Permalänk
Medlem

Lurad

Skrev här för ett tag sedan att jag blev lurad på 4100kr när jag skulle köpa ett 8800gtx av mh.eniro@gmail.com..

Denna gången blev jag lurad när jag skulle köpa ett 8800gts 640mb för 2000kr, killen sålde det billigt för att han skulle flytta.
Affären gjordes här på sweclockers marknad! Jag fick hans personupg för att jag var osäker, jag fick till och med prata med hans mamma som intygade att han var seriös. jag skulle sätta in 700kr först, sen 1300kr efter att jag fått kortet och sen skulle han skicka kortet så det skulle komma i måndags eller igår, men jag har inte fått det. jag hade självklart väntat några dagar o hoppats på att kortet skulle dyka fram.
Men jag har ringt honom ca 10 gånger från olika nummer och han svarar på mobilen men när han hör min röst så lägger han på igen.
han heter Per R****** och mailen är: 0763064204@mobil.tre.se

Han verkade hus seriös som helt, vem lurar nån på 700 kr liksom? Och jag hittade även en annons från honom där han sålde en bil billigt för han behövde pengar snabbt för han skulle flytta!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Leta upp hans mammas telefonnummer, ring upp och berätta vad hon har för slyngel till son?

Permalänk
Medlem

Ja jag ska göra det, fick en hel lista med nummer till R******* i borlänge så jag ska ringa runt sen..

// Namnet maskerat av xphaze. Tänk på PUL.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Varför handlar du inte med internetgirot? det är ju inte speciellt svårt att fixa..

Permalänk
Medlem

Fick du prata med hans mamma som intygade att han var seriös?
Seriöst, killen är 25 år, tror du att det var hans riktiga mamma du pratade med?
Det har jag svårt att tro, möjligen om han hade varit 14...

För att komma fram till vad hans mamma heter, sök ut alla R****** i Borlänge på e-information.se för att få en komplett lista på allas personnummer.

Leta i listan efter kvinnliga namn med någorlunda lämplig ålder för att vara mamma åt en 25-åring.
Sök sedan på "R*******" och "borlänge" på hitta.se och du hittar hennes namn i listan. Ring sedan dit och fråga efter Per...

// Namnet maskerat av xphaze. Tänk på PUL.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för hus han bor i, där är inga speciella adresser som 5a 5b etc etc, men en massa skumma namn finns på samma adress i alla fall

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

// Personuppgifter raderade av xphaze. Kvittar hur du fått tag på uppgifterna, det är inte tillåtet att publicera dom hursomhelst ändå.

Om mod tycker att mer ska censureras kan intresserade skicka ett PM så ska jag förklara hur man kan hitta uppgifterna.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Oavsett om personen ifråga har lurat trådskaparen så är alla
namn/adresser brott mot PUL.

Värre är det om personer som hängs ut som bedragare i verkligheten är oskyldiga.

Permalänk
Medlem

Inte vidare svårt hitta sån information om man inte är helt dåligt med att söka

Men sök på mammans namn på eniro nu och ring och fråga vad som pågår. Eller bättre, pappan som inte ens bor på samma ställe och säkert är helt oskyldig.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

FoxOne: Tack så mycket! Ringde till hans pappa och han sa bl.a att jag skulle hålla mig borta från dom kriminella jävlarna. Han sa att han inte ville bli inblandad i vad per och hans mamma höll på med!

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle nog polisanmält både morsan och grabben. Troligen blir det kronofogden som tar över ärendet.
Polisen har inte tid!

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Hahahaha, jag döööör!

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Varför dör du?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

FoxOne: Tack så mycket! Ringde till hans pappa och han sa bl.a att jag skulle hålla mig borta från dom kriminella jävlarna. Han sa att han inte ville bli inblandad i vad per och hans mamma höll på med!

Hahahaha, en unge med en kriminell morsa. hahaha

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

ja, så kan det vara Fick iaf mail från honom innan:

Du blev faktiskt lurad. Du kan polisanmäla om du vill, men jag kommer också att polisanmäla dig för brott mot Personuppgiftslagen isåfall, det är ett betydligt grövre brott. Så vi kan nog lösa det här på annat sätt. Per R******

svarade: Skatteverket gav mig dom så kör på

Han: Nejdå, jag det tänker jag inte göra, det är trots allt jag som gjort fel i det här fallet, det är jag fullt medveten om.

