Åtalet mot The Pirate Bay skjuts upp igen

Permalänk
Melding Plague

Åtalet mot The Pirate Bay skjuts upp igen

Kammaråklagare Håkan Roswall meddelar att åtalet mot männen som står bakom världens största Bittorrent-tracker skjuts upp. Denna gång handlar det om att fler personer är misstänkta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad vill de sätta dit dem för?
Att ha olagligt material på servrarna?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Vad vill de sätta dit dem för?
Att ha olagligt material på servrarna?

Medhjälp till upphovsrättsbrott om jag minns rätt. Eftersom det är en Bittorrent-tracker behöver de inte ha något material på servrarna.

Tack till Tobias Persson för nyhetstipset!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Medhjälp till upphovsrättsbrott om jag minns rätt.

Är inte den lagen rätt ny?
Jag menar att de ordnade fram den EFTER att ha gjort razzian.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Fler misstänkta? Verkar som att dom försöker få ihop till något stort och sätta ett exempel. Jag är faktiskt lite oroad över hur det kommer gå här, jag tror dom kan bli fällda. Hänger på advokat skillz

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Även om så vore fallet så känns det som att det vore ungefär samma som att åtala Volvo för medhjälp till rån bara för att en av deras bilar använts i ett rån. (Uch man ska inte dra biltillverkarparaleller, men nu vart det gjort iaf, kanske en hyrbilsfirma är en bättre liknelse).
Eller för den delen all form av informationstillhandahållande, för all sorts information kan användas för kriminella syften bara man vill.

Det är ju ytterst användarens ansvar vad han/hon lägger upp/laddar ner, det står ju t.o.m. på TPB:s sida att de inte tar nåt ansvar för vad folk lägger upp/laddar ner, utan att det ansvaret ytterst vilar på användaren.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Fler misstänkta? Verkar som att dom försöker få ihop till något stort och sätta ett exempel. Jag är faktiskt lite oroad över hur det kommer gå här, jag tror dom kan bli fällda. Hänger på advokat skillz

dom har inget att gå på dom har inte gjort något olagligt.. men det har dock polisen gjort som tagit föregtags datorer / servrar, som inte hade med tpb att göra BLA piratbyrån mm.

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Sicken tomte roswall är. Ett år och inget vettigt av det. Vem står för muppens nota? Skattebetalarna naturligtvis. Just det gör mig sur.

Som mitrix säger handlar det om användarnas ansvar. Tvivlar dock att det ljuset skulle gå upp både för roswall, företagen som tryckte på bodström och bodis själv.

Permalänk
Avstängd

Försöker de "stalla" för att dra ut på tiden eller?

De har ingenting, men försöker dra ut på det hela, för att slippa ge en friande dom?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

*tog bort inlägget då jag ej har tid att stri, utan bör plugga istället*

Nå jag tror det inte kommer hända mycket, det kommer nog skjutas upp hela tiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Suck. Det här ger ju ingenting. Hela svenska lagen är en enda stor tolkningsfråga som vanligt, något som är mer diffust får man ju leta efter.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag tror de gör såhär för att i alla fall få behålla datorerna vad som än händer. Skulle piratebay få tillbaka servrarna nu eller inom kort tid kan de utöka sin verksamhet med stora marginaler eftersom de servrar de har igång nu egentligen inte är deras egna, delvis. De vill kunna styra situationen får jag en känsla av.

Visa signatur

Webb:
Liendeborg (under konstruktion)
Server + Dator

Permalänk
Medlem

Känns som om dom inte har några som helst bevis med tanke på att det skjuts upp gång på gång. Polis och resten av rättssystemet verkar dessutom måttligt intreserade av frågan eftersom TPB kunde skaffa sig nya servrar, i sverige, och ingen har gjort något åt det.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Ställ Sony in för rätta, dom kränger CD/DVD skivor som används till piratkopiering...

Permalänk

Hah, det känns som att de väntar bara för att de konservativa och megaföretagsälskande delarna av vår regering ska fucka upp rättssamhället ännu mer innan de startar åtalet... Riktigt tragiskt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Va trött man blir på dessa illa maskerade fascister.. varför flyttar dom inte till USA på en gång..
Jag tycker det är ganska synd att sveriges makthavare har blivit så fruktansvärt patetiska. Stjärta upp ni bara... så får ni säkert ett diplom från FBI.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem

Ska man skratta eller gråta? Roswall kan och kommer inte att kunna fälla TPB för upphovsrättsbrott för detta har så vitt jag vet redan prövats en gång tidigare nämligan frågan om en torrent tracker kan anses vara brott mot upphovsrättslagen.

