska mycket att tänka på och i synnerlighet när det är mycket ny teknik runt hörnet.

Ang. BioShock 1, ja man vinner någon eller några frames/bilder per sekund extra med en två-kärning processor, på ett 939-system men förlorar mot AM2 med DDR2 och Intel C2D. Att lägga ut någon tusenlapp för en ny processor för den i genomsnitt ganska låga prestandaökningen, är inte värt det när det nu inte heller går längre att få tag på nya bra 939-moderkort, då tillverkningen är nedlaggd och samma sak med bra DDR1 minnen, de är också nedlaggda (som även händer med bra DDR2 inom kort). Det är att kasta "pengarna i sjön" utan det är mer sunt idag att lägg undan dem till nästa datorystem i stället.

Ang. BioShock 2, kräver ett bra och kraftfullt grafikkort ex. 8800GTS 640MB eller 8800GTX 768MB, för att kunna flyta på bra med olika "ögongodis" påslaget i högre upplösningar, utan att få "frames-drops" d.v.s. att spelet hackar i de mest intensiva scenerna.

För att göra det enkelt, våra datorsystem i allmänhet håller på att bli för gamla för att kunna spela på många nyare spel, med bra flyt i högre upplösningar tillsammans med mycket "ögongodis" påslaget. Det är bara till att acceptera, att till en del av de nya spelen och kommande spelen, får man vara beredd på att sänka på kraven om hur man önskar att spelet ska vara, i känsla och utseende. För att sunga ur så mycket möjlig prestanda ur mitt datorsystem, till så låg kostnad som möjligt, köpte jag det här ATi X1950 Pro 512MB grafikkortet, som blir ett lyft mot mitt snart tidigare, nVIDIA 7600GT 256MB grafikkort (ungefär det dubbla i prestanda ökning). Sedan kan man inte göra så mycket mer tycker jag utan att tänka på att köpa grejor för ett helt nytt datorsystem (med ett nytt operativsystem - Vista 64, om man ska spela de nya DX10 spelen) - men, nu försöker jag om möjligt ligga lågt så länge det går med nuvarande grejor, där målet är att vänta in Quad-Core och bra DDR3 minnen, som kommer någon gång nästa år, innan jag tänker på ett nytt datorsystem.

Ja, du skulle kunna inom kort eller under vintern köpa ett ganska bra grafikkort ex. 8800GTS 640MB, även fast det blir lite för bra för dina nuvarnade grejor och när du känner att tiden är mogen för en ny plattform någon gång nästa år, då kan du ta med grafikkortet dit. På så sätt sprida ut kostnaderna för datorn.

Men till slut, det är dina pengar som avgör om du tycker att det är vettigt att köpa en ny processor till det åldrande datorsystem och det beslutet är bara ditt. Jag kan bara ge min syn på saken och resten är upp till dig.

Slutligen, ja - det finns många intressanta spel som kommer och som är fullt spelbara (med glädje) för oss som med DX9 grafikkort och använder Win XP - som inte kräver en väldigt kraftfull hårdvara och Vista, för att uppvisa sitt bästa i spelupplevelse.

/Saint25

Permalänk
Medlem

en opteron 165 kostars ju iofs bara 834:- enligt prisjakt den ligger på 950:- på komplett. Jag anser om man nu ändå ska vänta till sommaren eller liknande så är det nog värt. För de flesta spel som kommer släppas och vissa som har släppts ger en ganska ordentlig boost med dual core ( tex Supreme Commander, World in Conflict osv).

Edit: Jag funderar personligen på att köpa en opteron 165 sen klocka upp den till ca 2300mhz, då har man en relativt kraftfull cpu speciellt med sin 2mb L2 cache

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Testpilot

Har Opteron dubbla kärnor alltså? det trodde jag inte.

Får ta och fundera lite på saken, ska iallafall ta och beställa hårddiskar så jag kan fylla datorn med mer skit, det klarar den rätt bra än så länge

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem, sitter med en single-core (opteron 144) @ 2600mhz med 4-512mb minnesstickor. Kan köra mycket snabbare med mina OCZ men 1gb ram räcker inte långt i vista.

Jag spelar inte utan det enda jag gör är att multitaska då jag är webdesigner som switchar mellan diversebild.red.program och någon editor.

Hur hade ni gjort i mitt fall? Jag har funderat på att köpa en billig x2 4200+, samt 2gb bättre minne så jag kan klocka lite?? Övriga systemet är helt okej ur klocksynpunkt.

Annars har jag varit inne på en dualcore intel, eller som jag nu mer börjat inse - att vänta in nästa generation cpu's.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hunden,
Opteron finns både som singel kärna och med dubbla kärnor.
Du får fundera på saken om du tycker det är värt att lägga ned mer pengar på ett gammalt system. Sedan finns det en risk att t.ex. ditt moderkort lägger av och då står du där med en ganska nyköpt processor till mindre nytta, då nya bra moderkortet har för länge sedan slutat att tillverkats.

pr0z,
Om du använder Vista idag för den typ av arbete som du tar upp i ditt inlägg, skulle du få nytta med mer minne - 2x1GB = 2GB totalt eftersom Vistan i sig kräver en hel del minne bara för sin egen drift.