Ska se om jag kan sätta tillbaks pengarna på fredag, alternativt måndag.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Tycker ändå du ska anmäla honom. Även om han betalar tillbaka dig finns risken att flera blir lurade. Gör något förebyggande istället

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
ja, så kan det vara Fick iaf mail från honom innan:

Du blev faktiskt lurad. Du kan polisanmäla om du vill, men jag kommer också att polisanmäla dig för brott mot Personuppgiftslagen isåfall, det är ett betydligt grövre brott. Så vi kan nog lösa det här på annat sätt.

svarade: Skatteverket gav mig dom så kör på

Han: Nejdå, jag det tänker jag inte göra, det är trots allt jag som gjort fel i det här fallet, det är jag fullt medveten om.

Ska se om jag kan sätta tillbaks pengarna på fredag, alternativt måndag.

Polisen hade nog brytt sig i detta fallet när någon faktiskt lämnar fram bevis så där och erkänner brottet Sen är du ju offret, du bröt inte mot PUL, det såg vi ju alla

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Rolig kille^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Geeks
SweClockers

Då lägger vi av att publicera personuppgifter så att jag slipper sitta o bevaka tråden tack.

Hugo Hackman: maila edin(a)sweclockers.com om detta och berätta vilken användare det handlar om.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Så, skickade ett mail till edin@hotmail.com, rätt?

Och mitt namn är hugo hagman, inte hackamn

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Så, skickade ett mail till edin@hotmail.com, rätt?

Och mitt namn är hugo hagman, inte hackamn

edin@sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

oj. Skrev fel här, men skickade rätt, edin@sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Men förfasen... tänk på alla spambot(jag sover under en sten så jag vet inte allt) som söker efter email adresser innan ni skriver någons adress.

Därför skrev xphaze med ett (a) istället för @

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Va? Nu hänger jag inte med, vad gör det att man skriver ut sin mail? :S

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Å herregud! Fått mig ett skratt så här på förmiddagen...tackar hugo!

Får man fråga hur gammal du är?

Först lurar nån dig på 8800GTX i tråden där du skriver att säljaren "jobbar på DHL under sommaren så det blir gratis frakt. Han säger att han åker runt mkt så han "bor ingenstans"" och nu betalar du till en unge som lurar folk med hjälp av sin mamma?

Är dina trådar lika seriösa som din avatar eller? Hur det nu är så tycker jag bara att detta vara riktigt komiskt. Väntar med spänning på fler trådar businessman Hugo!

Permalänk
Medlem

Du tycker det är roligt? Ok, när jag blev lurad på 8800gtx så var jag dum, jag tänkte bara att det är genom paypal så jag kan inte bli lurad, och nej, det kunde jag inte heller, fick tillbaka mina pengar där.

Men vad är det som är så roligt i detta fallet? Säg ngt som tyder på att han skulle lura mig?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

hugo hagman: Det fnns "sökbottar" som säker igenom sidor, forum mm för att fiska upp emailadresser och sedan lägga till dem i spamlistor.
Man brukar försöka undvika att dessa snappar upp dessa igenom att använda "(a)" "snabela" osv istället för @.

Hoppas du får tillbaka pengarna!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

aha det viste jag inte, nu vet jag Tack tack

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Du tycker det är roligt? Ok, när jag blev lurad på 8800gtx så var jag dum, jag tänkte bara att det är genom paypal så jag kan inte bli lurad, och nej, det kunde jag inte heller, fick tillbaka mina pengar där.

Men vad är det som är så roligt i detta fallet? Säg ngt som tyder på att han skulle lura mig?

Bry dig inte, ArtMan är lite "speciell"

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Har även jag blivit blåst av denna person. Till mig skulle han sälja en dator. Satte in förskottsbetalning men har efter detta inte sett varken dator eller kunnat nå honom.
Blir antagligen polisanmälan inom några dagar. Ska du polisanmäla hugo hackman?