Nä avskeda denna Roswall som kostat oss skattebetalare och företagare pengar samt ersätt alla som blivit skadelidande pga polisens stöld av servrar som inte ingick i TPB:s maskinpark och därför inte skulle ha tagits med men gjordes ändå.

men polisen lär komma unda med brott igen för mig veterligen har polisen rätt vittgående befogenheter vilket husägare som fått sina dörrar insparkade pga att polisen gått fel fått erfara då dom inte fått nån ersätning av Rikspolisstyrelsen utan fått betala en ny dörr med egna pengar.

Så ser rättvisan ut och kommerr så vara för bönder är ersättbara medan adeln ska hållas om armarna med sina privilegier som aldrig kommer försvinna.

Permalänk

Det är skönt att se hur åklagare och övrigt folk inom samma myndighet ställer upp för varandra när någon är i behov av att få pengar utan att behöva göra ett dyft! Sådant här gör mig alltid extra glad, synd bara att jag inte går juridik så jag också kunde få ha det så :/ Man kanske skulle byta?

Lite allvarligare: vad är preskriptionstiden för det brott som Håkan vill åtala dem för? För om det fortsätter så här kanske brottet hinner preskriberas innan han hinner åtala dem

Edit: Den som letar han finner:
"[...]Exempel på sådan är att brott som kan ge upp till ett års fängelse preskriberas efter två år,[...]"
/http://sv.wikipedia.org/wiki/Preskription

Så vilket datum var det som polisen slog till mot tpb/prq?
Edit 2: Den 31 maj 2006 utförde polisen rassian, är det detta datum man skall räkna med? Preskriberas då tbp:s brott då den 30 maj 2008 (skottår)? Ni lite mer juridiskt kunniga stämmer detta eller hoppas jag bara?

Edit 3: Sket i att läsa Sydsvenskans artikel och blev väll lite uppspelt såg nu att det är tänkt att åtal skall lämnas in i november.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför alla tycker TPB skulle vara så jävla bra??? Tycker inte ett skit synd om dom och hoppas innerligt att de torskar... Inser ni hur mkt. pengar dessa parasiter drar in på att tillhandahålla upphovsrättskyddat material... Ett jävla hyckleri enligt mig...

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Fattar inte varför alla tycker TPB skulle vara så jävla bra??? Tycker inte ett skit synd om dom och hoppas innerligt att de torskar... Inser ni hur mkt. pengar dessa parasiter drar in på att tillhandahålla upphovsrättskyddat material... Ett jävla hyckleri enligt mig...

hellre att några unga pojkar får några små smulor än feta bolagspampar som säljer en plastskiva för mycket mer än den är värd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Fattar inte varför alla tycker TPB skulle vara så jävla bra??? Tycker inte ett skit synd om dom och hoppas innerligt att de torskar... Inser ni hur mkt. pengar dessa parasiter drar in på att tillhandahålla upphovsrättskyddat material... Ett jävla hyckleri enligt mig...

Ehh du kanske skulle läsa på vad det inebär att driva en torrent tracker innan du uttalar dig :rolleyes:.

Sen skulle jag gärna se nått bevis ifrån dig att dom på TPB drar in "mycket pengar"?

Permalänk
Medlem

precis, det är ju väl så att killarna MEST skapar debatt kring media, som i sig är väldigt viktigt. Mer viktigt än några procent extra marginal.

Det gick ALLTID att kopiera, och det var ett sätt att sprida "kultur", och ingen har blivit fattigare på det kan jag säga..
Så om inte annat borde TPB får en samhällspris för sin insats.

Moral, det är en annan sak, folk bryter hela tiden och om folk vill att vissa saker skall vara lagliga då är det till politiker att LYSSNA och ställa större krav på dessa monopol marknader.

Skulle folk ladda ner om de fick extra material, bra kvalitet för halva priset??
nej, men om det inte lönar sig för bolagen att tillmötesgå den stora massan som laddar ner, då får det vara. Då tjänar de tillräckligt på allt och alla andra anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Fattar inte varför alla tycker TPB skulle vara så jävla bra??? Tycker inte ett skit synd om dom och hoppas innerligt att de torskar... Inser ni hur mkt. pengar dessa parasiter drar in på att tillhandahålla upphovsrättskyddat material... Ett jävla hyckleri enligt mig...

Problemet är inte vad TPB sysslar med, problemet är att de enligt lagen inte gjort någonting fel men ändå jagas som rabies-smittade hundar. Rättssystemet skall spela efter givna regler, regler som av systemet inte får överskridas, men ändå är det precis det som de försöker göra här. Det är strunt samma om man tycker TPB ska ruttna i helvetet för det dem sysslar med, det gör det inte rätt för vårt rättssystem att försöka bryta mot sina egna regler för att försöka sätta dit dem, annars är ju inte systemet bättre än TPB själva. Ha lite självrespekt människa, du är en del av systemet du med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Fattar inte varför alla tycker TPB skulle vara så jävla bra??? Tycker inte ett skit synd om dom och hoppas innerligt att de torskar... Inser ni hur mkt. pengar dessa parasiter drar in på att tillhandahålla upphovsrättskyddat material... Ett jävla hyckleri enligt mig...