Samma sak med processorn, det skulle ge lite extra fart i grejorna om ofta "hoppar" runt bland olika program och filer på diskar/diskarna mer eller mindre samtidigt - om du väljer en processor med dubbla kärnor, dock skulle jag i ditt läge överväga en Opteron med dubbla kärnor, som har mer minne (1+1=2MB Chache) än X2 4200+ processor (0,5+0,5=1MB). Ja, du skulle kunna sedan överklocka processorn för lite snabbare system.

Det du är nu inne på, att nästa års grejor (Tri- Quad-core + DDR2 eller DDR3), kanske i slutet av våren eller början av sommaren, om du kan vänta så långt, skulle i ditt fall ge mer valuta för pengarna som du behöver lägga ned för nya grejor till den typ av jobb du sysslar med. Då skulle du överväga Vista 64, om du inte använder den redan och minst 2GB minne och gärna 4GB minne. När Vista 64 blir "rumsrent" nästa år med nästa generation hårdvara + DX10 för spelen, är det minst 4GB arbetsminne som blir norm på kraftfull spel- och arbetsdator till nästa höst/vinter.

För som jag har skrivit till "Hunden" att 939-systemet är idag i praktiken ett dött system, då bra nya moderkort och bra DDR1 minnen inte tillverkas längre - de som nu säljs duger knappt till överklockning, utan ska man överklocka så blir det mest processorn man får inrikta sig på - vilket ger inte så mycket tillbaka, i det verkliga livet till det datorn används för eftersom minnets bandbredd, när de inte kan överklockas så mycket, stryper ned datorns totala hastighet på den elektroniska information som skickas runt i systemet. DDR2 minne har ännu större bandbredd, vilket hjälper till att kunna skicka information från ex. hårddisk, via minnet, till processorn och mellan minnen och processor ännu snabbare. Något som hjälper upp processorns arbete ännu mer och naturligtvis, DDR3 minne, ska i teorin vara ännu snabbare än DDR2 (när tekniken är fullt utvecklad, vilket den är inte idag).

Slutligen, det gäller er båda - ni avgör själva om ni tycker det är värt att lägga ned någon tusenlapp till på era gamla system eller försöka ha is i magen och vänta ut till de nya grejorna från både AMD och Intel, kommer ut i handeln nästa år. Det är bara att titta runt på detta forum och andra forums runt om i världen, så kan ni läsa och se själva om vad som är på gång under nästa år, inte bara processorer utan även grafikkort och bättre och snabbare minnen är på gång. Har ni läst om vad som skrivs om de olika nya sakerna som är på gång, kan ni säkert dra era slutsatser om vad som gäller för nästa år och kommande datorsystem. Resten är nu upp till er att fundera över och vad ni gör mer era datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Det rör ju sig om nästan 2000:-, för 2x1024MB klockvänligt ram samt 850:- för en opteron 165 som man sedan kanske kan dra upp till 2700-2900mhz.

Alternativet är att lägga i runda slängar 5000:- för:
Intel E6850 CPU
Hyffsat moderkort
2gig klockvänligt minne

Har nu ett 7800GT som är klockat rät rejält men funkar bra.

Jag tror inte jag kommer spela några spel om 1-2 år heller när DX10 tekniken är i fullgång.

Känns som sagt lite dumt att lägga närmare 2000:- för något som inte ger jättemycket.
Kanske är bättre att kräma iväg 5000:- för en rejäl boost??

Hur hade ni gjort?

Får ju givetvis igen pengar för det gamla systemet med.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Egen erfarenhet angående byte från Opteron 146@2,8GHz -->4200+@2,8GHz X2 säger att det inte är värt pengarna om man t.ex vill ha märkbart bättre prestanda i spel.
Ingen som helst iögonfallande prestandaskillnad i exempelvis spel, däremot en bättre multitasking och lite raskare fönsterbyten mellan spel och skrivbord vid ALT-TAB, vilket var det önskvärda med affären..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Testpilot

Vilken är bäst att köpa av Opteron 165 och X2 4200+ egentligen? går Opteron-processorn att klocka upp till samma frekvens som X2:an?

Edit: Kom på nu att mott moderkort nog inte stödjer Opteron-processorer då det står så här på hemsidan "Socket 939 for AMD Athlon™ 64 X2 Dual-Core/ Athlon™ 64/ Athlon™ 64 FX processor."

Jag tar och köper en X2 4200+ ändå då jag faktiskt använder rätt många program samtidigt i normala fall. Återkommer med resultat sen när jag fått den, tack för alla långa och intressanta svar

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]