Vad trött man blir... själv är man programmerare och gör program till datorn som ÄR upphovsrättskyddade. Men vi lever INTE i stenåldern. Folk kommer piratkopiera våra program osv. Det enda piratkopieringen skadar (om man inte snackar folk som säljer och alltså har profit), om man tar musik som ex, är att skitband och annat riskerar försvinna helt.

Gör istället BRA program, BRA musik osv och folk kommer köpa originalen. Oavsett om de går att tanka ner eller inte. Om ngn skulle kopiera och lägga ut program jag varit med och gjort, hade bara gjort mig stolt. Att jag gjort ngt som folk verkligen tycker om.

Och allt snack om att man skulle förlora miljoner.. Kom igen. Om ngn till 100% tänkt köpa ett program jag gjort, men istället laddar ner det på nätet?? Jo, DÅ, och FÖRST DÅ, förlorar jag ngt. Om det är en potentiell köpare vill säga.

Annars är det ju bara en som har programmet, just för att det går att få tag på. Och hade aldrig i sitt liv köpt programmet om det inte vore på det sättet. En sådan människa har jag inte förlorat ngt på. Inte ett smack.

En bra skiva köper man. Likaså en bra film ser man på bio, ett bra spel köper man original.

Har sagt det förut, men säger det igen. Har du ngt bra att sälja, köper folk det ändå. Oavsett om det finns att tanka ner eller inte. Folk som inte förstår det, tycker jag ska vara tysta..

Gäller även alla storbolag och deras nazi-fasoner. Folk svälter ihjäl, barn utnyttjas.. men sånt läggs det inga skattepengar på. NEJDÅ. Istället ska de rika bli rikare. För det kan man tjäna på. Antipiratbyrån, ideella my ass. haha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Även om så vore fallet så känns det som att det vore ungefär samma som att åtala Volvo för medhjälp till rån bara för att en av deras bilar använts i ett rån. (Uch man ska inte dra biltillverkarparaleller, men nu vart det gjort iaf, kanske en hyrbilsfirma är en bättre liknelse).
Eller för den delen all form av informationstillhandahållande, för all sorts information kan användas för kriminella syften bara man vill.

Nej liknelsen är bra.

Sen kan man ju tycka att TPB vet att deras tjänst används till brott. Men inte skulle Volvo sluta sälja bilar för att användarna/förarna inte följer lagen. Det är ju inte volvos fel eller deras plikt att lösa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas
Annars är det ju bara en som har programmet, just för att det går att få tag på. Och hade aldrig i sitt liv köpt programmet om det inte vore på det sättet. En sådan människa har jag inte förlorat ngt på. Inte ett smack.
[/B]

Men du kan däremot ha tjänat på den människan genom att han berättar för sina kompisar och släktingar om programet och någon av dem kanske köper det.

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Men det är väl så det är? De rika är de som har pengar och kan påverka politiker och tjänstemän. Sen när har namninsammlingar, folkomröstningar och demonstrationer hjälpt? Politiker har gått från att vara nån som vill förändra samhället till nån som söker en bra karriär med bra betalt. De lever inte i samma verklighet som många av oss andra gör.

Det finns ingen ära längre. Pengar = makt. Demokrati och frihet är fina ord som håller folk lugna. Titta bara på USA

/Calle

Permalänk
Medlem

Problemet med den nya upphovsrättslagen är den totalt underminera demokratin. På två sätt, första är att den är pengarna som bestämt den. För det andra; folket vill inte ha den!

Permalänk

Jag tror det dröjer då jag misstänker att man ska stämma samtliga av pirate bays användare. Det skulle inte förvåna mig alls

Visa signatur

Dator: Core i5 2500K - Gigabyte GTX 460 SOC - MSI P67A-C45 REV B3 - Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP - Fractal Design R3 Pearl Black - Corsair TX 650W V2 80+ Bronze - Corsair SSD Force LX 256GB 2.5 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - Optiarc AD-7260S DVD±RW Svart
Kringutrustning: BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Logitech Z-2300 - Ace Laser Mouse MLUC100 - Logitech UltraX Premium Svart/Silver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Problemet med den nya upphovsrättslagen är den totalt underminera demokratin. På två sätt, första är att den är pengarna som bestämt den. För det andra; folket vill inte ha den!

har inget emot pengar, men demokrati är faktist viktigare ibland än några få personer som vill ha några procent mer utav hela världen.

Tänk så här, ge 5-10% av din "potentiella" vinst men det gör flera MILJONER människor FLER som lyssnar på deras låtar.. GER inte det någontin? kanske någon går på deras koncer istället för att han hade lite pengar över??

Man måste se hela bilden, och som i varje branchs behövs det lite "gratis" service.